Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 March 2019, 01:08   #1
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen op mobo Transcend ts-asp3

Hello iedereen,
Ik heb 4 elco's 1500 uF 6,3 V 105° C verwijderd van mijn moederbord ts-asp3. Deze elco's lekten bovenaan bruine electrolyt . De pc viel regelmatig uit en start nu niet meer op. Het is een computer met socket 370 intel pentium III/celeron en systeembord ts-asp3 gekocht in 2001.Onlangs verscheen een bericht op het internet dat lekkende elco's een mainboard kunnen slopen. Ik zou dus vier nieuwe elco's willen solderen op mijn mamaplank.
Ik vraag me wel af of dit mogelijk is? Ik heb een soldeerbout van 30 W. Blijkbaar is dit voldoende voor electronica werk, maar het duurde heel lang voor er een kontakt was losgesmolten. Als ik een soldeerbout van 80 W koop, is dit dan niet teveel watt om elco's te solderen? En welke diameter voor soldeertin is het best geschikt om elco's op een motherboard vast te solderen? Is een koker met soldeertin 60/40 20 gr voldoende voor het solderen van 4 elco's op het mobo? Er wordt ook aangeraden om een desoldeerpomp en desoldeerlint aan te schaffen en een lichte schuurspons voor het reinigen van de punt van de soldeerbout?Is dit echt nodig? En welke diameter is het best geschikt voor de punt van de soldeerbout voor het solderen van elco's op een moederbord?
Graag wat uitleg hierover.
grtz,
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 19 March 2019 om 01:47
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 01:46   #2
anoniem44990
Guest

Ik heb reeds veel gezocht op het internet naar elco's 1500 uF 6,3 V 105 °C met diameter 10 mm x 20 mm . Maar tot nu toe niets gevonden,zowel in België als in Nederland.Weet iemand waar ik deze elco's kan bestellen?
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 14:12   #3
anoniem46701
Guest

Standaard

ik heb er verder geen verstand van, maar als ik google op pad stuur met de term '1500 uF 6,3 V 105 °C ' vind ik al 273 mogelijkheden op https://nl.farnell.com/search?st=elc...0105%20%C2%B0C , en da's er nog maar 1.....
maar zoals gezegd: ik heb er geen verstand van....
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2019, 22:49   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Deze moeten geschikt zijn:

https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1475977

https://www.conrad.nl/p/panasonic-ee...-stuks-1471804

Iets verschillende bouwvorm (1: radiaal, 2: SMD), dus kies wat je het makkelijkst lijkt.
Duur, maar prima merk.

Let niet op de hogere werkspanning van 10V, want als de maat van 10mm goed is, en de condensator dus fysiek past, is die 10V alleen maar voordeel omdat de oude condensatoren misschien juist door een te lage werkspanning (i.c.m. hoge temps) overleden zijn. De 10V is de maximale werkspanning van de condensator, en die mag/moet simpel hoger zijn dan de spanning die er uiteindelijk op komt. Je zou zelfs 16V of 25V kunnen gebruiken, maar dubbele werkspanning is dubbel zo grote behuizing, en dan is 10V de beste keus.
6,3V zou ik vergeten, die ging kapot.

Tip: misschien is het voor jou beter om de condensator met een heel fijn scherp kniptangetje van de print af te knippen of te knabbelen. Dit type kniptang is het allerbest geschikt.
Beginnend een paar mm BOVEN de print, en zo de uit de print stekende draden blootleggen en gebruiken om de nieuwe aan te gaan solderen (! let op plus en min). Waarom ? Europese wetgeving heeft al lang bepaald dat elektronica met loodvrij soldeertin moet worden gebouwd, en dat heeft een FLINK hoger smeltpunt, > 217°C of zo, het is 99% tin. Daar kom je met een gewoon soldeerboutje niet meer bij. Ik vermoed dat dat jouw situatie is. Maar als je de condensator voorzichtig afknipt (eerst door een klein stukje aluminium hulsje knabbelen...en dan steeds een paar mm verder) kan jij wel ouderwets met 60/40 soldeertin (loodhoudend dus, op lagere temps van 184°C) aan de overgebleven puntjes die uit de print steken solderen
En begrijp, het is een twee (of meer-) koperlagige print, dus als je al met draadjes overgebleven door de print aangesloten zit (het zit aan twee zijden koperlaag gesoldeerd), hoef je die moeilijk smeltbare soldeertin lekker niet uit dat gaatje te verwijderen.

Maar ik heb geen idee hoeveel ruimte er is, en als je zoals bovenstaand doet zal je de condensatoren op hun kant moeten leggen, anders kan je er niet bij om te solderen.
Of dat SMD type gebruiken, daar steken de draadjes aan de zijkant, en valt er misschien makkelijker te werken.

Edit: ik lees iets te laat dat je ze al verwijderd hebt dat is een voordeel. Solderen met 60/40 zou dan geen probleem moeten zijn met 30 Watt, maar 40 zou beter zijn.

Soldeertips: in harskern-soldeertin (rasin core) zit flux (hars). Dat is verdampt na zo'n 4 seconden verhitten. Maar je hebt flux nodig om goede warmtegeleiding te krijgen, dus altijd (ook bij lossolderen...) vers harskern soldeertin toevoegen om voor een paar seconden een betere vloeibaarheid en betere warmteoverdracht te krijgen.
Soldeerbout minstens 10 minuten voorverwarmen. En oefen om de verwarmingstijd van een goede verbinding binnen 3 seconden te krijgen, want de onderdelen kunnen anders beschadigen. Als je langer verhit zonder resultaat, laat dan 10 minuten afkoelen voor je volgende poging.
En voeg de vier delen van je soldeerproject tegelijk bij elkaar, dus printdraad, elcodraad, soldeerbout, en soldeertin, zodat de vers gesmolten harskern soldeertin vol onverdampte hars de beste en snelste warmte-overdracht tussen de drie anderen verzorgt. Niet eerst je twee draden gaan verwarmen zoals vaak geadviseerd wordt, dat is overbodige (potentieël schadelijke) warmtetoevoer. Die techniek is alleen goed bij koperen leidingen en het solderen van plaatmateriaal.
Mijn eerste hittecontact met het onderdeel is bij voorkeur een vers gesmolten druppel soldeertin, vol onverdampte hars, terwijl je meer tin toevoert, en dan vloeit de warmte direct in je draden zonder deze overbodig voor te verwarmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Ik heb een soldeerbout van 30 W. Blijkbaar is dit voldoende voor electronica werk, maar het duurde heel lang voor er een kontakt was losgesmolten. Als ik een soldeerbout van 80 W koop, is dit dan niet teveel watt om elco's te solderen?
Ook bij los solderen EERST verse harskern toevoegen, en je zal zien dat het lood/tin ineens erg vloeibaar wordt (= een paar seconden een verlaagd smeltpunt door de toegevoegde hars)

80 Watt is wat te veel. Oefen met je 30 Watt op een vergelijkbaar dikke verbinding met bovenstaande tips.

Schoonmaken van je punt: neem een katoenen doekje, en bevochtig dat zo licht mogelijk. Wrijf daar je bloedhete punt op schoon, wacht een seconde of vijf, want hij is door het water wat afgekoeld, en vertin gelijk de punt weer. Nooit afvegen en niet vertinnen, dan krijgt oxidatie een grotere kans, direct vertinnen dus.
Wanneer je punt echt aangekoekt raakt, en een doek met geen mogelijkheid werkt, dan moet je sterkere middelen gebruiken, helaas zoals een vijltje, en direct vertinnen.
Om puntslijtage te voorkomen kan je direct na gebruik je soldeerbout uitschakelen.

20 gr. soldeertin zou voor mij echt genoeg zijn, maar jij moet eerst oefenen, en daarbij verbruik je wel flink wat. Wees er absoluut niet zuinig mee; het gaat namelijk niet alleen om de tin, maar ook om de flux die steeds nodig is.

Een tinzuiger.... tja, maar dat zuigt alleen tin wat écht vloeit, dus voor de vierde maal: vóór het zuigen eerst vers soldeertin met flux toevoegen, en zodra het echt vloeit... afzuigen.

B.t.w., je kan ook losse flux kopen, en een druppel toevoegen voordat je verwarmt. maar dat is weer een andere verhaal.

Oh, de dikte vroeg je... 0,5mm - 1mm is lekker. Bij dikker heb je weer meer warmteafleiding, en gaat het verwarmen te langzaam met 30 Watt.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 20 March 2019 om 01:16
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 03:23   #5
anoniem44990
Guest

Bedankt voor de professionele uitleg. Om een elco los te maken met een soldeerbout die niet gekoppeld is aan een soldeerstation, moet je dus afgaan op het zicht en kan je niet de warmtegraden aflezen op een digitaal schermpje. Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217° C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184°C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet. En de laagste prijs voor een Weller soldeerstation is toch snel meer dan 100 €. Voor een éénmalig gebruik met vier elco's vind ik dit toch wat duur en koop je al snel een tweedehands moederbord voor dezelfde verkoopsprijs. Ik vind ook dat een soldeerpunt van 1 mm ruim dik is wanneer de koperen banen zo dicht tegen de pinnetjes lopen van de elco. Ik zal dus een soldeerbout kopen met een punt van 0,5 mm en 40 W.
gilberto
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg elco 1500 uF 6,3 V 105 ° C.jpg‎ (61,8 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg transcend-ts-asp3.jpg MOEDERBORD TS-ASP3.jpg‎ (206,5 KB, 2x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 10:12   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217° C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184°C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
De flux gebruikt in loodvrij soldeertin is soms anders dan (alleen) harskern, ik ervaar het bij sommige merken als agressiever (slaat irritant als een zout op de lippen en longen), maar heb er te weinig mee gewerkt om daar een verder oordeel over te hebben.

Het feit dat je Mobo uit 2001 is, EN dat het je toch gelukt is om de elco's los te krijgen, vermoedt mij bijna 100% dat je met ouderwets loodhoudend soldeer te maken hebt met laag smeltpunt (De Europese wetgeving daarover is uit 2008 ).

Nu ze er al uit zijn.... hoef je niet meer boven 184°C te werken, want dat loodhoudend spul hecht nu ook prima (bedenk, zelfs aan het onsmeltbare koper). Alleen moet je wel je gaatjes vrij van soldeer hebben, of de elco's aan de bovenkant op de print leggen, maar ik zie dat daar misschien niet veel ruimte voor is.
Citaat:
Je vermeld dat er voor harskern-soldeertin ( rasin core) dus niet loodhoudend en voor 99% tin een tempratuur van 217° C nodig is. Voor loodhoudend harskern-soldeertin is een lagere temperatuur vereist van 184°C; maar zonder soldeerstation zie ik dat niet...
Wanneer jij ze allemaal met een 'ouderwets' boutje van 30 Watt hebt losgekregen, moet het je zo ook lukken ze weer vast te krijgen
Temperatuur monitoren is dan overbodige luxe.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 March 2019 om 10:24
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2019, 10:30   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Wel wat laat, maar i.v.m. statische ladingen; telkens als je het board opnieuw benadert/aanraakt nadat je even weg bent geweest, als eerste even de massa van het board aanraken om het statisch niveau van lichaam en board zoveel mogelijk tot één niveau te laten vloeien.

Massa is b.v. de metalen afscherming rond de USB- of parallel poort connectors.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2019, 08:39   #8
anoniem44990
Guest

Standaard

Ook de ventilator van de voedingsblok draait niet meer, hij beweegt een beetje en stopt dan.Dat zou kunnen verklaren dat er niet veel stroom wordt geleverd,waardoor alleen het groene lampje nog brandt.
Ik zal eens kijken op het internet waar ik nog een voeding van 250 W enlight(huidig merk) of een ander merk kan vinden en kopen.
gilberto.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2019, 12:14   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

VDBC is denk ik een foutje, dat moet VDC zijn, ofwel Volt Direct Current, ofwel gelijkspanning, het symbooltje met de twee platte streepjes.
!0 Volt bereik hebben meters meestal niet, dat moet 20V zijn. Tenslotte moet je nu ook 12V gaan meten, slecht advies dus.

Sommige voedingen starten niet wanneer er niet voldoende belasting op staat, b.v. minimaal een harddisk.
Voedingen starten ook niet wanneer er een probleem op aangesloten zit; het wil wel voor komen dat b.v. een vastgelopen harddisk zorgt dat de kortsluitbeveiliging van de PSU triggert, en dan zie je alleen zijn fan even starten, en direct stoppen.
Proberen dus met- en zonder harddisk, maar als de PSU aan het moederbord zit houdt dan de harddisk voorlopig los, niet aangesloten om problemen er mee uit te sluiten, het bordje alleen moet voldoende belasting zijn, daar heb je dan geen extra HDD voor nodig.

Als de PSU niet op het Mobo geprikt zit kan de CPU fan natuurlijk niet draaien. Maar je kan de paperclip (of draadje) methode ook toepassen als de PSU WEL op het bord zit aangesloten.

Wanneer je de voeding niet aan de praat krijgt met die paperclip methode (groene draad) heeft het nog geen zin om je op de frontschakelaar te richten. Maar die moet wel werken en aangesloten zijn om te proberen, of je moet dat even vanaf de connector regelen:

download je manual:
https://www.infania.net/misc/moboarc...e-asl3.1.1.pdf

Daarin vind je de frontaansluiting op pag. 16 (zie ook bijlage), met de tekst:

"Soft Power-Off Lead (2-pin SOFT_OFF)
Attach the SOFT_OFF switch of the panel to this connector. Use the switch to Power On/Offyour system.Pin18&Pin20
".

Ik heb ook jouw foto wat duidelijker gemaakt en bijgevoegd.
Bestandstype: jpg Front_aansluiting_in_manual.jpg‎ (151,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg Front_aansluiting.jpg‎ (148,9 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 23 April 2019 om 12:26
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2019, 07:25   #10
anoniem44990
Guest

Standaard Elco's solderen o mobo Transcend ts-asp3

Ik dacht ook dat de paperclip op de voedingsconnector kon aangesloten worden, maar omdat dit niet duidelijk aangeduid of vermeld wordt op het internet heb ik dit niet gedaan. In mijn handleiding staat bij de groene draad (contactje 14) PSON# POWER SUPPLY ON. Contactje 15 zwart wordt GND dus massa. Omdat mijn voedingsconnector 20 contactjes telt is de groene draad met contactje 14 verbonden en de zwarte draad met 15. Bij een 24 voedingsconnector is de groene draad op contactje 15 aangesloten en de GND op 16. Zie bijlage.
Is het toeval of niet. Ik heb deze avond en nacht de voedingsblok gedemonteerd en open gedaan. Alles zat onder het stof en ik heb alle componenten grondig gereinigd. Alle elco's zagen er goed uit, geen lekken en bolle bruine elektrolytische uitstulpingen op de elco's.
Nadat ik de PSU terug had geplaatst sloot ik de pc terug aan op het net en het groene lampje en ook het oranje ledje op het frontpaneel brandde. Ik had nog niet op het forum gekeken naar een nieuw antwoord van u, omdat mijn zoon nu thuis is van zijn beschutte woning tot woensdagavond. Mijn zoon is gaan slapen om 24h en toen begon ik pas te sleutelen aan de pc. Omdat het oranje ledje brandde keek ik in mijn handleiding van de computer en keek nog eens heel goed hoe de leds van de harddisk en stroom moesten worden aangesloten. Ik ontkoppelde alle connectoren van het frontpaneel en plugde ze opnieuw in volgens het schema in mijn handleiding. Daarna sloot ik de pc terug aan op het stopcontact en drukte op de startknop. De desktop maakte plots geluid en tot mijn grote verwondering draaiden de beide fans volop in de pc. Na ontelbare keren zonder resultaat drukken op de aan-en uitknop klonk het gezoem van de ventilatoren als muziek van Mozart in mijn oren. Zowel het groene lampje als het rode lampje op het moederbord brandden. Ik had ook deze avond nog een hele tijd zitten kijken naar verschillende PSU's op het internet en nu dit !!! Mijn eerste besef was dat ik een grote leek ben op het gebied van elektronische schema's lezen en begrijpen. Pas toen ik door had hoe ik hoe ik de pinnen moest tellen kon ik de frontpaneel connectoren goed aansluiten. Die waren gans de testtijd verkeerd aangesloten en daardoor werkte de startschakelaar niet. Maar ook de gedachte dat ik de elco's NIET goed had gesoldeerd, en daar bijna volledig van OVERTUIGD was, remde mij om dieper in te gaan op andere oorzaken die het opstarten van de pc verhinderden. Het was reeds 3h in de nacht maar ik wilde dit zo gauw mogelijk aan u melden. Toen ik mijn topic opende en jouw bericht las en het schema zag met de rode pijlen viel ik uit de lucht. Het feit dat op een connector POWER SW stond aangeduid en ik deze al een paar keren verkeerd had aangesloten, en ook dat ik niet begreep wat Soft-Off betekende is de ware reden dat het zo lang geduurd heeft. Toen ik de volledige regel in het Engels las bij de beschrijving van Soft_Off switch en besefte dat de connector met de aanduiding POWER SW moest worden aangesloten op de pinnen 18 en 20 heeft voor de oplossing gezorgd. Jij kon natuurlijk niet weten dat ik had geblunderd bij het aansluiten van de frontpaneel connectoren. Ik had wel al artikelen gelezen op het internet over een force shutdown, maar kon niet vermoeden dat met Soft-Off de startknop werd bedoeld. Ik weet ook niet wat s-led betekent en key-lock, nc want die connectoren zijn niet aanwezig in mijn pc.Maar ik ben heel tevreden dat ik ondanks ik nog nooit iets heb gesoldeerd en met uw vakkundige hulp geslaagd ben om elco's goed te solderen op een MoBo. De computer is gekocht in 2001 en dus nog altijd bruikbaar,zeker als het gaat om meer kennis over de werking van een pc te leren.Zie bijlagen voor foto's.
gilberto
Bestandstype: jpg power on.jpg ok.jpg‎ (172,9 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg reset en soft off connector.jpg ok 2.jpg‎ (103,0 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg led en soft off connectors.jpg ok.jpg‎ (79,5 KB, 1x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten