Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 July 2017, 09:42   #1
anoniem57661
Guest

Standaard computervoeding psu defect?

Hallo,

Ik wilde een desktopcomputer inelkaar knutselen met nog aanwezige onderdelen.
Omdat het complete resultaat niet wilde starten (reageert niet op inschakelen) heb ik de voeding weer uit de kast genomen, dus los van alle componenten, om hem op de slachtbank te testen (ik vond een serie sites op het net met de voedingsspanningen per connector).

Nu ligt de voeding op de bank; als ik de spanning inschakel loopt de ventilator van de psu meteen aan, maar stopt vanzelf na ca. 20-30 seconden. Wanneer ik de spanning dan uitschakel (switch achterop de voeding) en meteen weer inschakel, blijft de ventilator stil.
Wanneer ik een poosje wacht (een minuut of 2) en daarna inschakel gaat de ventilator weer draaien en stopt dan weer na die 20-30 sec.
Het lijkt een beetje op te warm worden en een automatische zelfherstellende zekering, maar dat zal het wel niet zijn. In zo'n korte tijd en bij lopende ventilator kan ie toch niet te heet worden...
De werkingstijd van de psu is zodanig dat ik de spanningen niet kan testen, een paar die ik kon testen met mijn multimeter geven spanningen die goed zijn, maar die verdwijnen als de voedingsventilator stopt

De voeding is de Coolermaster RS-400 PSAP-13 passive PFC
ATX 12V V2.3
Hij ziet er nog nieuw uit en zit niet vol stof.
Voor het testen heb ik in de 24 pin connector pin 15 en 16 met elkaar verbonden.

Ik vond geen manual voor de voeding op het net, wel de technische gegevens, maar die staan ook op de sticker op de behuizing.
Hij staat op de Coolermaster site bij discontinued.

Kan iemand zeggen of het ding een storing heeft of wat ik fout doe?

Dank alvast
oldhopeless
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2017, 10:58   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

Sommige voedingen werken onbelast niet of niet goed. Dat een losse voeding niet werkt, is dus niet per se een garantie dat hij defect is. Wel een redelijke garantie is, als de computer met een andere voeding wel goed werkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2017, 11:13   #3
anoniem27570
Guest

Standaard

Gemaakt door AcBel Polytech en die maakt prima PSU's.
Indien de PWR_OK niet terugkoppelt van het moederbord stoppen voedingen indien die techniek wordt gebruikt.
http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page364.htm

Geen andere computer/moederbord om hem daarop te testen?
En was de EATX 12V stekker ook aangesloten?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2017, 14:51   #4
anoniem57661
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Gemaakt door AcBel Polytech en die maakt prima PSU's.
Bij het zoeken naar mijn type voeding kwam ik wel een review tegen van mijn model, met het statement dat Coolermaster van meerdere producenten betrok (AcBel stond er ook bij) en waarbij men toch wel reserves had t.a.v. de kwaliteiten van 'mijn' Coolmaster..

Citaat:
Indien de PWR_OK niet terugkoppelt van het moederbord stoppen voedingen indien die techniek wordt gebruikt.
http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page364.htm
Ik heb hem aan twee mobos gehad, die allebei niet wilden opstarten.
Zeker 1 van die twee is zeker in orde.

Citaat:
Geen andere computer/moederbord om hem daarop te testen?
En was de EATX 12V stekker ook aangesloten?
Ja, zie boven, en ik had alle voedingspluggen aangesloten.

Ik heb helaas geen nieuwe alternatieve voeding op de plank liggen.

Het zou helpen als iemand wist of het gedrag wat de voeding op de bank vertoont (aanlopen, uitgaan, na wachtpauze weer aanlopen, uitgaan) normaal is (kan zijn) of dat het op een defect wijst.

oldhopeless
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2017, 16:34   #5
anoniem27570
Guest

Standaard

http://www.repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm
Als je het leuk vind, de onderdelen controleren met een universeelmeter op ohm meting, je zult de onderdelen wel eerst aan één kant los moeten solderen.

Of afscheid van nemen, PSU's kunnen ook stuk gaan al is het een kwaliteits voeding.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2017, 21:32   #6
anoniem36513
Guest

Standaard

Ik zou een PSU tester kopen om de PSU te testen.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 July 2017, 20:54   #7
anoniem38560
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pietnoe Bekijk bericht
Ik zou een PSU tester kopen om de PSU te testen.
Ook vaak met een PSU tester geeft hij op alle voltages ok maar als hij echt power moet leveren laat de PSU het afweten.

Dappertje
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 09:42   #8
anoniem57661
Guest

Standaard

Nou,

uitelkaar solderen en de bestanddelen doormeten?
misschien een geintje??
Ik heb het vermoeden dat niet van elk van de onderdelen met een weerstandsmeting bepaald kan worden of het deel in orde is of niet.
Hoewel er hier een soldeerboutje afhangt heb ik onvoldoende kennis om te bepalen wat er stuk (is er wel iets stuk?) is aan die voeding.

Een tester kopen die geen ultimatieve conclusie toelaat vind ik ook niet zo prikkelend.

Het ziet er dus naar uit dat ik de PSU terzijde moet leggen en een nieuwe kopen.
Welkom in de weggooi-economie..

Bedankt aan alle beantwoorders van mijn vraag

oldhopeless
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 13:19   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oldhopeless Bekijk bericht
Nu ligt de voeding op de bank; als ik de spanning inschakel loopt de ventilator van de psu meteen aan, maar stopt vanzelf na ca. 20-30 seconden. Wanneer ik de spanning dan uitschakel (switch achterop de voeding) en meteen weer inschakel, blijft de ventilator stil.
Wanneer ik een poosje wacht (een minuut of 2) en daarna inschakel gaat de ventilator weer draaien en stopt dan weer na die 20-30 sec.
Bedoel je dat inschakelen met pin 15 en 16 (Groen op zwart) ? Of bedoel je de schakelaar achterop alleen aanzetten ? Als het dat laatste is, en je beroert die pin 15 / 16 helemaal niet, dan is zeker die PSU defect.

Eventueel nieuw onder € 30 bij MM of ReplaceDirect o.i.d.. te krijgen.

Bij vuilnis of kringloop of rommelmarkt is misschien ook nog wel een PC 'skelet' te vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oldhopeless Bekijk bericht
Een tester kopen die geen ultimatieve conclusie toelaat vind ik ook niet zo prikkelend.
Reparatiebedrijfje wil dat misschien wel voor je doen voor een paar Euro of gratis ? Moet je hem wel in de buurt hebben.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 July 2017 om 13:27
  Met citaat antwoorden
Oud 28 July 2017, 18:25   #10
anoniem57661
Guest

Standaard

De testsituatie is als volgt:
de voeding is uit de computerkast genomen, alle kabels naar moederbord en apparaten zijn losgenomen.
De enige verbinding is tussen driepolige doos achterop de voeding en de wandcontactdoos, via een standaard netkabel voor computerapparatuur.
Van de 24 polige steker die open en bloot voor me ligt zijn pin 15 en 16 met elkaar verbonden door een opengebogen paperclip (=lowcost oplossing).
Die paperclip blijft gedurende de hele sessie onberoerd.
Het aan- en uitzetten doe ik alleen via de schakelaar die achterop de voeding zit.
Ik zet de voeding aan: de ventilator van de voeding begint te draaien en stopt -zonder dat ik verder iets deed- na 20-30 seconden en blijft dan stilstaan.
Wanneer ik dan de schakelaar die ik boven noemde dan op 'uit' zet en meteen daarna weer op 'aan' reageert de voedingsventilator niet.
Wanneer ik echter ca. 2 minuten wacht (met de schakelaar op 'uit') en daarna de schakelaar weer op 'aan' zet, begint de ventilator weer te draaien totdat ie (weer) na 20-30 sec. stopt.
Dit kan ik herhalen to sint-juttemis, maar er wordt niets beter of zo.

Tevoren had ik de voeding aangesloten in de kast (aan mobo), toen ging er wel een lampje op het mobo groen branden als ik de voeding inschakelde (schakelaar achterop) maar het bord startte niet (monitor en keyboard waren aangesloten).
Er zat dan wel geen harddisk met o.s. in, maar wel een processor en ram op het bord, dus **volgens mij** had het mobo wel iets moeten laten zien op de monitor (bios-meldingen).

Dat ik wel ergens een voeding kan opduiken snap ik, waarbij kringloopies natuurlijk weer in een onbekende toestand verkeren, waardoor 'nieuw' beter is.

oldhopeless

Laatst gewijzigd door oldhopeless : 28 July 2017 om 18:30
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten