Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 February 2018, 20:35   #11
Marc H

Standaard

in principe zou elke nas met twee harddisks van vier terabyte voldoen. Maar in een simpele bedrijfsomgeving zou ik mij toch houden bij de grote spelers, Synology en QNAP. Goede support en een grote gebruikersbase betekend dat je bij problemen er een grote kans is dat iemand anders dat ook al gehad heeft en het heeft opgelost.

Welke nas, daar kan ik weinig over zeggen. Die modellen veranderen te vaak en ik doe er te weinig mee om dat bij te houden.

Waar zou ik voor gaan.

NAS: Een nas zonder harde schijven, twee 3.5" drive bays. Hot swap (wisselen van harddisk bij een storing zonder de nas uit te zetten) is makkelijk, maar niet echt noodzakelijk. SATA 600 en minimaal twee USB3 sloten.

Harddisks: Western Digital RED 4 TB, 2 disks en configureren in RAID 1. WD RED serie zijn specifiek ontworpen voor een gebruik in een NAS. WD Red Pro zijn voor grotere nassen, dus hier niet nodig/overkill.

Door een nas zonder disks te kopen weet je zeker dat je makkelijk een harddisk kan vervangen als er een kapot gaat.

Ik zie dat je de NAS wil backuppen naar de cloud. Houdt er rekening mee dat restoren van een nas vanuit de cloud erg lang kan duren. Zeker als je over 2 TB of meer aan data hebt. Ik persoonlijk zou voor twee externe harddisks gaan. Om de week wissel je de schijven om en die bewaar je off-site, bijvoorbeeld thuis. Zo heb je altijd een backup off-site. Zelfs bij de grootste calamiteit (bijvoorbeeld het hele kantoor brand af) heb je dan nog steeds een backup.

Verder zou ik overwegen om ook actieve projecten op de Nas op te slaan, vanwege backups. Als de PC's geen backup hebben betekend dat er bij een grote calamiteit er al snel tientallen tot honderden uren aan werk verloren kan gaan. Backups van administratieve bestanden is ook een belangrijk ding. bedrijven zijn failliet gegaan omdat ze de administratie kwijt zijn geraakt.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2018, 20:43   #12
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Door een nas zonder disks te kopen weet je zeker dat je makkelijk een harddisk kan vervangen als er een kapot gaat.
én dat er deugdelijke schijven in zitten!

Verder goede uitleg, complimenten!
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2018, 21:06   #13
Marc H

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
én dat er deugdelijke schijven in zitten!
Inderdaad, dat ook.
Citaat:
Verder goede uitleg, complimenten!
Ach, je leert wel wat als je prof. backup beheer gedaan hebt voor grote(re) bedrijven.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten