Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 August 2015, 17:45   #1
anoniem58037
Guest

Exclamation Windows 10 SSD & Hdd

Hi,
Geen idee of ik het hier goed plaats maar neem aan van wel,

Ik zit met een probleem..
Ik heb nu Windows 10 - 64bit op een SSD wat ongelofelijk snel is!
Mijn op mijn oude Hdd stond windows vista 32 bit..

Nu als ik opstart pakt hij telkens mijn oude C schijf dus windows vista terwijl ik ook al van Sata ingang heb gewisseld en ook al bezig ben geweest in de Bios.
Hoe zorg ik dat hij windows 10 pakt?
En als ik het dan via bios selecteer wil die eerst de vista schijf controleren op fouten.
Ook is dit het geval als hij start vanuit vista en gaat hij kijken naar 10 voor fouten..
Al mijn gegevens staan nu nog op de hdd zoals 32bit programma's. ligt het hieraan?
Aangezien 32 bit programma's niet werken met 64..?

Ik kan nu al wel met windows 10 via windows verkenner bij mijn oude bestanden op de andere schijf.
De bedoeling om mijn Hdd blijven te gebruiken is om de ssd te ontlasten en dus fotos documenten en andere grote dingen die je zelden nodig hebt daar op te zetten..

Indien ik geen uitweg vind word het toch maar formatteren denk ik..
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 17:50   #2
anoniem27570
Guest

Standaard

Met alleen de SSD erin wordt wel opgestart?
Deze aan de eerste SATA poort hangen.

En hoe kwam die W10 op de SSD?

Indien geïnstalleerd met beide schijven erin vermoed ik dat ook de opstartbestanden van W10 op de hdd staan.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 17:52   #3
anoniem58037
Guest

Standaard

Met alleen de SSD werkt het prima.
Deze hangt nu aan Sata poort 0 even uit me hoofd gezegt.
Ik heb windows 10 geinstaleerd door de hdd te ontkoppelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 18:59   #4
anoniem27570
Guest

Standaard

Indien je nu de 2e schijf erbij plaatst zou de SSD gewoon als eerste staan om van op te starten als het goed is.

Citaat:
Ik heb windows 10 geinstaleerd door de hdd te ontkoppelen.
V.a. een DVD of stick? en hoe wordt die dan geactiveerd?
Of heb een oem of retail?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 19:42   #5
anoniem58037
Guest

Standaard

Ik heb het op een ssd gezet door middel van een gekocht exemplaar bij de mediamarkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 21:58   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N0rdin Bekijk bericht
Ik kan nu al wel met windows 10 via windows verkenner bij mijn oude bestanden op de andere schijf.
En is dit de schijf met Vista dan ? Want dan begrijp ik het probleem niet.

Er is een mogelijkheid om een partitie van actief op inactief te zetten met het (ms) programma 'diskpart' wat je in een opdrachtprompt opent.
Dat kan je ook starten vanaf b.v. een herstelconsole vanaf een installatieschijf van Vista, of vanuit een via F8 gestart opstartmenu, b.v. zodra je Vista start.

Probeer als volgt:
* Verwijder alle schijven behalve die met Vista.
* Start op, en ga via F8 naar het opstartmenu (tik 1x per seconde kort op F8 vanaf het moment van aanzetten, tot het opstartmenu opent)
* Kies voor de opdrachtprompt.
* tik daar:
diskpart
(en druk uiteraard Enter)

het programma diskpart is dan gestart en je bevind je aan de opdrachtprompt VAN diskpart.

* type:
list..disk

je ziet een lijst met schijven (voor jou maar eentje, want alle andere zijn niet aangesloten)

* bepaal met zekerheid welk nummer de gewenste disk is, en type (als het disk 1 is):
select..disk..1

Je krijgt bevestiging.

* type:
list..partition

* bepaal met zekerheid welk nummer de gewenste partitie is, en type (als het partitie 1 is):
select..partition..1

* Als je de bevestiging hebt gekregen "partition 1 is now the selected partition" type je:
inactive

* je krijgt ook nu ook weer bevestiging. Type nu:
exit

Klaar.

Nu zou de eerste partitie van die schijf niet meer kunnen opstarten, en wordt als het goed is alleen de schijf met Windows 10 als opstartbaar gezien.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 August 2015 om 22:02
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2015, 09:21   #7
anoniem58037
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
En is dit de schijf met Vista dan ? Want dan begrijp ik het probleem niet.
Het probleem is idd dat hij blijft op starten van vista.
Ik kan wel windows10 handmatig via de bios selecteren (tijdens opstarten esc en dan boot menu) maar dit moet ik dan blijven doen..
Ik krijg tijdens het opstarten wel 2 tellen een scherm over wijzigen van de boot schijf maar dit flitst zo snel voorbij...

Ook maakt het niet vanuit welke schijf er opgestart word hij wil op beide OS steeds scannen..
Dus ook als ik niets doe en hij start met vista wil hij ook eerst de Win10 (ssd) controleren..
Elke keer als er opgestart word.

Ik ga zeker is aan de slag met diskpart kijken of dat een hoop oplost.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2015, 09:35   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N0rdin Bekijk bericht
Het probleem is idd dat hij blijft op starten van vista.
Ik kan wel windows10 handmatig via de bios selecteren (tijdens opstarten esc en dan boot menu) maar dit moet ik dan blijven doen..
Nee, ik denk toch dat je hier een fout maakt. Je kan ook de BIOS instrueren om altijd van die Windows 10 schijf op te starten, maar dan moet je het BIOS in. Niet alleen via dat opstartmenu dus, dat is een gebruikersgemakje wat er later bijgebouwd is.

Hoe je het BIOS in komt is per BIOS verschillend (lees de manual van je moederbord of vertel hier het merk + model), maar vaak is het de DEL toets (heel vroeg tijdens POST, of wanneer er in beeld komt "Press DEL to enter CMOS setup" o.i.d..
Kan ook een andere toets zijn, F1, F2, ESC maar DEL is tegenwoordig het meest.

Misschien ben je er al in via die ESC toets, maar dan heb je alleen nog die permanente instelling nog niet gevonden.
En zorg om de verandering te saven, meestal door het BIOS te verlaten met F10.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 August 2015 om 09:38
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2015, 09:40   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat scannen, is dat een Windows gedoe ? En op welk moment in boot gebeurt dat ? Na inloggen in Windows ?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2015, 09:44   #10
anoniem27570
Guest

Standaard

Iets klopt er niet, er wordt op de eerste schijf die in de bios staat naar de mbr/gpt gezocht en verwijst naar de bootloader.

1x opgestart met alleen de SSD aan de eerste SATA poort dan wordt die primair, als je later een andere schijf ernaast plaatst blijft de SSD de eerste.

Of je hebt hem aan een DATA sata poort hangen of je hebt niet opgestart met alleen de sata schijf.

Citaat:
Ook maakt het niet vanuit welke schijf er opgestart word hij wil op beide OS steeds scannen
Lijkt mij dan toch dat er een dual boot is gemaakt, die vraag komt van windows en niet van de bios dan, want dat kan niet.

Laatst gewijzigd door Lange Pier : 8 August 2015 om 09:46
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten