Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > E-mail

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 23 May 2018, 18:58   #1
anoniem13396
Guest

Standaard E-mail provider

Is het mogelijk om bij mijn provider zowel een imap account aan te maken als een pop account. Ik vraag dit omdat ik nu een imap account gebruik, maar als ik op mijn smartphone nu een e-mail wis is het ook verdwenen op mijn laptop en omgekeerd net zo. Ik werk met Thunderbird en mijn provider is KPN.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2018, 21:18   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Als je dat voor hetzelfde e-mailadres wil, dan moet je daar niet aan willen beginnen. POP en IMAP door elkaar is geen goed idee.
IMAP is er op gebaseerd dat alle e-mails op de server blijven staan. POP juist dat alle e-mails van de server af worden gehaald. Als je dat door elkaar gaat gebruiken staat straks alles op je telefoon en kun je er via de laptop vervolgens niet meer bij.
Wat goed is om te weten: bij IMAP staat de mail op de server, je telefoon raakt er niet vol van als je veel mails wil bewaren. Als je iets weggooit, gooi je het van de server weg en is het dus zoals je gemerkt heb tegelijkertijd overal weg. Lijkt mij juist handig, want dan hoef je iets niet twee keer weg te gooien.

Afijn, als je toch POP op je telefoon wil, en op je laptop IMAP wil houden, zul je daarvoor eigenlijk met twee emailadressen moeten gaan werken. En of dat nou zo handig is...

Wat wel nog zou kunnen is overal POP gaan gebruiken. Da's een ouderwetse oplossing die je goed moet inregelen om in ieder geval op alle apparaten alle berichten binnen te krijgen. Standaard haalt POP alle berichten van de server, en dat doet het apparaat dat hier als eerste mee is. Dus als je eerst op je telefoon kijkt krijg je daar de nieuwe berichten op binnen en die krijg je dan niet meer op de laptop. En andersom. Daar is een truukje voor door op alle apparaten in te stellen dat e-mails een x-aantal dagen op de server bewaard moeten worden. Stel dat je daar 30 dagen voor neemt en op je telefoon een bericht binnen haalt, dan moet je binnen die 30 dagen ook de email via de laptop binnenhalen, anders komen die berichten daar niet meer op. En als berichten dan op beide apparaten staan, moet je ze op beide apart weggooien. Hou er wel rekening mee dat de berichten op de apparaten staan, hierdoor dus veel meer opslagruimte wordt ingenomen en je zelf voor backups moet zorgdragen.

Overigens, KPN ondersteunt POP: https://www.kpn.com/faq/16722
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2018, 21:39   #3
anoniem13396
Guest

Standaard

FooBar bedankt voor je duidelijke uitleg, ik hou me gewoon maar bij IMAP dat lijkt me wel her verstandigst.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2018, 22:28   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Yep KPN ondersteunt pop en imap en het is mogelijk om dat op 2 verschillende apparaten verschillend te configureren met hetzelfde e-mail adres.
Bij pop kan je wel vaak in het account instellen hoelang de e-mail nog ik de server moet blijven staan.
Verder ben ik het volledig met Foobar eens overigens.

Niek
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten