Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 November 2009, 14:33   #31
dutch-online
Guest

Wink

Het lijkt erop dat hij Windows in diverse versie,s geheel naar zijn hand wil zetten,
en dat zal heus niet gaan , Windows zal vast tegen stribbelen, en terecht.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2009, 22:48   #32
anoniem26138
Guest

Standaard

Maar het moet gewoon lukken om drives in wat voor een Windows dan ook herkenbaar te maken.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf vaak problemen heb gehad wanneer op beide IDE kanale twee drives zaten (vier totaal dus). Waarom... daar ben ik nooit achter gekomen.
BIOS herkende het niet.

Vandaar dat ik liever zie dat er één harddisk op kanaal 0, en één optische drive op kanaal 1 zit bij installatie van Windows (beide Master).

Staat Windows eenmaal, dan pas extra drives aankoppelen.
Eerst zorgen met de juiste master/slave configuratie zorgen dat het BIOS ze herkent, Windows volgt dan.
De harddisk hou je dan beter maar als Master.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2009, 23:25   #33
anoniem13826
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Maar het moet gewoon lukken om drives in wat voor een Windows dan ook herkenbaar te maken.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf vaak problemen heb gehad wanneer op beide IDE kanale twee drives zaten (vier totaal dus). Waarom... daar ben ik nooit achter gekomen.
BIOS herkende het niet.

Vandaar dat ik liever zie dat er één harddisk op kanaal 0, en één optische drive op kanaal 1 zit bij installatie van Windows (beide Master).

Staat Windows eenmaal, dan pas extra drives aankoppelen.
Eerst zorgen met de juiste master/slave configuratie zorgen dat het BIOS ze herkent, Windows volgt dan.
De harddisk hou je dan beter maar als Master.

Dat is idd wat ik ook meestal doe, bij het installeren allen HDD op IDE0 als master, DVD drive als Master op IDE1 en die anderen later pas aansluiten

bovendien, waarom haal je die CD drive er niet gewoon uit? een DVD drive leest op CD's.
mocht je de CD drive eruit halen dan zou ik de brander op IDE1 als master aansluiten en de DVD drive als Slave, niet samen met HDD.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 03:46   #34
anoniem13515
Guest

Standaard

Leuk dat er mee gedacht wordt.

Het is uiteraar erg onlogisch om eerst te installeren en later een rom geval bij te plaatsen.
Op mijn oude computer jaren 2 IDE HD's en 1 dvd rom en 1 dvd writer. (ja dat zijn geen 3 rom spelers)
Zoon wil hem erin houden, ik zie zelf ook niet het nut er van, hij zegt alleen dat ie anders toch maar in de kast ligt en dat je hem nu af en toe gebruikt, als ik hem tenminste aan de praat krijg.

Het CS gebeuren stond zo af fabriek.
Als ik daar master van maak, komt in beeld niet bij booten: Druk een toets .... maar gaat hij gelijk Configuratie nalopen, dus ook bij herstarten onderweg bij installeren.

Geef mij svp nog eens een duidelijke volgorde, ga ik het toch nog eens proberen, ik heb toch een BackUp (win7) op een externe schijf gezet.
Ik zet er eerst XP nog eens op om te kijken of de CD erbij staat.

Dus op IDE1 en op IDE2
HD IDE
DVD brander (die wil nu niet booten, ik kan wel muziek spelen, dus werkt wel, zal nog even wat branden.
DVD - rom die slikt bootable dvd, mits er: Druk toets .... in beeld komt
CD rom.

Ik heb toch niet die fijne flatkabel nodig, zat er ook niet op, alletwee gewoon grof.
Was die dtrouwens niet uit de Win98 tijd?
Ik heb ze wel, maar ging ook niet goed: Boot foutmelding.

Ben morgen eerst even met eigen computer bezig, HD IDE vervangen voor sata, kast ventilator vervangen, nieuwe backUps maken en nog wat meer.
En ook nog mijn voeding filmen.
Fabrikant maakt mij wijs dat mijn Coolmaster voeding (de nieuwe 620) aan de achterkant naar buiten blaast.
Ik vroeg of dat omgedraait kon worden, omdat ik geen gat aan de bovenkant kast heb, dus de kast extra warm wordt doordat de lucht eerst door de voeding gaat en dus warmer in de kast terecht komt.
Staat ook overgeschreven elders, bij nieuwe computer samenstellen.
Ze snappen de vraag niet, sturen na mijn lange verhaal een tekeningetje met pijltje erin getekend hoe die blaastrichting is, zie plaatje.
Nou bij mij gaat het echt andersom, ja mijn oude 300W. voeding doet dat wel.
Zijn hunnie nu zo dom of heb ik dan net een verkeerde?

Alles zit altijd tegen.

Laatst gewijzigd door burgkop : 27 February 2011 om 19:02
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 10:11   #35
anoniem26138
Guest

Standaard

Die blaasrichting klopt, maar de voeding is hier wel op z'n kop afgebeeld... Dat grote gat aan de bovenkant waar de stroming naar binnen gaat hoort onder te zitten, en dus lucht uit de kast te zuigen, en dan door de voeding heen naar buiten (achter) te verplaatsen.

Zie links boven de PSU:
http://forum.computeridee.nl/showpos...0&postcount=14

Wat betreft de IDE kabels:
Die fijnere zou het altijd moeten doen, die dikkere is de oudere norm, maar zou het moeten doen als die vanuit de assemblage al aanwezig was.

Maar als je dan verschillende effecten hebt met die kabels, dan is er iets niet pluis , en zou ik maar één of twee nieuwe kabels proberen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Geef mij svp nog eens een duidelijke volgorde, ga ik het toch nog eens proberen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Leuk dat er mee gedacht wordt.
Het is uiteraar erg onlogisch om eerst te installeren en later een rom geval bij te plaatsen.
Nee, juist niet
Het is simpeler om eerst alleen de harddisk als Master op het eerste IDE kanaal aan te sluiten, en een optische drive als Master op het tweede IDE kanaal aan te sluiten.

Eventueel (als je b.v. maar één goede kabel hebt) de harddisk als Master op het eerste kanaal, en de optische drive als Slave op hetzelfde kanaal (dezelfde kabel).

Maar in beide gevallen moet je voordat je met Windows installaties begint het BIOS in om te zien of de beide drives daar herkend worden.
Pas als daar beide drives staan, kan je met installatie beginnen. Anders blijft Windows zoeken en dralen om niet gevonden drives of slecht werkende drives.

En pas als Windows staat, zou je een tweede optische drive kunnen toevoegen, en dan weer (voordat Windows boot) het BIOS in om te zien of ook die tweede drive daar herkend wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 12:28   #36
anoniem35068
Guest

Standaard

Ik zou de HD een harde master maken d.m.v. de jumper en niet via Cable Select. Wanneer je hem via CS wilt configureren, hou er dan rekening mee dat hij op de middelste aansluiting van de kabel moet zitten. Wanneer hij met CS op het einde van de kabel zit, en je andere device (hd, cd/dvd-rom, brander) als slave gejumperd op de middelste aansluiting dan heb je twee slaves op één kabel en dat gaat meestal niet goed.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 19:42   #37
anoniem13515
Guest

Standaard

Wat voeding betreft het volgende, weer een rare ontdekking.
Uiteraard snap ik dat het ventilator deel in mijn geval onder zit.
Maar wat denk je wat, hoe bestaat het eigenlijk: Toen ik de voeding ontving, gelijk met zon speciaal - fabriekskastje - de voeding getest, zitten verschillende aansluitingen op.
Zonder moederbord valt het anders niet te testen.
Dus dat kastje er tussen, vandaar dat ik dus voelde dat aan de ventilatorkant naar buiten werd geblazen.
Duidelijk voelbaar, vandaar dat ik er zo zeker van was.
Daarna ingebouwd in computer en verder niet op dat deel gelet, omdat er meerdere ventilators in de kast zitten.
Nu alles losgekoppeld en blijkt hij dus naar buiten te blazen, dus zuigen aan ventilatorkant..
Haal ik het moederbord los en weer het testkastje er tussen, draait ie weer de andere kant op.
Ja, moet je ook maar weten.
Nu sta ik weer een beetje voor joker.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 19:52   #38
anoniem13515
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 Bekijk bericht
Ik zou de HD een harde master maken d.m.v. de jumper en niet via Cable Select. Wanneer je hem via CS wilt configureren, hou er dan rekening mee dat hij op de middelste aansluiting van de kabel moet zitten. Wanneer hij met CS op het einde van de kabel zit, en je andere device (hd, cd/dvd-rom, brander) als slave gejumperd op de middelste aansluiting dan heb je twee slaves op één kabel en dat gaat meestal niet goed.
Oeps als dat zo is, zat er iets niet goed.
Daar totaal niet opgelet, omdat ik ervanuit ging dat CS zelf de voorkeur kiest.
Dan kan ik nog een proberen om bij CS aansluiting van de HD deze dus de middelste grijze aansluiting te geven en da brander als slave aan het eind te zetten.
Is een optie, al denk je dan dat er iets niet goed zit.
Zat oorspronkelijk op IDE2, maakt dit wel of niet uit waarop hij komt?
De andwere dvd rom als master en de cd rom als slave op de andere poort.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 19:59   #39
anoniem13515
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Die blaasrichting klopt, maar de voeding is hier wel op z'n kop afgebeeld... Dat grote gat aan de bovenkant waar de stroming naar binnen gaat hoort onder te zitten, en dus lucht uit de kast te zuigen, en dan door de voeding heen naar buiten (achter) te verplaatsen.

Zie links boven de PSU:
http://forum.computeridee.nl/showpos...0&postcount=14

Wat betreft de IDE kabels:
Die fijnere zou het altijd moeten doen, die dikkere is de oudere norm, maar zou het moeten doen als die vanuit de assemblage al aanwezig was.

Maar als je dan verschillende effecten hebt met die kabels, dan is er iets niet pluis , en zou ik maar één of twee nieuwe kabels proberen.

Nee, juist niet
Het is simpeler om eerst alleen de harddisk als Master op het eerste IDE kanaal aan te sluiten, en een optische drive als Master op het tweede IDE kanaal aan te sluiten.

Eventueel (als je b.v. maar één goede kabel hebt) de harddisk als Master op het eerste kanaal, en de optische drive als Slave op hetzelfde kanaal (dezelfde kabel).

Maar in beide gevallen moet je voordat je met Windows installaties begint het BIOS in om te zien of de beide drives daar herkend worden.
Pas als daar beide drives staan, kan je met installatie beginnen. Anders blijft Windows zoeken en dralen om niet gevonden drives of slecht werkende drives.

En pas als Windows staat, zou je een tweede optische drive kunnen toevoegen, en dan weer (voordat Windows boot) het BIOS in om te zien of ook die tweede drive daar herkend wordt.
Uiteraard snap ik de luchtstroom wel, al zet je hem 10x op zijn kop, de in en uiitsroom opening blijven het zelfde, maar is inmiddels (gelukkig) opgelost.
Had beter na het inbouwen nog eens moeten kijken, maar dat ging niet met de meerdere ventilators in de kast.

Die optie van eerst installeren zonder de andere rom spelers is eigenlijk toch geen optie.
Voor mij zou dat niets uitmaken, kabeltje los/vast koppelen.
Mijn zoon doet dat niet, die wil gewoon installeren zoals hij altijd gedaan heeft.
Die staat al op zijn achterste benen als dat niet werkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2009, 20:10   #40
anoniem13515
Guest

Standaard

Even vraagje tussendoor:
Op mijn computer een sata (voor OS) schijf bijgeplaatst en de ide (met OS) schijf eruit
Denk zet ik even mijn backup met OS terug naar die nieuwe partitie.
Gaat op zich wel maar XP start niet op NTLDR missing, wat ik ook terug zet.
Geen man overboord dan maar "even" nieuwe installatie.

Heb dus 2 sata HD schijven op willekeurige sata aansluitingen op moederbord geklikt.
Een brander ook sata bijgeprikt.
Hoe kan ik nu de IDE DVD rom het beste aansluiten, als slave of master?
Is nu dus nog de enige met IDE aansluiting.
Heb hem als master gezet.

Ik zag wel in de BIOS dat die sata willekeurig staan, moet ik even op volgorde aansluiten.
Kan dat zomaar of word computer dan weer gek?
HD1 met OS staat in apparaatbeheer als HD2, is dat dan ook opgelost met sata aansluiting, of heeft dat er weer niets mee te maken?

Ben nu aan installeren dus moet alle partitieletters weer aanpassen, hopelijk voorlopig de laatste keer.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten