Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Linux/en andere

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 21 April 2014, 15:11   #1
anoniem30973
Guest

Standaard Linux installeren mislukt

Ik verwijs even naar andere draad http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=78114
Wat die p-a-n-g kan dat kan ik ook, dacht ik..., niet dus, het werd weer nachtwerk.

Je kan dus Linux naast XP installeren, je moet daarvoor wel wat ruimte hebben, OK
Ik heb een laptop HD van 40 GB verdeeld in C 10 GB wv 9 GB bezet door XP en D 30 GB wv slechts 4 GB vrij.
Op D-partitie heb ik 10 GB vrijgemaakt en de Linux Fce (Maya) installatieschijf gedraaid toen
a) de vrije ruimte rechts naast D stond,
b) de vrije ruimte tussen C en D stond, dus rechts naast C
c) de vrije ruimte was toegevoegd aan C die toen 20 GB groot was.
Het geschuif met partities ging aardig met Macrorit.

In alle 3 gevallen stopte het binnenhalen van updates bij nr 473 van de 675 of zoiets, in ieder geval bij het binnenhalen van Firefox, zo'n 30MB, vanwege "blabla enz no space".
Als ik later keek met een diskmanager naar de nieuw gemaakte Linux-partitie was er maar 3,25 GB bezet of zo, dus ruimte genoeg!
Linux van HD opstarten was er niet bij, geen dualboot, geen enkelboot. Wel op de Linux-partitie een map gezien die "Grub" heette.

Voordat ik verder ga knoeien met Linux Mate en Cinnamon, heeft iemand een idee wat er fout ging? Kan Linux echt op 10 GB, ook Mate en Cinnamon?

Laatst gewijzigd door Joman : 21 April 2014 om 15:13
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 20:36   #2
anoniem13227
Guest

Standaard

Ja das geen probleem maar dat geschuif met partities volg ik niet.
Nieuwe partitie op vrijgekomen ruimte van D en die geheel toewijzen.
Geen idee wat C er mee te maken heeft verder.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 20:40   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Op zich heb ik linux wel wat keren ge´nstalleerd, maar werk ik er nooit mee.
Mogelijk heb je hier iets aan:

http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_v...latie_wijzigen

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 21:35   #4
anoniem45394
Guest

Standaard

Hoe groot is jouw RAM ?
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 22:50   #5
anoniem30973
Guest

Standaard

Bij de installatie van Mate (deze keer) heb ik niet gekozen voor "Naast XP" maar voor "Iets anders". Tussendoor heb ik gezien dat mijn WiFi-stickie en router werden gezien dus wireless met Mate lijkt geen probleem. Ik zit nu in het installatiemenu en probeer Mate te installeren in de "vrije ruimte" van 11 GB tussen /dev/sda1 fat32 (dat is mijn C-partitie) en /dev/sda5 (D-partitie).
Als ik vervolgens op de button "Installeer nu" klik, krijg ik een popup
"Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu"
Eehh... hoe doen we dat? En blijven mijn C- en D-partities dan wel gehandhaafd? Ik heb zelf al zitten pionieren met de vele Menu-mogelijkheden maar zag mijn D-partitie al naar de eeuwige bitvelden verdwijnen en heb bijtijds afgebroken.
Nog iets, kan ik op die manier XP en Linux in dual boot krijgen of moet ik toch de vrije ruimte aan C-partitie toevoegen en de Linux-partitie door Linux zelf daar van af laten halen?.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 Bekijk bericht
Op zich heb ik linux wel wat keren ge´nstalleerd, maar werk ik er nooit mee.
Mogelijk heb je hier iets aan:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_v...latie_wijzigen
Niek
Mooie site Niek, ik heb hem toegevoegd aan mijn Linux-infosites-verzameling. Maar ik durf nog niet sudo mount kreten in de terminal te rammen. Hopelijk weet Jeroentje of een andere Linux-sudoka precies wat ik moet doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 22:52   #6
anoniem30973
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door p-a-n-g Bekijk bericht
Hoe groot is jouw RAM ?
1 GB geheugen, was overigens 512 MB toen ik hem kocht in 2004.

Laatst gewijzigd door Joman : 21 April 2014 om 23:05
  Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2014, 23:00   #7
anoniem30973
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aladin Bekijk bericht
Ja das geen probleem maar dat geschuif met partities volg ik niet.
Nieuwe partitie op vrijgekomen ruimte van D en die geheel toewijzen.
Geen idee wat C er mee te maken heeft verder.
Ze hebben het op die sites over Linux installeren naast XP. Niet duidelijk is hoe dat gebeuren moet. Wat ik heb begrepen is dat de standaard methode is dat Linux het zelf van de partitie of schijf afknabbelt waar C met Windows op staat, de systeemschijf dus.

Maar dat hou ik liever zelf in de hand, heb dus ten behoeve van Linux een Unallocated space gecreŰerd en die voor de zekerheid naast C (dus XP) geschoven. Daar wil ik dus Linux op hebben. Moet kunnen, zou je zeggen...

Laatst gewijzigd door Joman : 21 April 2014 om 23:29
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2014, 01:31   #8
anoniem13227
Guest

Standaard

Ja gelijk in. zou wel even bij het indelen dat unallocated even vervangen voor etc4 en nu begrijp ik waarom je naar C ging schuiven. Helemaal fout dus.
Ze gaan van een standaard installatie uit waarbij alles op 1 partitie staat ondanks al 20 jaar wordt verkondigd data apart zetten.
Dat doe je dus goed. Maar keerde zich nu tegen je.
Maar het is al een chaos geworden ondertussen vrees ik.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2014, 08:14   #9
anoniem45394
Guest

Standaard

Ik heb gewoon het installatieproces in gang gezet en ik kreeg op gegeven moment een balk waarin de te gebruiken ruimtes in stonden, met een schuifbalk kon ik de grootte van de partitie aanpassen (wat ik gedaan heb) en heb de installatie voortgezet met het resultaat dat het werkt. Ik heb op deze computer Linux mint mate naast W7 staan en op die oude laptop heb ik Linux Mint 13 Xfce als XP vervanger dwz ik heb de XP compleet verwijderd
ps Met 1 GB ram word de mate niet aangeraden maar de Xfce
  Met citaat antwoorden
Oud 30 April 2014, 00:20   #10
anoniem30973
Guest

Standaard

Grrr..Ik ben tot de verbijsterende conclusie gekomen dat ik vele uren heb zitten verkl**en door geen wachtwoord in te vullen. Op het bewuste scherm waar je je "naam" moet invullen, staat boven die twee invulboxen voor wachtwoord ook een box met de aanduiding "Rechtstreeks aanmelden". Die heb ik aangestipt met het idee "mooi, geen gezeur met wachwoorden, direct doorstarten naar bureaublad zoals bij XP"
.........
Misschien klopt dat idee ook wel maar dat die wachtwoorden moeten worden ingevuld daarvan kreeg ik de hoogte door effe teveel popups met het woord "security" er in.

Afijn, inmiddels ben ik een pikeur in het partitieschuiven (overigens waarschijnlijk inderdaad niet nodig) en backupsrecoveren (door per ongeluk wegklikken van de D-partitie en het mollen van de MBR driemaal een fullbackup teruggezet met Paragon).

In de consternatie verkeerde DVD gepakt en nu draait hier Mate ipv die lichteXfce Maya maar ik sta verbaasd hoe dit werkt, inclusief half kapot Wifi-stickie!!
Wel even configureren allemaal en voor alle videotoestanden VLC standaard vast instellen.
In hallelujatoestand heb ik na Linux via Grub opgestart naar XP en dat werkte ook en daarna in hosannatoestand weer naar Linux.
En toen...en toen... een soort DOS-prompt ..."GRUB RESCUE>" Grrrr!!!!
Gelukkig had ik in het voorafgaande gepruts al gestunt met
https://sites.google.com/site/computertip/grub en dat werkte ook!!
Was het toch nog ergens goed voor geweest...

Laatst gewijzigd door Joman : 30 April 2014 om 12:45
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten