Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 June 2017, 15:02   #1
anoniem66633
Guest

Standaard rechter muisknop

Hallo, ik heb een Asus t100ta met een upgrade naar win10 erop.
Systeem werkt redelijk maar heeft tot nu toe 2 vervelende dingen waardoor het niet prettig werken is.
1e: als ik een bestand met de rechter muis knop aan klik gaat het zandlopertje in werking maar gebeurd er niets. Lijkt wel of het systeem ergens mee bezig is...
2e:een app installeren duurt heeeel erg lang.
Systeem al eens terug gesteld maar ook dat werkte niet.
Ook op een kaal systeem is het probleem aan wezig.
Wie kan mij vertellen wat de oorzaak is.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2017, 17:54   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Bij die eerste, komt er helemaal geen contextmenu, of duurt het lang? Bedenk dat het menu niet meer komt als je i.p.v. afwachten ergens anders op klikt.

Maar over het algemeen klinkt het als het gevolg van een lichte processor, te weinig werkgeheugen en dat dan misschien in combinatie met nog een hoop bloatware van de fabrikant. Dat eerste kun je niet zo veel aan doen, dat tweede wel zolang het werkgeheugen niet op het moederbord gesoldeerd is.

Dat laatste moet je wat aan doen als dat het geval is. Komt er op neer dat je alle voorgeinstalleerde software verwijdert of niet meer laat opstarten als je daar niks mee doet. Dat laatste kun je onder Windows 10 vrij gemakkelijk doen via msconfig. En via die weg ook weer dingen inschakelen mocht er iets niet meer werken. Als je hebt uitgevonden wat niet noodzakelijk is, kun je het daarna deinstalleren.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2017, 17:55   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Als ik de specificaties zie van de t100ta is het logisch dat het ding traag is.
https://tweakers.net/pricewatch/3485...specificaties/
2 GB geheugen en een Intel Atom Z3740 als cpu is leuk als je vakantie hebt, maar om op te werken lijkt het ver onvoldoende.
Het ding heeft een ssdtje van 32 GB. Die zal erg vol zijn en dat alleen al kan de oorzaak zijn van de traagheid.
Bij mij is Windows 10 al 22 GB.
Ik snap ook niet dat ze dingen zo mogen verkopen.

Maar controleer de ssd eens met HDTune http://www.hdtune.com/download.html

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2017, 18:09   #4
anoniem54435
Guest

Standaard

Inderdaad W10 is al snel tussen de 20 en 30 GB .

Die specificatie lijkt meer iets voor een Tablet

Windows heeft ook nog vrije ruimte nodig om te kunnen werken, zeg maar 10 tot 15 %
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2017, 19:42   #5
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Zo is het ook bedoeld, al voelt het meer als een laptop. Ik heb een vergelijkbaar ding van 't werk. De processor kan op zich nog redelijk mee, maar werkgeheugen is heel krap. Het ding begon pas redelijk normaal te werken nadat ik de voorgeinstalleerde crap (van in mijn geval Dell) had verwijderd.

Maar nog altijd 100x beter dan de ipad air die ik hiervoor heb ingeruild. Die had geen performance problemen, maar ik bleek er voor ongeschikt. Werkt voor mij niet als je niet kan instellen wat je wil, wat je kan instellen op een onlogische plek zit, er niet op een normale manier bestanden op kan zetten, er geen normale browser op kan hebben en uiteindelijk de enige fatsoenlijke kantoor-apps van Microsoft afkomstig zijn. Afijn zo kan ik nog wel even doorgaan. [/offtopic]
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2017, 22:43   #6
anoniem14396
Guest

Standaard

Ik heb ook zoiets, en voor de prestaties van de onderdelen presteert het heel redelijk. Natuurlijk, als ik hem ga vergelijken met mijn desktop. (i5-6500, 16 GB ram en 4 SSD's) rent die desktop rondjes om hem heen. Maar voor wat internet en licht officewerk voldoet het prima. Word documenten van 200 pagina's tekst zijn geen probleem. Graphics toevoegen doe ik wel op mijn i5. Ook een fotootje bewerken in paint.net gaat zonder problemen. Natuurlijk, photoshop op mijn i5 werkt fijner, maar voor even quick en dirty een foto aanpassen voor het internet is het goed en snel genoeg.

En het is licht en klein genoeg dat je hem makkelijk meeneemt. En met een accutijd van meer dan zes uur, met het scherm op 50% haal ik 8-10 uur, hoef ik niet de acculader mee te nemen.

Ten eerste, nooit upgraden, maar gewoon de nieuwe iso (32 bit!) bij Microsoft downloaden en na een backup van je bestanden opnieuw installeren. Grootste voordeel is dat al je ouwe apps ook meteen weg zijn. Ten tweede krijg je geen windows.old folder die al snel gigabytes van je schijfruimte afpakt. Het kost iets meer tijd, maar je hebt geen onnodige meuk op die kleine opslag staan. Controleer ook op automatisch gestarte programma's op de achtergrond. Dingen die je toch niet gebruikt, uitzetten.

Daarna download ik de drivers van de hardware en installeer die.

Ik move de belangrijkste bestanden folders naar een Microsdxc kaartje, binnen een Google Drive map, zodat die bestanden ook gesynchroniseerd worden naar de cloud. Onbelangrijke data, zoals muziek staat op een mini USB stickje.

Citaat:
Inderdaad W10 is al snel tussen de 20 en 30 GB .

Windows heeft ook nog vrije ruimte nodig om te kunnen werken, zeg maar 10 tot 15 %
Win 10 (Creators edition) is bij mij 9.5 GB, en program files nog een 3.5 GB, met o.a. office 2016.

En het is een tablet, met een toetsenbord wat je eraan kan klikken.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2017, 11:46   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk bericht
Desktop Windows 10 Pro 22.4 GB na schijfopruiming
Kijk dan of er een C:\hiberfil.sys verborgen staat, ter grootte van je RAM geheugen. Die krijg je gratis wanneer je sluimerstand of hybride slaapstand toestaat.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2017, 17:17   #8
anoniem38560
Guest

Standaard

Zet indexeren uit.
1) ga naar services.msc
2) zoek naar Windows search en dubbelklik daar op
3) Kies opstarttype uitgeschakeld
Herstart PC

Dappertje
  Met citaat antwoorden