Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 May 2012, 11:27   #1
anoniem16270
Guest

Standaard Inspiron 1501 versnellen met SSD en geheugen

Hallo allemaal,

De komende drie/zes maanden heb ik alleen een oude Dell Inspiron 1501 ter beschikking, daarna ga ik op zoek naar een ultrabook.

De Inspiron heeft 1 GB aan geheugen en een HDD van 100 GB.

Nu wil ik de zaak versnellen met :

additioneel DDR2 geheugen, tot max. 2 GB. Op fora wordt echter gesuggereerd dat 4 GB ook prima werkt, ondanks het feit dat het niet in de specificaties van Dell staat.
en/of een SSD van 64/128 GB. Deze disk kan ik na de drie/zes maanden op een netbook gaan gebruiken die ik al heb. Ik heb alleen ergens gelezen dat alleen SSD's met een Intel-controller zouden werken. Klopt dat ?

Graag jullie adviezen,
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 11:33   #2
dutch-online
Guest

Standaard

Windows ??? 32 bits

Voor XP is 2 GB genoeg

En voor Vista 3 GB

4 GB plaatsen kan wel maar Windows 32 bit ziet maar iets meer dan 3 GB

Het formaat van de Harddisc heeft daar niets mee te maken

Meestal hebben die als snelheid 5400 rpm dat is om de accu niet teveel te belasten.

Een SSD mits geschikt voor deze laptop , zal alles aanzienlijk versnellen.

Laatst gewijzigd door dutch-online : 29 May 2012 om 11:35
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 12:17   #3
anoniem16270
Guest

Standaard

Ja, sorry, die info ontbrak : loopt op Vista Home Basic SP2, 32 bits, op dit moment ontzettend traag.

Processor is AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor TK53
Nu met 1 GB RAM.

Wat weet je over de controller voor de schijf ? Ik lees dat sommige mensen daar problemen mee hebben. Zou BIOS-update helpen ?

Laatst gewijzigd door CWB : 29 May 2012 om 12:41
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 13:02   #4
anoniem16239
Guest

Standaard

Heb laatst nog een oude Toshiba Tecra M9-15H ( uit 2008 ) voorzien van een OCZ Agility 3 120GB (S-ATA/600, SandForce controller) en hoefde helemaal niets speciaals te doen qua S-ATA controller: De BIOS versie is ook nog gewoon de originele waarmee ie ooit geleverd is.

Die Toshiba draait trouwens ook op Vista 32-bit en heeft aan 2GB wel genoeg (1GB is gewoon te weinig). En met die SSD draait alles gewoon lekker vlot, ik verbaasde me er nog over dat dat oude beestje nog zoveel baat heeft bij een snelle harddisk.

Maar wil je 100% zekerheid over welke SSD's werken met de Inspiron 1501 (en met welke BIOS versie), dan zou ik gewoon even Dell Support raadplegen, daar zijn ze immers voor.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 15:28   #5
anoniem16270
Guest

Standaard

Ik heb geprobeerd contact te maken met Dell, maar ik kan alleen het forum gebruiken, geen garantie meer. Ik heb min of meer dezelfde vraag in het Engels gesteld op het Dell Forum.

Is 4GB niet veel beter dan 2GB ? Volgens de instructies van Dell kan het dan wel niet, maar is de investering het risico waard ?

Ik wacht ook antwoord op Dell Forum maar even af,
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 15:33   #6
dutch-online
Guest

Standaard

Niet alle 4 GB zal gebruikt worden.

Of je moet er een 64 bits Windows Vista of Windows 7 opzetten.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2012, 17:04   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Van: http://support.dell.com/support/edoc...html/specs.htm

Memory module connector: two SODIMM connectors
Memory module capacities: 512 MB, 1 GB, and 2 GB
Memory type: 1.8-V SODIMM DDR-2
Minimum memory: 512 MB
Maximum memory: 2 GB

Als er nu een sata disk in zit kan daar zonder meer een ssd in.
M.b.t. de controllers:
Over elk type controller valt iets te zeggen en vergeet niet, dat alleen de klagers hun problemen op het net zetten.
Ik heb er hier 3 van OCZ met de SandForce controler en die doen het goed.
Heb ook wel eens een nieuwe OCZ vertex 3 gekregen die het gewoon niet deed. Maar dat kan bij elk type verschillen.

Zet voordat je begint, met de installatie op je nieuwe ssd, in het bios de sata op AHCI, dan benut de ssd zijn volle snelheid. Een ssd niet defragmenteren!.

Met betrekking tot intel chipsets heb ik wel eens gelezen dat daar wat tools voor zijn die je zou kunnen/moeten installeren, maar dat verhaal kan ook oud zijn.

Ram voor laptops is niet echt goedkoop vind ik. Als er nu 1 x 1GB inzit zou ik er 1 x 1 GB bij prikken.
Ik weet dat Vista liever 3 of de maximale 3.2 GB heeft, maar Dell is niet duidelijk. Ze geven aan 2 geheugen slots met 512, 1GB en 2GB maar als max dan weer 2 GB.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2012, 08:47   #8
anoniem13541
Guest

Standaard

Windows 7 werkt beter met een disk, prog ssd-tweaker gebruiken om de instellingen aan te passen en je bent al een heel eind. Heb een oude del desktop, 500mb geheugen, ssd en 7-ultimate draaien. Gaat al een stuk beter dan de oude xp die er op stond.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2012, 12:06   #9
anoniem16270
Guest

Standaard

Allen,

Er zit twee keer 512MB in, ik denk dat ik twee keer 2GB ga kopen, maar inderdaad, je bent 50-60 Euro kwijt. En niet zo makkelijk meer te krijgen. Ik heb gisterenavond de meeste recente BIOS vanaf de DELL-website gedownload en deze staat er nu op. Een foutmelding van de batterij ben ik nu ook mooi kwijt.
Wat betreft die SSD wacht ik eerst het effect van de memory-upgrade af.

Windows 7 laat ik voor deze machine liggen, wat een SSD-tweak voor een effect heeft weet ik niet.

Volgens mij is het niet mogelijk in de BIOS de SATA op AHCI te zetten, ik zou ook niet weten hoe. Elders ook gelezen dat het niet mogelijk is voor de Inspiron 1501.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2012, 12:39   #10
anoniem18126
Guest

Standaard

Houd er wel rekening mee dat als je nu 2 x 2GB DDR2 koopt, je dit straks niet kan meenemen naar je nieuwe laptop, die zal DDR3 RAM(geheugensloten) hebben en dat is niet backwards compatible, dus voor die korte tijd is het eigenlijk zonde, hou het bij 1 GB, en neem gewoon die SSD, die is nl wel over te zetten. En ook op IDE modus zal de SSD een flinke snelheidswinst opleveren.
Hier nog wat info;
http://www.ohwzo.nl/2011/01/25/ssd-i...nelheid-tunen/

Laatst gewijzigd door Anacho : 30 May 2012 om 12:42 Reden: Link toegevoegd
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten