Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Systemen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 29 July 2017, 18:22   #61
anoniem54435
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leonie89 Bekijk bericht
Hallo Desperado,

Ik heb de ssd niet aangeraakt. Daar draait de computer nu immers ook op, toch? Die heeft nooit ergens anders gezeten dan waar hij nu zit..

Groetjes,

Leonie
Dat scheelt maar zit hij wel op poort 1 ?? kijk daar toch maar even na , elk sata poortje heeft op het moederbord een nummer.

Als dat allemaal goed zit ??? is er volgens mij een probleem met de SSD.

Even een sata kabel van een harde schijf gebruiken voor het aansluiten.

Laatst gewijzigd door Desperado : 29 July 2017 om 18:27
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 18:54   #62
anoniem56336
Guest

Standaard

Hallo Desperado,

Ik weet niet of hij op poort 1 zit.
Heb zojuist (met een zaklamp) de hele binnenkant bekeken.
Ik kan nergens een nummer ontdekken...
Weet trouwens ook niet waar het moederbord begint en waar het ophoudt, dus dat schiet ook niet zo op.
Ik zie wel de 3 schijven. De 2 "gewone"hdd's onderin en daar bovenop de ssd, maar zoals gezegd geen cijfers te zien.

Wat vreemd is, is dat hij altijd zo gedraaid heeft. er is niets gewijzigd aan de binnenkant van de pc.

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:00   #63
anoniem54435
Guest

Standaard

Als de SSD niet werkt , dan zie je hem zeker niet , dus controleren of de kabeltjes goed zijn , is dan een simpele oplossing om te zien ,of daar het probleem zit.
Altijd iets proberen wil wel eens helpen , als de SSD vast is gelopen houd het op .

Uitbouwen en aan een andere Laptop of Desktop is dan nog een optie of de SSD wel werkt
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:27   #64
anoniem56336
Guest

Standaard

Hallo Desperado,

Even om het voor mij duidelijk te maken...
Dank je Desperado,

In de verkenner zie ik de SSD wel en er worden ook geen fouten op gevonden door windows. Zal hem nog wel even testen met hdtune.
Als de ssd het besturingssysteem bevat en de andere hd's zijn losgekoppeld en het systeem werkt gewoon, is dat dan geen teken dat de ssd werkt, of denk ik daar helemaal verkeerd over?
Zoals eerder gezegd ben ik wat bang voor hardware, en kabeltjes verwisselen isin mijn geval echt geen goed plan, m.a.w. dat durf ik niet.

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:29   #65
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Ik kan nergens een nummer ontdekken...
Weet trouwens ook niet waar het moederbord begint en waar het ophoudt, dus dat schiet ook niet zo op.
Moederbord is de grote printplaat wat rechtop staat. De SATA-aansluitingen voor harde schijven zitten aan de onderkant. Rechtsonder op het moederbord zitten twee rode, twee oranje en drie blauwe. Midden onder zit nog de achtste: een zwarte. Die rode, dat zijn poorten 1 en 2.

Ik kan geen goede foto's op internet vinden, maar meestal staat er in tekst iets van SATA_1 en SATA_2 op het moederbord geschreven. Mocht je dat niet kunnen vinden naast die twee rode aansluitingen, controleer dan in ieder geval even of er een kabel loopt tussen een van deze twee rode aansluitingen en de SSD-schijf.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:39   #66
anoniem26138
Guest

Standaard

Bericht #43:
Citaat:
update:

Ik heb dus Nick's optie geprobeerd. Geboot met de win 8.1 diskette via de bios.
Kwam terecht in de primary boot sequence en kreeg het volgende te zien:

usb FDDS
drive 1:
drive2:
drive3:
t/m..
drive 7:

Sta 0: optiarc DVD - RW AD- 7290H
Sata1:
Esata:
SCU device 1 :Samsung ssd 850 evo 250 Gb
scu device 2:
scu device 3:
scu device 4:
scu device 5:

Sata 2: st500 dm002-1bd142
Sata 3: st350 0413AS
SSD zit blijkbaar op ESATA (external SATA).
Weet je wel zeker dat je Windows die nu draait van SSD draait ?

Ik vind dit eventjes snel:
"I have no problems booting an ancient XP installation from eSATA, though my BIOS does not list eSATA as bootable either."

SATA 0 heeft dus de CD/DVD, SATA 1 niets, ESATA heeft de Windows schijf waarschijnlijk. Beetje zooitje...
Betekent poorten gaan wisselen, zodat SSD op SATA 0 komt, CD/DVD op, SATA 1.... denk ik ?

Houdt in ieder geval, zolang je Windows 10 nog niet hebt staan, de twee dataschijven losgekoppeld, dat vermijdt meer verwarring en mogelijke fouten met dataverlies.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 29 July 2017 om 22:09 Reden: ESATA had ik vet, maar SSD zat op SCU device 1
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:50   #67
anoniem56336
Guest

Standaard

Dank je FooBar,

Ik kan de aansluitingen niet zien omdat daar de schijven in zitten.
Ik zie dus 3 schijven boven elkaar zitten, waarvan de sdd de bovenste is. Deze 3 schijven zijn met elkaar verbonden middels een 5-aderige kabel (geel/groen, zwart, rood. zwart, oranje. De connectors van de onderste 2 normale hd's heb ik losgekoppeld.
Verder loopt er vanaf elke hd een zwarte flatcable (zo heet dat geloof ik) richting moederbord, maar ik kan niet zien waar die eindigen.

Da's dus alles wat ik kan zien zonder harde schijven echt te verwijderen.

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:54   #68
anoniem56336
Guest

Standaard

@ Erik... Je vraagt "Weet je wel zeker dat je Windows die nu draait van SSD draait ?"
Ik draai nu windows 10en de ssd is de enige schijf die aangesloten is. Van de andere harde schijven heb ik de connectors losgekoppeld, en die zijn ook niet meer zichtbaar in de verkenner. Ik kan er dus alleen van uit gaan dat win10 op de ssd staat.
Ik wil overigens terug naar win8.1.

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 20:59   #69
anoniem56336
Guest

Standaard

Overigens, volgens HDtune is de ssd goed en zitten er geen goute sectoren in.

Wat ook vermeldenswaardig is, is dat, ondanks dat ik vandaag de pc vaak opnieuw heb opgestart de foutmelding waar dit topic over begon zich niet meer heeft voorgedaan.
Het zou dus kunnen dat een van de harde schijven niet meekomt in het opstartproces. Ik zal ook deze even controleren met hdtune, voor wat het waard is.

Groetjes,

Leonie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 July 2017, 21:11   #70
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
SSD zit blijkbaar op ESATA (external SATA).
Dat zou dan de zwarte poort op het moederbord moeten zijn...
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten