Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 May 2015, 12:57   #11
anoniem26473
Guest

Standaard

Wat voor kleur (gezondheid) gaf ie aan?

Geeft hdtune bij de benchmark ook een mooi vloeiende grafiek, of zitten er erg trage pieken in?

Laatst gewijzigd door couch_potato : 16 May 2015 om 12:59
  Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2015, 16:48   #12
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonie89
Volgens taakbeheer wordt de processor met max. 25% belast...
Start de PC eens opnieuw op, start taakbeheer, laat hem een minuut of 5 staan zonder verder iets op te starten, en kijk dan wat de processor belasting ongeveer is, ijdel dus.
Een gemiddeld systeem schommelt dan tussen 0 en 5%, met eens per ongeveer10 seconden een uitschieter er boven.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2015, 17:39   #13
anoniem26473
Guest

Standaard

Bij mij komt ie idle niet boven de 1% uit. 25% idle zou veel te veel zijn. Kijk dan eens welke processen dat zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2015, 20:11   #14
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank jullie voor de antwoorden, en nieuwe vragen!!

@ couch-potatoe:

Wat betreft HDtune:

Gezondheidstoets was goed-kleur blauw
Temperatuur 31 graden -kleur blauw

In de benchmark waren geen uitschieters te zien. De snelheid loopt gestaag omlaag:
Transferrate:
minimum 65.1
maximum 135.6
average 108.4
access time 15.8ms
burst rate 127 MB/sec
CPU usage 18.6%

@ Erik:

Metingen verricht zoals je hebt aangegeven:

CPU ligt tussen de 0 en 2 %
Hoogste waarden zitten bij:

taakbeheer
interrupts van het systeem
servicehost lokaal systeem
WMI provider host

Wel had ik een uitschieter naar 30% (minder dan een seconde) veroorzaakt door network connection broker

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen...

Alvast, en nogmaals dank,

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2015, 21:54   #15
anoniem42071
Guest

Standaard

Als het de enige HD is in de pc dan is dat niet de oorzaak.
Toch zal zo'n ssd van nog geen 100 euro een enorme snelheids verbetering geven.
Ik denk dat ik er zo'n 100 heb ingebouwd intussen en alleen maar zeer verraste mensen, die verbaasd waren over de enorm toegenomen snelheid van hun pc/laptop.
Wel allemaal met een schone Windows installatie.
Maar elk programma wat je installeert start heel snel op.
Dus denk daar nog eens over na.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2015, 20:15   #16
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank je Niek,

Het is inderdaad de enige HD. Hij heeft wel 2 partities (eentje D: van 200GB voor dataen de C: met 300 GB).

Het zal dus een ssd worden, wat bij mij weer andere vragen oproept:

Is er een groot verschil in merken?
Hoe groot moet de schijf zijn ? Is 128 GB genoeg of heb ik 250 GB nodig? (Zoals eerder vermeld gebruikt mijn C: 70GB, en de verwachting is niet dat ik veel meer ga installeren)

Ik vraag dit ook omdat het bedrijf dat mijn systeem heeft geinstalleerd,en dit ook nu weer gaat doen alleen werkt met samsung en transcend.
De transcend van 128 GB kost 65 euro, 570 Mbps lezen en 470 Mbps schrijven.
De Samsung 250 gb 850 ssd kost 115 euro, 550 Mbps lezen en 520 Mbps schrijven.

Een andere vraag is of ik, als de schijf geinstalleerd is en de bios volgorde is aangepast, zelf windows kan installeren met de herstelschijf die ik heb gekregen?
Ik heb natuurlijk de licentiecode dus dat zal het probleem niet.zijn. Voor een schone installatie vraagt het bedrijf 45 euro incl. updates, en ik heb het gevoel dat ik dat zelf nog wel voor elkaar krijg.

Zijn er nog meer dingen waaraan ik zeker moet denken (afgezien van het logische maken van een backup natuurlijk).
Als de ssd erin zit en geinsalleerd is, kan ik dan de partiities van mijn gewone hd leegmaken cq. formatteren?

Zo, weer een paar vragen waarop jullie hopelijk een antwoord hebben

Alvast bedankt weer!!

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2015, 21:01   #17
anoniem14945
Guest

Standaard

Over merken kan ik je niet adviseren, maar wat betreft de grootte: Windows vindt 't niet zo leuk als er grofweg minder dan 20 GB ruimte vrij is op de schijf. Met een SSD van 128 GB (effectief 119 GiB) kun je dus nog zo'n 30 GB groeien. Daar heb je dus genoeg aan. Zeker ook gezien het prijsverschil. Mocht je later toch meer ruimte nodig hebben, dan zal de prijs van een groter exemplaar flink gedaald zijn. Kun je tegen die tijd voor 65 euro een 250 GB exemplaar erbij nemen.

Als je kiest voor een schone installatie van Windows (aanrader!), dan moet dat kunnen met de herstelschijf die je hebt. Koppel op dat moment je oude schijf helemaal los, installeer dan Windows en als dat klaar is koppel je de oude schijf weer aan. Een backup is dan in principe niet nodig, omdat er met je oude schijf niets mis kan gaan tijdens de installatie. Maar kwaad kan een backup nooit, dus toch maar even doen.

Als alles klaar is kun je de "oude C" inderdaad formatteren als je niks meer moet hebben wat daar op staat. Die zal tegen die tijd wel een andere letter hebben. Waarschijnlijk D. Je huidige D zal waarschijnlijk E worden. Dat kun je via Computerbeheer>Schijfbeheer eventueel weer omruilen.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2015, 21:49   #18
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank je FooBar!!

Wat betreft de schone windows installatie: Ik wil zelf niet aan de hardware komen, dus de oude schijf loskoppelen is geen optie.

Zal het dus waarschijnlijk toch aan de expert moeten overlaten. Blijf dan toch nog, als ik voor de 128 gb en installatie ga, binnen mijn budget.
Blijft jammer dat het bedrijf alleen werkt met bovengenoemde merken, gezien het geringe prijsverschil met de crucial BX 100 250 GB.

Toch nog maar eens een mailtje naar hen wagen...

In ieder geval nogmaals dank!!!

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2015, 22:26   #19
anoniem42071
Guest

Standaard

Hoi Leonie. Jammer dat de inbouw zelf niet ziet zitten. Ik doe bijna wekelijks niet anders.
Zelf ben ik erg fan van de Samsung ssd hoewel ze met de 840EVO wel een probleempje hebben moeten oplossen. (lang verhaal).
Aan de huidige Samsung 850 serie mankeert niets en het is nog steeds de snelste ssd. (pro is nog sneller, maar behoorlijk duurder)
Let er wel op dat ze dus een 850 inbouwen.
Aan 128 GB moet je genoeg hebben en anders kan je altijd nog de locatie wijzigen van je persoonlijke bestanden. (leg ik uit als dat nodig is, want dat is niet simpelweg knippen en plakken)

Het snelheids verschil zal groot zijn, kan ik je garanderen. Opstart tijden dalen van 40 a 50 sec. naar 10 tot 20 sec. Elk programma (email en browser), of elke map die je aanklikt opent zich vrijwel onmiddellijk. In elk geval merkbaar sneller dan met een traditionele schijf.
Kijk een echt groot programma (fotobewerking dacht ik) zal ook veel sneller ingeladen zijn en sneller reageren op muisklikken.
Het voordeel van ssd is niet alleen de lees- en schijfsnelheid (slechts ongeveer 5 á 7 keer sneller, dan een traditionele HD), maar de toegangstijd daalt enorm, omdat er geen mechanische kop in zit, die naar een positie op een draaiende schijf moet worden gestuurd.
Mijn cijfertjes bij een test met HDTune
Toegangs tijd ssd op 4 KB randdom = 0.104 ms
Toegangstijd HD op 4KB random = 12.710 ms
En dat is dus ongeveer 120 keer sneller, dat de ssd een stukje data leest.
Niet dat je pc dan ook 120 keer sneller wordt, maar in elk geval een heel stuk vlotter.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 17 May 2015 om 22:36
  Met citaat antwoorden
Oud 17 May 2015, 22:46   #20
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank je voor je uitleg Niek!

Dat ik zelf niet aan de inbouw begin, heeft ook te maken met de garantie (ik heb nog 6 maanden op het hele systeem). Mijn eigen technische kennis houdt eigenlijk op bij het openen van de kast eromheen... Ik denk trouwens dat ik niet eens zo'n kleine schroevendraaiertjes heb .

Voordeel van het laten doen is ook dat de winkel en de werkplaats praktisch om de hoek ligt, en ik de computer dezelfde dag weer terug heb (en kan gaan beginnen met updaten, aangezien ik een win 8.0 licentie heb).

Maar zoals gezegd, ik zal morgen nog even contact met ze opnemen. Kijken of er nog wat manieren zijn om toch de 250gb inclusief windows installatie binnen mijn budget te laten komen. You never know...

Ik zal het in ieder geval laten weten natuurlijk!!

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten