Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 14 July 2017, 09:54   #1
anoniem34505
Guest

Standaard hadschrift behouden

Beste leden,

Mijn pas geleden overleden. Ze had van ieder jaar wel 1 (soms meerdere) fotoalbums, vergezeld van de leukste stukjes tekst. deze willen wij graag digitaliseren, de foto's inscannen is geen enkel probleem.

Maar het gaat mij puur om de tekst. ik wil namelijk de witte achtergrond weghalen, op google kom ik steeds uit op het converteren naar getypyte tekst ( waarbij haar handschrift dus verloren zal gaan). is hier software voor om ze goed om te zetten naar alleen de tekst of hebben jullie goede manieren.

ik zat ook al te denken aan photoshop (kan ik gebruik van maken)
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 10:20   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

Je wilt het handschrift dus behouden. Lijkt me dat je dan gewoon het geheel, inclusief handschrift, inscant? Zet anders eens een voorbeeld online, met een beschrijving van wat je precies wilt.

Er bestaan wel services, die handschrift naar een TTF font kunnen omzetten. Maar ik denk dat dat niet goedkoop gaat worden.

EDIT: bekijk dit eens: https://www.buzzfeed.com/nicolenguye...5j#.rb1LZK4KPg

Laatst gewijzigd door couch_potato : 14 July 2017 om 10:22
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 10:34   #3
anoniem34505
Guest

Standaard

Ik heb Momenteel niet een voorbeeld bij de hand,

Maar ik scan inderdaad pagina voor pagina in de afbeeldingen croppen, en dan inderdaad de tekst ook maar die wil ik later wellicht op een ander medium afdrukken waardoor je dit dus zult zien.

bedankt voor de link alleen kan ik haar handschrift niet namaken en kan ze dit zelf ook niet meer
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 11:08   #4
anoniem46701
Guest

Standaard

het hangt van je scannersoftware af wat je kunt.
kies een andere optie dan foto's scannen, zodat je zelf kunt selecteren wat je scant.
dan kun je de geschreven tekst gedeelten als plaatje opslaan, bewerken en hergebruiken zoals jij dat wilt.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 11:28   #5
anoniem34505
Guest

Standaard

ik heb een canon ts 5050 maar zijn er goede en snelle manieren de achtergrond weg te halen ?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 12:28   #6
anoniem26473
Guest

Standaard

Och, je kunt met photoshop vast wel letters uit de tekst knippen en op dat formulier plakken?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 14:44   #7
anoniem14396
Guest

Standaard

Theoretisch kan het, maar ik raad het af. Het probleem is dat geschreven tekst niet uniform van kleur is. de pixels aan de rand zijn lichter dan de pixels in het midden, omdat de scanner op de randen van de tekst niet alleen blauw ziet, maar ook wit.

Voorbeeld, blauwe tekst op witte achtergrond, in photoshop Voor dit soort dingen is het veel makkelijker om de witte achtergrond te selecteren en dan de selectie omkeren, zodat je alleen de tekst overhoud.

Als je dan een magic wand selectie doet op het wit zal het de pixels tussen wit en blauw in sommige wel selecteren en sommige niet, afhankelijk van de instellingen van de magic wand.

Als je die tekst dan wil gaan plakken op een rode achtergrond zie je nog steeds de half witte, half blauwe pixels, wat een lelijk en korrelig resultaat geeft.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 16:51   #8
anoniem34505
Guest

Standaard

Heldere uitleg bedankt, Ja couch_potato dat zou ook kunnen.

hier nog wel een link gevonden http://www.kelseymaliecalligraphy.co...igital-vectors ik zal deze eens onder de loep nemen maar lijkt mij ook een goede optie
  Met citaat antwoorden
Oud 14 July 2017, 22:54   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Het probleem is dat geschreven tekst niet uniform van kleur is. de pixels aan de rand zijn lichter dan de pixels in het midden, omdat de scanner op de randen van de tekst niet alleen blauw ziet, maar ook wit.
Ik vermoed dat de volgende methode daar een oplossing voor is, maar ik kan het helaas niet testen:

https://www.youtube.com/watch?v=uF9Kq2Xd7tA

https://www.youtube.com/watch?v=KE9V3-K8SwI

Het gaat daar om het werken met het alpha kanaal met Photoshop, dat is voor transparantie.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 15 July 2017 om 01:55
  Met citaat antwoorden
Oud 15 July 2017, 00:43   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Het probleem is dat geschreven tekst niet uniform van kleur is. de pixels aan de rand zijn lichter dan de pixels in het midden, omdat de scanner op de randen van de tekst niet alleen blauw ziet, maar ook wit.
Ook een mogelijkheid om dit probleem te onderdrukken is om de tekst eerst grafisch te maken, dus alleen zwart en wit. Daar zijn filters voor in Photoshop, maar je kan in de scannersoftware ook wel kiezen voor 'zwart-wit'. Bij mijn scanner heb ik de keus voor kleur, grijswaarden, of zuiver zwart-wit.
In Photoshop Elements 2 vindt je het onder 'Afbeelding - Modus - Bitmap - 50% drempel' (niet regelbaar), maar de beste methode zit onder 'Afbeelding - Aanpassingen - Drempel', want die is namelijk goed instelbaar. Daarbij kan je dus gewoon als kleur inscannen, en die 'drempelwaarde' maakt er dan zwart-wit van, en de dikte van het resultaat is regelbaar.

Hier een voorbeeld. Ik heb de 'S' apart uitvergroot. Zou ik in de zwart-wit afbeelding het zwart nu selecteren (magic wand ofwel toverstafje), dan krijg ik een perfect mal van de tekst. Er is namelijk alleen een zwarte- of een witte pixel, niets er tussenin. Zou ik onder die selectie een afbeelding (foto) leggen, dan kan ik door die selectie elke kleur 'spuiten' of invullen. Zo is dan ook de tekstkleur te kiezen.

Je ziet wel dat de nuances van de penstreek verdwenen zijn, maar het karakter van het handschrift blijft grotendeels behouden.
kleur_vs_zwart-wit_scan.jpg
^ Onderste is dus ingescanned met de scanner op 'zwart-wit', de bovenste als 'kleur'.

Wanneer de tekst al wat vervaagd is door de tijd, dan kan ik het aanbevelen om het niet via de scanner zwart-wit te maken (die discrimineert namelijk op de 50% grijswaardedrempel, en daarbij zou een hoop verloren gaan), maar dan zou ik in Photoshop die regelbare optie gebruiken.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 15 July 2017 om 02:00
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten