Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 14 October 2011, 21:27   #31
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik denk dat op het gebied van blikseminslag er ook veel verwarring is (ook bij mij) maar dat je eens een blik moet werpen op een foto of voorstelling van een sterk vertakte blikseminslag; de hoogte (sterkte) van de inslag kan enorm variëren per positie binnen die vertakking, en het gevaar van zo'n vertakking is ongeveer omgekeerd evenredig aan de afstand vanaf de echte inslag.

Ik bedoel te zeggen dat als het stopcontact naast de inslag zit dat er dan waarschijnlijk helemaal niets van de apparatuur overblijft, geaard of niet geaard (of overspanningsbeveiliging...), maar als het stopcontact tot één van de vele zijtakken van de inslag behoort, er veel meer te redden valt met betere aarding (of overspanningsbeveiliging...).

Maar reken maar dat ik ook twijfel, want als je aarding introduceert, zal bliksem ook neigen om daartoe getrokken te worden.

Ik weet wel wat ik nu gebruik:
een geaard stopcontact (aard-aansluiting natuurlijk met de aarding in meterkast verbonden), en in datzelfde stopcontact een (simpele) overspanningsbeveiliging gestoken.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 14 October 2011 om 21:42

Oud 14 October 2011, 23:09   #32
anoniem13187
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 Bekijk bericht

Aardelek schakelaar link ik moet het goed mis hebben maar zonder aarding doet een aardlek schakelaar niets.
Dan heb je het volgens mij goed mis ,,want een aardlekschakelaar heeft geen aarding nodig en ook de daarop aangesloten contactdozen niet.
Een aardlekschakelaar meet alleen maar de stroom die door de ene draad weg gaat en die door de andere draad terug komt ,,als daar een te groot verschil in zit slaat hij uit ,,er is dan ergens een lek naar aarde eventueel via een apparaat of persoon.

Oud 14 October 2011, 23:47   #33
anoniem42071
Guest

Standaard

Animal z'n verhaal kan ik bevestigen. De gehele woonkamer bij mij in niet geaard en toch klapt de aardlek eruit als ik iets echt helemaal fout doe.

Niek

Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten