Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 95/98/98SE/ME

Notices

Discussietools Weergave
Oud 9 January 2012, 00:47   #11
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

De oplossing van de Bootdisk en dan de installatiebestanden van 98 kopiëren naar de harddisk.
Het hoeft niet eens een aparte partitie te zijn, je zou een directory w98setup kunnen maken.

Wel even er aan denken om vanuit de bootdisk je NTFS partitie te verwijderen en een nieuwe FAT32 partitie te maken en deze te formatteren.
Afhankelijk van de grootte van je harddisk, heb je wellicht een extended Fdisk dingens nodig om dat klaar te krijgen. Dat staat wel vaker op die aparte bootdisks zoals Hiren's Bootcd die je derhalve vermoedelijk beter kunt downloaden dan een gewone bootcd.

Indien je een SATA harddisk hebt, zorg dan dat je bios instellingen op compatible staan of Pata+Sata, want er bestaan geen SATA drivers voor windows 98, toen bestond dat nog niet.
Maar met de bios op de juiste wijze ingesteld emuleert hij dus een ide drive en dan is het geen probleem.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 9 January 2012, 07:34   #12
Hans60

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Het hoeft niet eens een aparte partitie te zijn, je zou een directory w98setup kunnen maken.
Het hoeft inderdaad niet maar is wel makkelijk. Mocht er ooit eens iets geks gebeuren dan volstaat een format c: om met een schone schijf te beginnen. En zo veel ruimte nemen de installatiebestanden van W98 nu ook weer niet in dus een partitie van een paar honderd MB is voldoende. kun je er meteen ook de installatiebestanden van favoriete tools etc. op zetten.

Laatst gewijzigd door Hans60 : 9 January 2012 om 08:27 Reden: Typo's gecorrigeerd
Hans60 is offline  
Oud 9 January 2012, 08:11   #13
Wednesday Addams

Smile

Bedankt voor alle reakties!

Ik denk dat ik het eerst eens met virtual PC ga proberen. Als hij daarmee erg traag is kan ik altijd nog verder kijken.

Voorlopig kan ik in ieder geval weer verder.
Wednesday Addams is offline  
Oud 9 January 2012, 16:23   #14
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht er ooit eens iets geks gebeuren dan volstaat een format c: om met een schone schijf te beginnen.
Yep, op die manier had ik het nog niet bekeken. De bootsector wordt er immers toch weer door de setup op geschreven. En bij windows 98 kun je nog de C formatteren terwijl je ermee werkt.
Kunnen er gelijk nog eventueel benodigde drivers op die D bij gezet worden, blijven die ook bewaard.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 10 January 2012, 09:10   #15
stroke33

stroke33's schermafbeelding

Standaard

Zijn de dvd-drive en het diskettestation werkelijk kapot, Ik vraag dit omdat deze ook vuil kunnen zijn (van onder anderen nicotine aanslag door roken op de laser en leeskop van de floppydrive) Je kunt met wat alcohol of spiritus en een fijn penseel die laser en de leeskop van de floppydrive schoonmaken (in veel gevallen werkt het apparaat na het schoonmaken perfect).
Oud 10 January 2012, 11:33   #16
hogenberg

Standaard oude laptop downgraden

goeiedag

de extdvd doet het?
wat is de drive letter?
ga naar deze drive, vraag bestand <dir>
type <cd w98>
type <setup>
drive C, moet fat32 geformateerd en win98 bootable zijn

Misschien kan er een nieuwe cdrom gemaakt worden
met win98 en startdiskette kompleet.
Op de diskette is er een "batch" programma waarbij
een ramdisk wordt gemaakt met fdisk enz.
Van hieruit kun je misschien drive C formateren.
Handige dos progs zijn "Volkov commander" ,
"Dos Navigator" of "Norton Commander"
om de bestanden te bekoekeloeren.

grt
hgnbrg
hogenberg is offline  
Oud 11 January 2012, 13:00   #17
Wednesday Addams

Standaard

Dat laatste heb ik inderdaad al geprobeerd, maar lukte niet (weet zo niet uit m'n hoofd welke foutmelding ik ook alweer kreeg).

Ik heb een alternatieve oplossing bedacht en een 2,5"-sata adapter besteld bij mijn favoriete bezorgchinees, dan kan ik de HD gewoon in mijn desktop hangen die wel een werkende DVD heeft. Dat zou moeten werken.

Want ja, helaas, de dvd van de laptop is uitermate wijlen, dat is ook de reden dat ik het ding 5 jaar geleden van mijn vorige werkgever mocht hebben
Wednesday Addams is offline  
Oud 11 January 2012, 13:28   #18
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Ben hier nu bezig met een Dell Latitude uit (ik vermoed) 1998 ofzo. 3 GB IDE harddisk en een verwisselbare Bay voor CD en floppy.
Ik heb op de HD 2 fat32 partities aangemaakt.
D: 1 van 800MB daarop hen ik de Windows 98 cd bestanden op gezet en C: waar een primaire dos partitie van is gemaakt.
Ik start de laptop op met de floppy bay en de win 98 bootdisk erin en na de a: prompt met cd d: naar de d schijf (met win98cd bestanden) gegaan. Daar gaf ik setup c: en hij is nu aan het installeren. Of het allemaal lukt weet ik nog niet maar dit was ook na herhaalde mislukte pogingen.
Mogelijk dat het voor jou ook werkt.
Voor mij is het gewoon een tryout.

Het laptopje is voor m'n buurjochie van 4 die daar inderdaad van moeders wat simpele dos spelletjes op kan gaan spelen.

Niek
Niekie30 is offline  
Oud 11 January 2012, 13:36   #19
stroke33

stroke33's schermafbeelding

Standaard

Waarom stop je hem (de schijf) niet als C schijf in je desktop en installeer dan Windows 98 met behulp van een bootable usb stick (bootfloppie op een usb stick) en dan weer terug in de laptop plaatsen krijg je misschien enkele driver probleempjes maar die zijn op te lossen als de laptop is opgestart.

Wel alle schijven los halen in de desktop alleen de cd/dvd en de laptop HD aansluiten dus.
Oud 11 January 2012, 15:41   #20
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

We gaan een beetje off topic, want dit was niet het probleem van de TS. Ik vertelde alleen hoe ik het aan het doen was.

Mijn desktop heeft zelf geen IDE aansluiting. Ik hang hem eraan met een usb adapter en ga niet op de in de adapter geplaatste schijf W98 zetten. Wel kon ik zo de partities klaar maken en de bestanden erop zetten.
Overigens, als ik hem als c: schijf even in zou kunnen/willen bouwen, zou ik gewoon met w98flop en w98 cd windows dat hele gedoe kunnen installeren op de schijf. Ik heb gewoon alle media aanwezig van w98, dus dat is het probleem niet.

Niek
Niekie30 is offline  

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten