Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Linux/en andere

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 May 2014, 00:32   #11
anoniem30973
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroentje94 Bekijk bericht
Om even terug te komen op de firewall, er zijn twee programma's die je wel moet doorlaten, CUPS en SAMBA. Cups is voor printen, samba voor het delen van bestanden met Windows.
Ik ben simpele alleen-gebruiker en heb vooralsnog geen behoefte aan CUPS en SAMBA. Ik heb wel die gufw geïnstalleerd en bekeken en ben weer wat wijzer.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 00:36   #12
anoniem30973
Guest

Standaard

Citaat:
Klopt, gebruik het commando ./photorec_static
Anders zoekt hij het in /usr/bin
./ staat voor current directory
Ik had al het gevoel dat je voordat je in de Terminal een uitvoerprog inklopt eerst in de directory of map moet gaan staan waar die executable is opgeslagen. Met overgebleven DOS-kennis in het achterhoofd en trial and error ben ik er uit gekomen.

Inkloppen in Terminal
---------------------

om naar de directory te gaan waar de executable zich bevindt

cd /home/eigenaar/Downloads/testdisk-7.0-WIP <<< dat werkt

./photorec_static <<< Dat geeft de boodschap: you need to be root to use Photorec

sudo ./photorec_static <<< dat werkt

Ik heb 'm voor de grap even laten recoveren en als recovermap /usr/games aangewezen maar daar kreeg ik honderden kleine bestanden, dus dat heb ik maar afgekapt. Die ca 900 bestandjes in mappen "recup_dir" kan ik niet eens verwijderen wegens geen rechten (meneer "root" is de eigenaar)! Wat zijn dat voor grappen?
Edit: zelf gevonden. In de Terminal eerst files verwijderen met sudo rm *.* en vervolgens de map verwijderen met sudo rmdir recup_dir
Ik sta versteld van mezelf

Laatst gewijzigd door Joman : 29 May 2014 om 01:02
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 07:37   #13
anoniem22217
Guest

Standaard

Jeroentje94, Joman,

Jullie geven hier exact aan waarom Linux nog steeds niet geliefd is bij grote scharen mensen, je moet gewoon teveel doen om iets werkend te krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 09:21   #14
anoniem54435
Guest

Standaard

Mensen die al die jaren XP nog niet goed onder de knie hadden,
Ook voor simpele dingen.
En erg ongeduldige mensen ??

Zou ik Linux niet aanraden
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 12:21   #15
anoniem45232
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joman Bekijk bericht
Ik heb 'm voor de grap even laten recoveren en als recovermap /usr/games aangewezen maar daar kreeg ik honderden kleine bestanden, dus dat heb ik maar afgekapt. Die ca 900 bestandjes in mappen "recup_dir" kan ik niet eens verwijderen wegens geen rechten (meneer "root" is de eigenaar)! Wat zijn dat voor grappen?
Edit: zelf gevonden. In de Terminal eerst files verwijderen met sudo rm *.* en vervolgens de map verwijderen met sudo rmdir recup_dir
Ik sta versteld van mezelf
Klopt. Het programma dat de bestanden aan maakt draait als root, dus je moet ook root zijn om de bestanden te verwijderen.
Om wat sneller dingen te verwijderen, kun je rmdir omzeilen:
sudo rm -r ./path/to/folder
-r staat voor recursief, oftewel gooi alles wat verder in de folder staat ook weg. Als je een extra / erachter zet gooit hij alleen de inhoud weg:
sudo rm -r ./path/to/folder/

Een tipje:
~ staat voor home. Als je dus iets moet verwijderen in je homefolder maar daar niet in staat met de terminal kun je zo makkelijk bij je bestanden:
open ~/dingetje.pdf
Je hoeft dus niet per se met de terminal in de juiste folder te staan om dingen te openen/uit te voeren, zolang je het pad ernaar toe op geeft. Doe je dit niet gaat hij het in het systeem zoeken. Waar precies staat in /etc/environment

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 Bekijk bericht
Jeroentje94, Joman,

Jullie geven hier exact aan waarom Linux nog steeds niet geliefd is bij grote scharen mensen, je moet gewoon teveel doen om iets werkend te krijgen.
Merendeel komt door de betere beveiliging. Programma's als root draaien kan lastig worden en forceert je al snel naar de terminal. En ja er zijn natuurlijk voor sommige dingen meer handelingen nodig. Omdat het gemaakt is om 'vrijheid' te geven laat het veel keuzes aan de gebruiker over. Ubuntu en Mint zijn hier een uitzondering op, wat een zo goed mogelijk 'out-of-the-box' ervaring wil geven. Er is gewoon niet genoeg mankracht voor om alles zo mooi grafisch voor elkaar te krijgen als in Windows, en voor sommige dingen maken ze expres geen GUI.
Maar wat ik een groot voordeel van Linux vind is: als je niet weet wat je precies wilt, kan je ook niets. In Windows kan je lukraak op dingen gaan klikken zonder te snappen wat je doet. Linux drukt je met je neus op de feiten en laat je nadenken over wat je precies wilt en vervolgens hoe je dit het beste kan doen, mede dankzij de goede documentatie.
En geef toe, bestanden recoveren is niet iets wat je dagelijks hoort te doen, tenzij dit je werk/hobby is. En zelfs dan kan het met de juiste grafische programma's een *** klus zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 21:12   #16
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Merendeel komt door de betere beveiliging. Programma's als root draaien kan lastig worden en forceert je al snel naar de terminal. En ja er zijn natuurlijk voor sommige dingen meer handelingen nodig.
Dat Linux veiliger is komt door het relatief kleine gebruik
Citaat:
Omdat het gemaakt is om 'vrijheid' te geven laat het veel keuzes aan de gebruiker over. Ubuntu en Mint zijn hier een uitzondering op, wat een zo goed mogelijk 'out-of-the-box' ervaring wil geven.
Vrijheid is een relatief vreemd gezegde in Linux gezien het werk wat je moet verrichten om een programma aan het draaien te krijgen.
Citaat:
Er is gewoon niet genoeg mankracht voor om alles zo mooi grafisch voor elkaar te krijgen als in Windows, en voor sommige dingen maken ze expres geen GUI.
Het gebrek aan mankracht is onzin omdat er honderdduizenden tegelijk aan werken, het is meer een gebrek aan samenwerking wat er node mist bij Linux
Citaat:
Maar wat ik een groot voordeel van Linux vind is: als je niet weet wat je precies wilt, kan je ook niets.
Dat is precies wat de massa ook niet wil.
Citaat:
In Windows kan je lukraak op dingen gaan klikken zonder te snappen wat je doet. Linux drukt je met je neus op de feiten en laat je nadenken over wat je precies wilt en vervolgens hoe je dit het beste kan doen,
Mensen willen het makkelijk hebben dus gewoon kunnen klikken en het moet werken, en dus niet eerst een heel besturingssysteem leren kennen om enkel een paar foto's te bewerken
Citaat:
mede dankzij de goede documentatie.
Ja in het Engels is er voldoende (eigenlijk veel te veel) documentatie je ziet door de bomen vaak het bos niet meer
Citaat:
En geef toe, bestanden recoveren is niet iets wat je dagelijks hoort te doen, tenzij dit je werk/hobby is. En zelfs dan kan het met de juiste grafische programma's een *** klus zijn.
Nou dat is dus wat mensen wel willen doen omdat niet iedereen vak fotograaf is zal er veel ge recovered moeten worden.

Ik hoop dat er eindelijk meer samenwerking komt binnen de Linux groepen en er een homogeen vrij en veilig besturingssysteem ontstaat, al zal het veilig zijn dan ook opgaan aan de massa en zullen er dus meer aanvallen worden gepleegd, omdat de misdaad ook nu al met Linux websites kraakt en die dus zelf al met het besturingssysteem werken en aanpassen aan hun wensen. word het voor de misdaad gewoon makkelijker als de hele wereld over gaat op Linux
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2014, 23:51   #17
anoniem30973
Guest

Standaard

Voorlopig ga ik iig liever met Linux het internet op dan met XP.

Dat Photorec recovert letterlijk alles, je krijgt een enorme zooi, en ik kon zo te zien niet saven op mijn C of D-schijf, alleen naar een andere map op mijn Linux-partitie SDA6. Wel een verschil met bijv. het portable Windows-progje Restoration.exe.

Dat Ddrescue heeft zo te zien geen uitvoerbaar bestand. Dat moet je dan gaan compilen of zo, gaat me momenteel effe te ver.

Heeft Jeroentje ervaring met Wine. Bij XP gebruikte ik vaak Scansoft Omnipage om foto's van artikelen om te zetten naar tekst. Is dat via Wine aan de praat te krijgen in Linux? Anders moet ik de jpg's naar mijn D-schijf kopiëren en XP opstarten en dat duurt nogal.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 May 2014, 10:31   #18
anoniem45232
Guest

Standaard

Ja, ik heb ervaring met Wine. Het is vrij traag met het opstarten van applicaties en alleen bedoeld als een last-resort of als een middenweg voor mensen die net van Windows zijn overgestapt. Echter als het eenmaal draait doet het wat het moet doen.

Er is een programma onder Linux dat een plaatje kan omzetten naar text, namelijk tesseract. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan het proberen.
Als je dit niet wilt kan je kan proberen om het aan de praat te krijgen in Wine, echter hangt het van de versie af of Wine het ondersteund.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2014, 01:12   #19
anoniem30973
Guest

Standaard

Dat tesseract werkt vrij vlot zelfs maar je moet achteraf wel eea corrigeren, overigens gaat het met Omnipage ook allemaal niet zo snel. Jammer dat je de tekst niet in LibreOffice Writer kan mikken en dan de foutieve regelafbreking corrigeren met Ctrl-H (zoek en vervang) zoals bij Word. Je kan helaas niet zoeken op het regelafbreking-(Enter)teken.

Ik miste ook heel erg het Taakbeheer van Windows. Daar kun je een onwillig progje effectief elimineren uit het geheugen. Via Ixquick kwam ik hier terecht
http://www.gnodde.com/linux/linux.php?nr=13
en met de kreten in de Terminal
“ps aux“ en dan
“kill xxxx” (het PIDnr van Firefox)
is het probleem van de vaak hangende FireFox wat dragelijker. Hoop dat ze dat kunnen oplossen want tot nu toe is dat het enige echte en behoorlijk hinderlijk mankement dat ik heb ondervonden.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2014, 10:27   #20
anoniem45232
Guest

Standaard

In Linux heet het taakbeheer 'System Monitor' en staat in het menu onder 'Administration'. In de tab processen staan (natuurlijk) alle processen. Ga bovenin naar View, hier kun je kiezen tussen alle actieve processen, je eigen processen en alle systeemprocessen.

Je kan een hangend proces ook afsluiten met het volgende commando:
sudo killall <programma>, bijvoorbeeld 'sudo killall firefox'. Dan hoef je het pid niet eerst op te zoeken.
Wat mij wel opvalt is dat Firefox vooral bij de laatste versie (29) aardig wat problemen ondervindt. Ik hoop dat deze in versie 30 opgelost worden.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten