Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 15 November 2015, 19:52   #1
anoniem27017
Guest

Standaard Vraag over Herstelschijf en systeemkopie

Hallo allemaal, ik heb een paar vragen over het maken van een herstelschijf en systeemkopie.
Vorige week heb ik vanuit Windows 7 de upgrade gemaakt naar Windows 10.
Dit is helemaal goed gegaan, althans ik heb tot nu toe geen dingen ontdekt die niet werken of zo.
Maar ik heb nu een Herstelschijf gemaakt op een DVD-RW, en op mijn externe harde schijf de systeemkopie.
Voor mijn Herstelschijf heb ik dat via het configuratiescherm > Backup maken en terugzetten Windows 7/8 en daarna kiezen voor: Systeemherstelschjif maken.
Hierna een DVD plaatsen in het station en vervolgens kreeg ik de groene voortgangsbalk en werd de Systeemherstelschijf gebrand.

Met de systeemkopie heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan, alleen nu gekozen voor de optie: Systeemkopie maken, en hierbij voor het opslaan gekozen voor: mijn Externe harde schijf.

Daarna kon ik kiezen uit 2 partities, de Partitie met daarop het OS en als tweede de Partitie met: Data.
ik heb Alleen de Partitie met het OS erop gehouden en niet de Data Partitia omdat ik verder nog niets te bewaren heb daarop

Dit leek ook goed te gaan, de groene voortgangsindicator ging heen en weer gedurende een half uur denk ik ongeveer,waarna de boodschap kwam dat de systeemkopie gemaakt was.

Wanneer ik nu op mijn externe harde schijf kijk staat daarop inderdaad een map; Windows ImageBackup.
Alleen wanneer ik daar op klik met de rechtermuis knop om de grootte te zien, onder eigenschappen staat er: 1 bestand en vijf mappen.
Daaronder staat grootte 16 bytes.
En daaronder staat: grootte op schijf: 4096 bytes.

Klopt dit wel, is mijn PC daarmee zo lang bezig geweest ?
Of is er iets toch niet in orde ?
Weten jullie hier meer over te vertellen, want ik twijfel nu toch wel
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2015, 20:00   #2
anoniem26473
Guest

Standaard

Ik heb helemaal geen fiducie in backuppen via windows. Neem gewoon aomei backupper (bijvoorbeeld), heb je in tien minuten een image klaar. Staat in vijf minuten weer terug.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2015, 20:43   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk6240 Bekijk bericht
Alleen wanneer ik daar op klik met de rechtermuis knop om de grootte te zien, onder eigenschappen staat er: 1 bestand en vijf mappen.
Daaronder staat grootte 16 bytes.
En daaronder staat: grootte op schijf: 4096 bytes.
Ik vermoed dat je daarmee de grootte van alleen dat ene bestandje ziet, want ook de mappen zouden minimaal 4096 bytes per map moeten zijn.

Installeer anders even Treesize Free, en je krijgt meer zekerheid over de werkelijk gebruikte ruimte. Klik na installatie rechts op de map om een samenvatting te krijgen.

Bij mij geeft de map 'WindowsImageBackup' gewoon tientallen gigabytes grootte, ook via de Verkenner (van Windows 7).

Ik ben het gedeeltelijk (misschien wel grotendeels) met couch_potato eens, het is absoluut geen overbodige luxe om (met een ander programma) een extra backup te maken, in het verleden is Microsoft niet altijd secuur gebleken, en gaf wel eens een vals gevoel van veiligheid. Maar dan zal je toch moeten checken of ook dat programma correct werkt, en dat lukt je eigenlijk alleen uit ervaring met 'the real thing'.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 15 November 2015 om 20:52
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2015, 21:29   #4
anoniem26473
Guest

Standaard

Aomei bevalt me tot nu toe goed. Ik had hiervoor paragon backup&recovery. Werkt ook goed, maar bij elke update moet je weer opnieuw registreren, en vijf aparte bestanden downloaden. Aomei is één download zonder registratie. Er zijn nog diverse andere bijvoorbeeld macrium reflect of easeus todo backup. Gewoon proberen en kijken wat je het beste bevalt. Qua werking en betrouwbaarheid maakt het allemaal bar weinig uit.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2015, 00:44   #5
anoniem30973
Guest

Standaard

Ook hier slechte ervaringen met Windows backup. Nog wat info over backuppen waar ook OAMEI wordt genoemd
http://computertotaal.nl/pc/3-back-u...s-7-en-8-63578
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2015, 11:22   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Een voordeel van Windows Backup is dat het de daarin aanwezige bestanden als 'vorige versies' voor je kan uitpakken.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2015, 12:20   #7
anoniem26473
Guest

Standaard

Dat kan met de meeste image backup software ook. Evenals mounten van backups als virtuele schijf.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2015, 17:50   #8
anoniem27017
Guest

Standaard

Alvast bedankt voor alle antwoorden.
k heb het momenteel even erg druk, dus weinig tijd voor de laptop.
Wel al de bovenstaande programma,s gedownload en op de laptop gezet.
Daar ga ik zo snel mogelijk eens mee aan de gang, ik laat het resultaat weten.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2015, 17:05   #9
anoniem27017
Guest

Standaard

Nou allereerst bedankt voor de beide programma,s, die kende ik niet en ze werken erg eenvoudig.
Met Treesize heb ik op mijn externe harde schijf het bestand: WindowsImageBackup gescand.
Dit is dus de Systeemkopie welke ik met de Backup-functie van Microsoft heb gemaakt (wat in Windows zelf is meegeleverd).
Wanneer ik dit bestand selecteer en de eigenschappen opvraag krijg ik dus de boodschap : Grootte 16 bytes, grootte op schijf 4 Kb ( 4096 bytes ) en daaronder: 1 bestand en 4 mappen.
vervolgens heb ik daarop geklikt en kreeg de map: MijnASUS (dat is mijn Laptop !)
Hier weer op klikkende kreeg ik weer een aantal mappen te zien die aangaven: Leeg te zijn, echter als ik daarop klik kreeg ik: U heeft momenteel geen Toegang en daaronder de knop: Doorgaan ?
Dat heb ik gedaan, en nu kan ik ineens WEL de grootte zien per map (ongeveer 65 Gb ).
Dus kennelijk heeft het ermee te maken gehad dat ik geen rechten had om de inhoud te bekijken....denk ik.

Trouwens ik heb het WindowsImageBackup-bestand ook gescand met: Treesize en dat programma gaf gelijk aan dat de grootte: 65,1 Gb bedroeg....dus erg handig en snel voor een overzicht.
Ook heb ik een Windows 10 systeemkopie gemaakt met: AOMEI wat ook erg duidelijk werkt, en had na ongeveer een 40 minuten daarvan ook een Systeemkopie op mijn Externe hardeschijf, nog even met AOMEI een na-controle gedaan en alles klopte.

Hierna wilde ik ook met AOMEI een herstelschijf ( zo noem ik het maar even) op een USB-stick maken via de functie: create bootable media.
Hier ben ik nog niet helemaal zeker over of dat is gelukt.
Ik heb de stick eerst geformateerd ( heb ik NTFS gekozen ! ik denk dat voor een 2 jaar oude PC dat wel goed is Toch ???). trouwens AOMEI formateerd de stick zelf ook nog weer, dus eerste formatering was misschien overbodig...
Daarna geef ik aan dat ik het niet wil doen in Linux, maar in Windows PE, hierna krijg ik het bericht dat dit op mijn Laptop mogelijk is.
Vervolgens klik ik dan in het volgende venster op: USB boot device.
Hierna wordt er op mijn USB-stick een Herstelfuctie gemaakt.

Echter wanneer ik op dit bestand klik met rechts om de eigenschappen te zien krijg ik : 15,9 MB, klik ik nu echter weer daarop door dan gaat die map open en lees ik weer: Lege map.

Vermoedelijk klopt het allemaal wel, maar waarom staat er nu schijnbaar niets in die Opstartherstel map op de USB-stick, of is dat ook weer een soort verborgen informatie ?

Laatst gewijzigd door Henk6240 : 18 November 2015 om 17:10
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2015, 17:19   #10
anoniem26473
Guest

Standaard

Probeer gewoon eens op te starten met die usb stick. Wel even de bootvolgorde in het bios aanpassen. Linux werkt overigens ook goed, je krijgt gewoon een keuzemenu voor je neus, waarin je het programma kunt opstarten. Wat er verder praktisch net zo uitziet als de windows versie, waarmee je de backup hebt gemaakt. Daarna kun je om te beginnen eens een integriteitscheck doen, om te kijken of ie de backup wel goed herkent.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten