Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 November 2010, 23:51   #1
anoniem30973
Guest

Standaard Laptop Dell Latitude D630 video kapot

Streepjes, blokjes, bevriezen, BSOD's met melding NV4-disp. Gruwelijk lang mee zitten kl**ien tegen beter weten in, alles uit de kast gehaald, oude CRT-monitor op VGa er bij, live CD's, je wilt het niet toegeven maar het noodlot is onafwendbaar....tegen kapotte hardware is niet te vechten.
Vraag 1 De laptop is van sept 2007, komt kapotte video na 3 jaar meer voor of is dit uitzonderlijk?
vraag 2 Een jaar of zo geleden kreeg het toetsenbord een overdosis limonade. Helaas verkeerd op gereageerd door ouders. Kan dit de oorzaak zijn?
Vraag 3 Is zoiets op een laptop überhaupt reparabel tegen aanvaardbare kosten?
Vraag 4 Kun je zelf nog wat er aan prutsen of kan je beter wat anders gaan doen?

Ik heb ergens gezien hoe je het toetsenbord kan lichten, uiteraard zal ik de HD er uit halen als grof vuil het eindpunt moet worden maar zonde is het wel...alles werkt nog prima...destijds kostte dat laptopje een dikke 900 euri...
  Met citaat antwoorden
Oud 30 November 2010, 00:15   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

De Limo kan best de oorzaak zijn, al is dat wel lang geleden.
Of het gerepareerd kan worden is heel moeilijk te zeggen, maar op internet zijn bedrijven te vinden die daar vaak vaste prijzen voor opgeven, per merk en probleem.

Ik weet alleen dat een Dell, vrij gemakkelijk uit elkaar te halen is, maar of jou type een vervangbaar videokaartje heeft weet ik niet zeker.
Ik zie dat er een NVIDIA® Quadro NVS 135M video chip/kaart in zit. Heel soms zijn de videokaartjes bij laptops verwijder en vervangbaar.
Als het een echte gesoldeerde chip op het moederbord is, (en dat is het heel vaak) dan moet je dat mb gaan vervangen en dat wordt veel te duur.

Je kan daar eens informeren: http://www.replacedirect.nl/app/lapt...tude-d630.html

Let op er is ook een D630C

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 30 November 2010, 10:37   #3
anoniem26536
Guest

Standaard

Dell Latitude D630 video

Hier laten ze één en ander zien : http://www.youtube.com/results?searc...+graphics&aq=f
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 01:44   #4
anoniem30973
Guest

Standaard

Niek en Ricky bedankt voor de info , wie weet is er nog hoop.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 10:53   #5
anoniem26536
Guest

Standaard Laptop Dell Latitude D630

De melding NV4_disp.dll duidt op een probleem met de Nvidia Videochip Driver.
Zoek met behulp van de ServiceTag * naar de beschikbare driver op de Dell Support Site : http://support.euro.dell.com/support/index.aspx?c=nl

* Uw servicetag is een unieke code van vijf, zes of zeven cijfers en/of letters. U vindt deze code op een wit etiket dat is voorzien van een streepjescode en op uw Dell-computer of -randapparaat is bevestigd.

Eerst kun je, met behulp van de YouTube-filmpjes bijv., de laptop eens van binnen controleren op stof.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 16:15   #6
anoniem30973
Guest

Standaard

Citaat:
De melding NV4_disp.dll duidt op een probleem met de Nvidia Videochip Driver
Ja, met die tag en driver heb ik al geëxperimenteerd toen ie het nog deed (na tig keer opstarten) maar ik denk niet dat ik bof. De driver heeft een probleem omdat ie niet met brakke hardware overweg kan....denk ik Momenteel laat het laptopscherm niks meer zien en bij het aangesloten CRT-schern zie je door de streepjes heen dat er wordt opgestart en geëindigd in de BSOD. Dat lot is ook weggelegd voor de opstartCD van Paragon en andere liveCD's.

Die YouTube video's zijn heel erg informatief. Ik ga ze nog eens goed bekijken voordat ik de laptop ga opereren. Wederom bedankt, alle info is welkom want we gaan "tot het gaatje!"
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2010, 18:03   #7
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik pleeg vrij ver te gaan met laptop reparatie. Maar wat ik daar in dat filmpje met die videochip zie gebeuren, ga ik echt niet uitproberen. Ik heb ook de spullen niet om dat te doen.
Sterker nog.... ik wil het ondanks de hobby echt niet doen.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 December 2010, 01:25   #8
anoniem30973
Guest

Standaard

Er was ook ergens een filmpje waar ze een videochip weer aan de praat zouden hebben gekregen door hem te verwarmen met een soldeerbout of haardroger. Ik heb zelfs een compleet moederbord in de oven zien gaan. Nou ja....als ie toch naar grof vuil moet......
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2010, 22:34   #9
anoniem30973
Guest

Standaard

Ben inmiddels wat verder, althans, wat de oorzaak betreft. Dat verhitten van de videochip heet "reflowen". Volgens deze link http://www.youtube.com/watch?v=u5Tsi...eature=related kan dat even soelaas geven maar zal dat niet lang duren...

De waarheid lees je hier http://en.community.dell.com/dell-bl...t-details.aspx
Het betreft een partij slecht ontworpen en/of gebakken videochips van Nvidea. De videochips worden veel te heet door een slecht ontwerp, de koeling van laptops was er niet op berekend en misschien heeft de man van de eerste link ook een punt dat er soldeer is gebruikt dat niet tegen die hitte kan. Ik heb nog niet alles gelezen, volgende week ga ik kijken hoe ver ik kom bij Dell. Complicatie, dat ding is van mijn zoon en 3 jaar geleden door hem gekocht in China toen hij daar een tijdje werkte. Voor support moet ik eigenlijk bij regio Azië zijn, die indruk krijg ik als ik probeer contact te krijgen met behulp van de servicetag.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2010, 23:01   #10
anoniem26536
Guest

Standaard

( Klinkt allemaal als een uitzichtloze toestand.

Denk niet, dat je nog zult kunnen rekenen op een coulante houding van Dell en bij een reparatie wordt de lak vast duurder dan de brief. )

Bij nader inzien ......

Here’s the process for customers outside the United States:

* Go to support.dell.com
* At the very bottom of the page, select your country in the Choose a Country/Region field
* Choose Contact Us on the left hand side
* Click on the More Details link in the Contact Tech Support section
* Click on the green Telephone button under the Call Tech Support section

Na het lezen van de link : Het is misschien toch een optie om contact op te nemen met de Technische Support en te wijzen op betreffende discussie - nee heb je .....
http://support.euro.dell.com/support...dhs&~ck=anavml

Laatst gewijzigd door ricky1 : 9 December 2010 om 23:38
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten