Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 April 2018, 20:07   #1
burgkop

burgkop's schermafbeelding

Standaard Nieuw ext. HD 2.5" schreeuwt om formatteren

Heb ik weer, moet een aantal grote bestanden van max 2 gb.overzetten op andere computer.
Met een stick duurt dat een eeuwigheid.
Ik denk: ik zet ze even over op mijn nieuwe kleine 4 TB schijfje 2.5" (heeft USB3)
Sluit hem aan op andere pc, met USB2, zit ie steeds te zeuren dat de HD geformatteerd moet worden.

Daar staan dus de bestanden wel op.

Op mijn pc zie ik ze ook gewoon, zonder verder gezeur over Formatteren.

Het gekke is, toen ik de HD van mijn PC wilde loskoppelen, in systeem vak, ik de melding kreeg dat dat niet kon omdat hij bezig was.
Nou, was niets aan het doen hoor.

Dus computer eerst uitgezet en toen HD losgemaakt.

Waarom is dit toch steeds, dat je iets niet kan verwijderen, via hardware verwijderen?
Als je wat aan het doen bent snap ik het, maar doet ie niets snap ik het niet.

Hoogst irritant.
Oud 29 April 2018, 21:00   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Vaak is een antivirus programma, of de Windows optimalisatietool bezig met een aangesloten schijf.
Soms lukt het vrij vlot en een andere keer lukt het inderdaad niet.
Waarom het ding op usb niet zichtbaar is begrijp ik nog niet. Misschien moet je hem op die pc eerst een een schijfletter geven?

Niek
Oud 29 April 2018, 21:15   #3
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Draait "andere computer" toevallig XP (of ouder)? Dan is dat de reden dat het daar niet werkt, want die kan niet overweg met schijven groter dan 2 TiB.
Onder Vista of 7 heb je simpelweg geen garanties. Het kan werken met een schijf van dergelijke grootte, maar het kan ook zomaar van niet. In ieder geval moet je computer een UEFI draaien in plaats van een BIOS. Zie desgewenst een heel verhaal hier: https://support.microsoft.com/en-us/...rger-than-2-tb
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 April 2018, 21:58   #4
burgkop

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Draait "andere computer" toevallig XP (of ouder)? Dan is dat de reden dat het daar niet werkt, want die kan niet overweg met schijven groter dan 2 TiB.
Onder Vista of 7 heb je simpelweg geen garanties. Het kan werken met een schijf van dergelijke grootte, maar het kan ook zomaar van niet. In ieder geval moet je computer een UEFI draaien in plaats van een BIOS. Zie desgewenst een heel verhaal hier: https://support.microsoft.com/en-us/...rger-than-2-tb
Daar draait Windows 7 op, niet ouder.
Oud 29 April 2018, 22:06   #5
burgkop

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Vaak is een antivirus programma, of de Windows optimalisatietool bezig met een aangesloten schijf.
Soms lukt het vrij vlot en een andere keer lukt het inderdaad niet.
Waarom het ding op usb niet zichtbaar is begrijp ik nog niet. Misschien moet je hem op die pc eerst een een schijfletter geven?

Niek
De schijfletter is bekend, want daar hangt ook vaak een usb Stick aan die aansluiting.
Meestal herstart ik even die computer en sluit dan pas die HD aan. (of wat anders)
Dan krijg je bij dat aansluiten het gezeur over formatteren.

Dat heb ik dan ook wel met een stick, maar dan kun je ook kiezen om door te gaan, wat ik doe, dan werkt alles gewoon.

Bij die kleine schijfjes, zonder externe voeding, vaak de vraag over formatteren, dan heb je geen keus, formatteren of afsluiten.
Oud 30 April 2018, 09:46   #6
Marc H

Standaard

De bios van de Windows 7 is te oud.

Die 4 TB is een probleem omdat de bios van het moederbord hem niet kent en daarom hem als een kleinere harddisk probeert te benaderen.

Daardoor kan windows niet het filesysteem op die harddisk niet lezen. Daarom biedt windows aan om hem te formatteren, want volgens hem is de harddisk leeg of gebruikt met een bestandssysteem waar hij niet mee overweg kan. Conclusie, gaat nooit werken.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2018, 23:40   #7
burgkop

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
De bios van de Windows 7 is te oud.

Die 4 TB is een probleem omdat de bios van het moederbord hem niet kent en daarom hem als een kleinere harddisk probeert te benaderen.

Daardoor kan windows niet het filesysteem op die harddisk niet lezen. Daarom biedt windows aan om hem te formatteren, want volgens hem is de harddisk leeg of gebruikt met een bestandssysteem waar hij niet mee overweg kan. Conclusie, gaat nooit werken.
Zou kunnen, maar in het verleden heb ik div. grote schijven aangesloten op Windows 7. maar wel met eigen voeding, zou dat er mee te maken hebben?
Waarom krijg ik toch wel vaak de bijgaande melding op mijn eigen PC.?
Ook na herstart.
Dat is toch eigenlijk vreemd, Win. 8.8.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Kan 4 tb. hdd niet afkoppelen.jpg‎ (39,0 KB, 5x gelezen)
Oud 1 May 2018, 20:20   #8
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Zou kunnen, maar in het verleden heb ik div. grote schijven aangesloten op Windows 7. maar wel met eigen voeding, zou dat er mee te maken hebben?
Kan, maar het gegeven dat de schijf groter is dan 2 GB lijkt waarschijnlijker. Kan het zijn dat de schijven in het verleden wel groot zijn geweest, maar niet groter dan 2 GB?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Waarom krijg ik toch wel vaak de bijgaande melding op mijn eigen PC.?
Ook na herstart.
Dat is toch eigenlijk vreemd, Win. 8.8.
Ook dat kan weer vanalles zijn, maar het duidt er op dat een (achtergrond) programma bezig is met de schijf. Kan zomaar je virusscanner zijn die alle verwisselbare media wil scannen en daar nog niet klaar mee is. Kan ook wat anders zijn. Je zou eens kunnen kijken via "Broncontrole" of je kunt zien welk programma met de schijf bezig is. Even hier naar zoeken in het startmenu. Dan op het tabblad Schijf kijken onder Schijfactiviteit.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2018, 21:42   #9
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Ook dat kan weer vanalles zijn, maar het duidt er op dat een (achtergrond) programma bezig is met de schijf.
Ik heb meegemaakt dat de Verkenners dan afgesloten moesten worden.
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2018, 11:14   #10
falstring

Standaard

... ergens een (oude) afspeellijst op de externe schijf kan al voldoende blokkade opleveren....
falstring is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten