Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 May 2018, 19:15   #1
anoniem14432
Guest

Standaard Netwerkreferenties

Ik gebruik twee W10 PC's in een netwerk en dat werkt goed. Nu heb ik een oude desktop ingericht met Linux-Mint 18.3 en daarvan deel ik een aantal mappen op het netwerk.
Ik zie de mappen op W10 PC's wel maar als ik er een wil openen dan wordt om mijn netwerkreferenties (naam en wachtwoord) gevraagd. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat mijn netwerkreferentie is en het bijbehorende wachtwoord is ook twijfelachtig.
Waar vind ik mijn netwerknaam en hoe kan ik eventueel een wachtwoord resetten?

Ben benieuwd.

Paul
  Met citaat antwoorden
Oud 1 May 2018, 21:26   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Ik neem aan dat je een Samba-server draait op je Linux-machine. Aldaar moet je (onder Samba) gebruikersaccounts aanmaken en toewijzen aan de gedeelde mappen (shares). Deze gebruikersaccounts staan normaliter los van de gebruikersaccounts onder Linux. Het moet ook mogelijk zijn om zonder gebruikersnaam/wachtwoord toegang te krijgen, maar dat zal standaard niet zijn ingeschakeld.

Mocht je dat ingewikkeld vinden en toch bestanden over en weer willen delen, dan is het allicht makkelijker om mappen op je Windows computer te delen en die via de Linux machine te benaderen. Dan zal ook om gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden, maar dat zijn dan je Windows-logingegevens.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2018, 21:08   #3
anoniem14432
Guest

Standaard

De shares gemaakt en die werken. Da's een mooi begin bedankt daarvoor.

Het benaderen van de gedeelde Windows-mappen vanuit Linux lukt me nog niet. Ik zie wel de windows computers in het netwerk maar als ik er een probeer te openen krijg ik de pop-up:"Failed to retrieve sharelist from server. Connection timed out". Als Linux-leek weet ik niet wat ik hier mee aan moet.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten