Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 17 April 2010, 19:40   #11
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigster Bekijk bericht
Ik denk dat hij die spoel op het moederbord bedoelt, op het plaatje naast de 12v aansluiting.
Als dat zo is, dat de draad door die ring met koperdraad (ringkern-spoel) is getrokken (wat eigenlijk niet kan, tenzij
je de plug verwijdert) dan klopt (mag) dat niet.

Daar waar die rode cirkel omheen staat is toch de extra voedingsaansluiting ?
Daar mag je toch geen fan op aansluiten ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tuin Bekijk bericht
Dat is een +12v ATX aansluiting op het moederbord.
Dacht ik ook, terwijl Chupa vertelt dat de CPU fan daarop zit.
Dingen worden een beetje door elkaar gehaald.
Goed kijken is het advies

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 17 April 2010 om 19:49
  Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2010, 19:53   #12
anoniem31505
Guest

Standaard

"op het moederbord zit een rond dingetje waar draad overheen en doorheen loopt. "
Ik denk dat hij hier het koperdraad van de ringkern-spoel bedoelt, hij weet de naam niet dus rond ding plus draad.

Waar de circel omheen staat is inderdaad voor de voeding 12V als die niet is aangesloten start de PC niet op, wat ook nog kan is dat er een Pci-e kabel is aangesloten op de 12v (lijken op elkaar)
  Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2010, 19:58   #13
anoniem43727
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Daar waar die rode cirkel omheen staat is toch de extra voedingsaansluiting ?
Daar mag je toch geen fan op aansluiten ?
Ik geloof niet eens dat het kan (als we even de aansluiting negeren), het is een ingang geen uitgang

Het zou wel kunnen dat de pc weet op te starten zonder deze +12v lijn en onbruikbaar is.
En waneer de +12v wel is aangesloten dat hij het niet doet als deze beschadigd zou zijn.

Maar dit is allemaal een beetje speculatie.

@Chupa
Wat had een brandlucht?
Was de voeding vervangen? - Stonk de voeding?
Of was de ventilator op de processor vervangen?

En wat bigster hierboven vermeld, zit er een sticker of label aan de aansluiting die je probeert te gebruiken?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2010, 23:14   #14
anoniem43899
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tuin Bekijk bericht
Ik geloof niet eens dat het kan (als we even de aansluiting negeren), het is een ingang geen uitgang

Het zou wel kunnen dat de pc weet op te starten zonder deze +12v lijn en onbruikbaar is.
En waneer de +12v wel is aangesloten dat hij het niet doet als deze beschadigd zou zijn.

Maar dit is allemaal een beetje speculatie.

@Chupa
Wat had een brandlucht?
Was de voeding vervangen? - Stonk de voeding?
Of was de ventilator op de processor vervangen?

En wat bigster hierboven vermeld, zit er een sticker of label aan de aansluiting die je probeert te gebruiken?
Oops

Mijn bedoeling was een rondje te maken om dat spoeltje waar koperdraad omheen zit. (wat Bigster ook zei)
Per ongeluk is de aansluiting waar ik t over had ook in het rondje terecht gekomen. Enne mijn pijl... ik ben niet zo goed met paint en muis... xD (en ik ben een zij, ik vind dat ik t nog aardig doe )

Maar van dat ronde spoeltje, is dus het koperdraad helemaal zwart geworden... maakt dat het moederbord niet onbruikbaar?

"Het zou wel kunnen dat de pc weet op te starten zonder deze +12v lijn en onbruikbaar is.
En waneer de +12v wel is aangesloten dat hij het niet doet als deze beschadigd zou zijn." >> dit is precies wat er nu aan de hand is.

Ik heb eigenlijk geen idee waar de brandlucht vandaan kwam, ik dacht eerst van de voeding, maar toen we m gingen vervangen leek de lucht meer van het moederbord te komen dan van de voeding. Toen ik zag dat het ronde spoeltje zwart was geworden ben ik ervan uitgegaan dat deze de oorzaak van die brandlucht was.

We hebben de voeding in zijn geheel vervangen. Met de processor is niks gedaan.

Het kabeltje dat we dus op die +12v aansluiting hebben aangesloten (waardoor de pc uitgaat) heeft geen label of iets dergelijks. (alleen zo een plastic dingetje wat het draad bijelkaar houdt). Is dat de verkeerde kabel?

@ erikdenhouter
Mijn info lijkt tegenstrijdig omdat ik onduidelijk ben De fan die stuk was, was die van de voeding. Maar na het vervangen van de voeding geeft de andere fan, die van de processor, een klein tikje en stopt dan. Maar die doet t dus in principe wel.

Sorry wat betreft die foto, ik zou niet weten hoe ik m kleiner moet maken. Ik was al blij dat ie op het forum stond xD
  Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2010, 23:21   #15
anoniem39893
Guest

Standaard

Kun je niet gewoon de harde schijf eruit halen en aansluiten op een andere pc? Dan heb je in ieder geval je gegevens terug.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 April 2010, 23:49   #16
anoniem43899
Guest

Standaard

Ja, ik denk dat ik dat wel moet doen. Als het te lang duurt voordat de pc t weer doet, heb ik geen keus, helaas...
  Met citaat antwoorden
Oud 18 April 2010, 00:15   #17
anoniem43727
Guest

Standaard

Citaat:
Citaat:
"Het zou wel kunnen dat de pc weet op te starten zonder deze +12v lijn en onbruikbaar is.
En waneer de +12v wel is aangesloten dat hij het niet doet als deze beschadigd zou zijn."
>> dit is precies wat er nu aan de hand is.
Ik denk dat ik me aansluit bij de 'het is het moederbord' club.

Voordat je tot actie over gaat, wacht nog even op een second en third opinon van mede forum gebruikers .
  Met citaat antwoorden
Oud 18 April 2010, 00:45   #18
anoniem43899
Guest

Standaard

Ok, dus als ik t goed heb begrepen denk jij ook dat het moederbord gwn stuk is en vervangen moet worden?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 April 2010, 02:07   #19
anoniem43727
Guest

Standaard

Zo ver ik nu kan zeggen lijkt het daar wel op ja.
Persoonlijk zou ik de oude en nieuwe voeding testen.
Vervolgens zou ik het systeem met een ander moederbord testen.

Maar aangezien testen wat moeilijk gaat zonder al te veel kennis of reserve onderdelen of speciale tools komt het al snel neer op 3 keuzes.

1. Ter reparatie aanbieden
2. Zelf nieuw (identiek!) moederbord kopen en monteren en hopen dat het probleem verholpen is
3. Nieuwe pc kopen =)

Bij punt 2 vermeld ik nieuw identiek moederbord, koop je geen identiek moederbord dan krijg je problemen met de huidige windows installatie en is het verstandig om heel windows er opnieuw op te zetten.

Maar voordat er iets gedaan wordt raad ik aan om even af te wachten wat de rest te zeggen heeft.
Ik wil geen onnodige kosten op mijn geweten

Edit:
Ik heb nog helemaal niet gedacht aan enige vorm van garantie.
Als de PC niet ouder is dan 2 jaar zou het onder garantie kunnen vallen.

Laatst gewijzigd door tuin : 18 April 2010 om 02:10
  Met citaat antwoorden
Oud 18 April 2010, 08:53   #20
anoniem26138
Guest

Standaard

( Please, kan je je afbeelding verkleinen ? Dat plaatje van je staat op een vier maal zo groot overbodig vel wit, en verstoort
de lay-out op het forum voor 1024x768 gebruikers.
Je kan onder je bericht op 'Edit' klikken, en dan misschien een andere link plaatsen met alleen dat plaatje zonder de witte
vlakken ? Desnoods, als je geen fotobewerking kan doen, gebruik je het plaatje wat ik er van gemaakt heb door er op rechts
te klikken en voor 'Opslaan' te kiezen.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je vader gelijk had, en met rede de voeding vervangen heeft omdat de fan van die voeding niet meer draaide, dan zou je
zeker een behoorlijke brandlucht geroken hebben, want die voedingen zitten binnenin (door de toen nog werkende fan) vol
stof waar je niet bij kan, en als de koeling plots stopt begint dat spul te smeulen vanwege zeer (!) hoge temperaturen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chupa Bekijk bericht
Maar van dat ronde spoeltje, is dus het koperdraad helemaal zwart geworden... maakt dat het moederbord niet onbruikbaar?
Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag omdat we het niet kunnen zien.
Een monteur kan best zien of het door oververhitting komt.
Een fotograaf zou het als foto kunnen laten zien.
Maar beoordelen of iets 'te' zwart of 'te' heet geworden is kan ik niet. Is er een duidelijk verschil met die drie andere spoeltjes ?
Kan je het niet simpel schoonvegen, want het zit naast de processorfan, en die zuigt stof en vuil aan.
Citaat:
Het kabeltje dat we dus op die +12v aansluiting hebben aangesloten (waardoor de pc uitgaat) heeft geen label of iets dergelijks. (alleen
zo een plastic dingetje wat het draad bijelkaar houdt). Is dat de verkeerde kabel
Volg die kabel eens.... Die gaat (als het goed is) de voeding binnen ? Waarschijnlijk heb jij abusievelijk gedacht dat die kabel
naar de fan IN de voeding liep ?
Nee, de fan in de voeding haalt zijn spanning natuurlijk uit de voeding zelf en wordt door temperatuur-sensors in die
voeding geregeld.
Citaat:
De fan die stuk was, was die van de voeding. Maar na het vervangen van de voeding geeft de andere fan, die van de
processor, een klein tikje en stopt dan. Maar die doet t dus in principe wel.
OK, dus als je die vierkante plug niet aansluit op het moederbord, en je start de PC op, dan komt de PC wel kort
in Windows, en.... die processor-fan draait dan ?
Als je die vierkante plug wel aansluit op het moederbord, en je start de PC, dan draait die fan een fractie van een
seconde, en alles valt stil ?

Wat vreemd is is het volgende:
de storing begint bij een fan van de voeding die niet draait (de PC deed het, er kwam 'alleen' een brandlucht uit.)
De storing eindigt schijnbaar bij de extra 12 Volt aansluiting.
Dat is wat onlogisch.

Het kan zijn dat in/bij de connector- of spoel op het moederbord sluiting zit waardoor de voeding zichzelf uitschakelt bij
aanzetten (vandaar de processorfan die even probeert te draaien), maar dan is de vraag wel waarom het eerst wel werkte.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 18 April 2010 om 15:35
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten