Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 January 2016, 10:03   #11
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Die snap ik niet, wat heeft de sticker dan voor nut ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht

Speccy kan dan toch uitsluitsel geven.

Simpel, die sticker maakt 'm legaal. Er is immers een licentie geleverd bij jouw laptop. Die OEM-code werkt overigens ook gewoon, want je kunt bij Windows 10 nu ook een Win7/8 key invoeren ter activatie, maar hij matcht inderdaad niet met de code die al op je laptop staat.

Dat is gewoon puur handigheid voor de fabrikant. Als Dell elke laptop die ze verkopen individueel moet gaan installeren en activeren, dan zijn ze maanden bezig. In plaats daarvan hebben ze gewoon voor elk type laptop een image die op de schijf wordt gekwakt, geactiveerd en wel.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 11:05   #12
anoniem27570
Guest

Standaard

Oem code werkt niet als je W10 schoon wil installeren, kan alleen na een upgrade.

Bij de retail W10 kan het met de laatste build wel om met de W7/8.1 key te installeren.

Verhaal al verteld, zie reply8 en staat op vele sites.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 13:23   #13
anoniem42071
Guest

Standaard

Vanaf de November update, kan je W10 ook met de W7/W8.1 key activeren.
Zie: http://nl.hardware.info/nieuws/45445...ecode---update

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 13:34   #14
anoniem27570
Guest

Standaard

Alleen retail, maar val nu in herhaling.....
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 14:54   #15
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik lees hier niets over Retail versie of OEM. Gewoon je oude productcode van W7 of W8.

Citaat:
Device activation improvements: We have received a lot of feedback from Insiders on making it easier to activate Windows 10 on devices that take advantage of the free upgrade offer to genuine Windows by using existing Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 product keys. If you install this build of the Windows 10 Insider Preview on a PC and it doesn’t automatically activate, you can enter the product key from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 used to activate the prior Windows version on the same device to activate Windows 10 by going to Settings > Update & security > Activation and selecting Change Product Key. If you do a clean install of Windows 10 by booting off the media, you can also enter the product key from prior Windows versions on qualifying devices during setup. Refer to the Insider Hub for more information on these activation improvements including requirements.
Link: https://blogs.windows.com/windowsexp...w-build-10565/

En geef dan eens een link waar dat te lezen is, dat onderscheid. Ik kan het nergens vinden.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 3 January 2016 om 15:01
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 15:24   #16
anoniem27570
Guest

Standaard

Snap je niet, een OEM kun je alleen maar upgraden of je moet een volledige installatie W10 OEM hebben aangeschaft.

Je kunt toch niet met W10 zomaar met een oem key van een andere PC/Notebook een kale installatie plegen en ook niet op dezelfde PC/Notebook zonder die upgrade, die maakt dat W10 legaal is.

Dat is zo logisch dat je er geen link over kunt vinden.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 15:35   #17
anoniem42071
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier Bekijk bericht
Verhaal al verteld, zie reply8 en staat op vele sites.
Dus die "vele" sites zijn toch wat lastig te vinden.

Dat verhaal is verre van logisch.
De oem versie hoort bij die pc. Die gebruik je ook om W10 op DIE pc te installeren.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 19:41   #18
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lange Pier
Je kunt toch niet met W10 zomaar met een oem key van een andere PC/Notebook een kale installatie plegen en ook niet op dezelfde PC/Notebook zonder die upgrade, die maakt dat W10 legaal is.
Het kan zijn dat jouw (W7/W8.1) OEM key al lang op de server van MS staat geassocieerd met de hardware waar het al langer op draait, en dat die info bij de laatste builds in het proces wordt meegenomen.

Het gaat dus om de ervaring van iemand die een OEM upgrade heeft overgeslagen, en gelijk vers Windows 10 heeft geïnstalleerd en succesvol met de oude W7/W8.1 key heeft geactiveerd. Uiteraard met de laatste builds.

Hier staat overigens een bericht van 4 maanden geleden, waarbij ook een methode vermeld wordt om het te doen, maar nog niet zo direct als met de oude key. Deze stap kan je ook uitvoeren als extra zekerheid ?

http://betanews.com/2015/08/31/how-t...ired/#comments

Het daar genoemde bestand stond bij mij in de map 'sources' in de root van de gebrande disk.
Niet door mij geprobeerd, maar vrij vertaald:

* brandt de installatieschijf voor Windows 10 zoals aangeboden op de Microsoft site.
* localiseer op die schijf gatherosstate.exe (map 'sources') en kopieer het naar je Bureaublad onder W7/8.1.
* Voer het uit (als Administrator ?), en na korte tijd verschijnt er ook een bestand GenuineTicket.xml op je Bureaublad.
* Sla dat veilig op buiten de betrokken schijf/partitie, b.v. op een USB stick.
* Installeer naar wens een verse Windows 10, maar vul onderweg geen product key in.
* Na verse installatie van W10 plaats je het bestand GenuineTicket.xml in de verborgen map C:\ProgramData\Microsoft\Windows\ClipSVC\GenuineTi cket.
* Herstart de computer.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 4 January 2016 om 13:13
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 21:51   #19
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnL Bekijk bericht
Die OEM-code werkt overigens ook gewoon, want je kunt bij Windows 10 nu ook een Win7/8 key invoeren ter activatie, maar hij matcht inderdaad niet met de code die al op je laptop staat.
Ook dat snap ik niet... als de key welke je systeem op schijf heeft geactiveerd verschilt van die op de sticker, kan je dan met beiden een upgrade (wel of niet vers) activeren ?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2016, 21:56   #20
anoniem42071
Guest

Standaard

Ja dat is een leuke vraag Erik. Ik weet het niet. Ik installeer zo'n 3 tot 6 pc's per week. De laatste tijd duidelijk minder W7.
Maar het serial wat bijv. Speccy laat zien kan heel verschillend zijn van het serial op de sticker. (zie de post 4 van Desperado daarover)
Ik heb gevallen mee gemaakt dat beide serials niet werkten en dat ik MS kon bellen, met die lieve computer juffrouw en alleen zo W7 kon activeren.
Maar meestal werkt die op de sticker wel.

Niek
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten