Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 February 2010, 23:19   #1
theguvnor12

Thumbs down Crossfire Physics?

Beste lezers,

Ik heb de mogelijkheid om een tweede ati kaart in mijn kast te gooien. Maar een van de mogelijk render modes die ati zegt te geven is "physics" (mechanisch, rook, interactie tussen verschillende lichamen).

Ik zoek op internet een beetje up to date reviews hier over maar als is al 4 jaar oud. En tegenwoordig vind je veel games die het ondersteunen. Maar zie je dat dan ook terug in de preformence? minder lag? sneller rendering? en ja hoeveel dan?

Als ik dit ga doen voeg in aan mijn xfx radeon 4890. Weer een xfx radeon 4890.
Oud 6 February 2010, 09:19   #2
JohnL

JohnL's schermafbeelding

Standaard

Physics is wat anders dan PhysX, wat je inderdaad in steeds meer games voorbij ziet komen. Als een game PhysX ondersteunt, zoals bijvoorbeeld Batman - Arkham Asylum of Mirror's Edge, dan wil dat zeggen dat je, als je een nVidia kaart hebt, die berekeningen door de GPU kan laten doen. Daardoor zien de graphics er mooier uit omdat je meer voorwerpjes in beeld krijgt die dan realistisch bewegen en reageren.

Heb je geen nVidia kaart, dan moet dit óf door de processor worden gedaan - die daar erg traag mee is - of het wordt gewoon helemaal uitgezet.

Physics kan inderdaad wél op meerdere kaarten - het is zelfs onderdeel van de nieuwe DirectX 11 standaard die door de Radeon 5000 kaarten ondersteund wordt, en waar ook de nieuwe nVidia kaarten aan gaan voldoen, maar dat wordt doorgaans niet zo geadverteerd als PhysX.
Het bijprikken van een tweede 4890 voor de PhysX gaat niks uithalen, aangezien dat ook geen nVidia kaart is. En zolang je onder Windows Vista draait, kun je ook niet alsnog een extra nVidia kaart inprikken, want dan moet je ook twee verschillende videodrivers installeren, wat Vista dan weer niet pikt. Windows 7 kan dat trouwens wél.

Overigens, ik geloof niet dat PhysX al erg constructief wordt toegepast. In Mirror's Edge, één van de eerste games die het gebruikte, kreeg je wat extra eye-candy, zoals stukken zeil die kapot geschoten konden worden en die dan flapperden in de wind, of glazen panelen die kapot gingen waarna de scherven realistisch over de vloer stuiterden.
In Batman kreeg je stapels en stapels papier die realistisch in het rond waaiden als je erlangs rende, dat soort dingen. Ik heb die game op mijn 4890 gespeeld en het geen moment gemist.
Oud 6 February 2010, 11:15   #3
theguvnor12

Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnL Bekijk bericht
Physics is wat anders dan PhysX, ...
Ik bedoel ook niet "PhysX" maar weerlijk Physics. Physics vertaald naar het nederlands als natuurkunde. Ze bedoel werklijk indd wat Physx kan maar dan op een Havok egine. Check de links.

http://ati.amd.com/technology/crossf...ics/index.html

http://ati.amd.com/technology/crossf..._CrossFire.pdf

Het probleem met reviews is dat deze al 4 jaar oud zijn. En ondertussen zijn er redelijk veel games die de boel ondersteunen. Zowel voor de nvidia als ati "natuurkunde" (volume rook, blokken(lichamen) die stuiteren, ragdol etc). Maar wat ik me nu af vraag is dus. Of er meer dan vellen door de lucht gaan vliegen en zo.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten