Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 November 2018, 11:53   #1
michelle-michelle

Standaard Los NumLock-toetsenbord ALT-code werkt niet

Ik heb een nieuwe HP Elite Book laptop met Windows10 zonder rechts een apart numeriek toetsenbord erop,
De geïntegreerde numerieke optie op mijn HP-laptop vind ik nogal omslachtig, want je moet dan iedere keer Fn + Numlock aan-/uitzetten, als je dus bijzondere tekens wilt typen.

Daarom heb ik in de winkel een los numeriek toetsenbordje aangeschaft (merk "Maxxter") en deze met de USB-kabel op mijn HP-laptop aangesloten.
NumLock op het losse toetsenbordje ingeschakeld (groen lampje brandt); typ ik erop een paar willekeurige cijfers, dan verschijnen die ook op mijn pc-scherm.
Maar wil ik er een ALT-code mee typen, bijv. ALT+0149 (vette stip), lukt dat met Fn + ALT niet (onder Windows7 ging dat wel).

Doe ik iets fout of moet ik iets instellen op de laptop dan wel een andere ALT-toetsencombinatie gebruiken onder Windows10?

Laatst gewijzigd door michelle-michelle : 8 November 2018 om 11:55
michelle-michelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2018, 12:34   #2
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Je doet niks fout. Dat toetsenbordje is stiekem geen numeriek toetsenbord. Het ziet er alleen zo uit. Voor de computer zijn de cijfers die er op staan gelijk aan de cijfers die normaal boven de letters op een toetsenbord staan. En dus niet te gebruiken in combinatie met Alt.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2018, 17:01   #3
michelle-michelle

Standaard

Okee FooBar, maar weet jij of anderen dan een oplossing hiervoor??
Dus dat je wel een los numeriek toetsenbordje kan gebruiken, aangesloten op je laptop?
Anders begrijp ik ook niet waarom deze toetsenbordjes hiervoor wel verkocht worden....

En nogmaals: onder Windows 7 met mijn Acer-laptop werkte het wel.
Oud 8 November 2018, 18:02   #4
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michelle-michelle Bekijk bericht
En nogmaals: onder Windows 7 met mijn Acer-laptop werkte het wel.
Met hetzelfde toetsenbord?
Da's dan wel apart. Ik heb hier precies zo'n zelfde toetsenbordje, en Windows 7. Geprobeerd, maar Alt-nogwat werkt hier toch echt niet.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 07:51   #5
michelle-michelle

Standaard

FooBar - "met hetzelfde toetsenbord?" vraag je me.
Onder Windows7: als ik dat Maxxter-toetsenbordje met de USB-kabel op mijn Acer-laptop aansluit, gebruik ik allicht de Maxxter om dan een ALT-code in te typen voor bijzondere tekens, dus niet het toetsenbord van mijn eigen Acer-laptop. En zo werkt het bij mij dan wel. Let wel, onder Windows7

Onder Windows10 werkt de Maxxter echter niet (niet bij mij althans), maar ik heb een andere oplossing gevonden:
1) START > Instellingen > Toegankelijkheid > kies daar in linkerkolom optie Toetsenbord > Zet middels het schuifje Het schermtoetsenbord gebruiken AAN.
2) Nu verschijnt het zwarte SCHERM-toetsenbord op je pc-scherm
3) Klik op dit SCHERM-toetsenbord de knop Opties > Dialoogscherm Opties verschijnt: vink aan Het numerieke toetsenblok inschakelen > OK.
4) Klik daarna op het SCHERM-toetsenbord op knop NumLock (licht blauw op).
5) Verwijder het SCHERM-toetsenbord door op X te klikken of minimaliseer het naar de Taakbalk.

Nu is NumLock permanent ingeschakeld op je fysieke toetsenbord dan wel moet deze ingeschakeld blijven.
Nu kan je op je fysieke toetsenbord eenvoudig door Fn+ALT ingedrukt te houden de gewenste ALT-code direct typen, zonder dat je dus steeds weer die NumLock-toets eerst AAN en dan weer UIT moet zetten (het SCHERM-toetsenbord heb je dus niet meer nodig).

Laatst gewijzigd door michelle-michelle : 12 November 2018 om 07:58
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten