Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 4 July 2007, 02:43   #1
anoniem13302
Guest

Unhappy Past ATA op IDE?

Hallootjes,

Ik zit met een klein probleempje;
De harde schijf van mijn laptop is niet meer goed (Cyclische Redundantiecontrole). Diagnostische Tools gedownload van website, maar die zeggen dat de target-drive niet meer goed is (logisch, anders draai ik em nie).

Afijn, ik wil dus een nieuwe HDD kopen. Nu heb ik er een gezien bij Paradigit voor 80 GB, 50 euro. Klinkt leuk, maar ik vraag me af of deze ook in mijn systeem kan!

In de handleiding/data-sheet staat dat er een IDE-schijf bij wordt geleverd, deze zit er nu dus ook nog steeds in. De schijf bij Paradigit is ATA. Nu probeer ik een beetje wijs te worden uit al die verhalen op het internet, maar hardware is niet echt mijn sterkste punt.
Kan iemand mij vertellen of dit kan, ja of nee? Mijn systeem is een fujitsu Siemens Amilo L7300. Garantie is helaas al verlopen, anders was ik snel klaar geweest

Alvast bedankt!
  Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2007, 07:47   #2
anoniem13576
Guest

Standaard

ATA is IDE

S-ATA of Serial ATA is een andere, nieuwere aansluiting en die past dus niet op een IDE aansluiting.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2007, 11:54   #3
anoniem13673
Guest

Standaard

Voor harde schijven geldt inderdaad dat ATA = PATA = IDE. Houdt je er overigens wel rekening mee dat je niet zomaar elke harde schijf in je laptop kunt stoppen? Daar passen namelijk geen 3,5" desktop schijven in, die zijn te groot. Als je aangeeft dat je een laptopschijf zoekt, moet dat wel goed gaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2007, 09:11   #4
anoniem25911
Guest

Standaard

SATA = IDE
PATA = IDE

Als er enkel "ATA" staat, wordt vaak PATA bedoeld. Vraag bij paradigit anders of je hem kunt ruilen als het niet past/werkt?
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2007, 09:25   #5
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enlightenment Bekijk bericht
SATA = IDE
PATA = IDE

Als er enkel "ATA" staat, wordt vaak PATA bedoeld. Vraag bij paradigit anders of je hem kunt ruilen als het niet past/werkt?
Ehhh, SATA is niet hetzelfde als ATA / PATA / IDE. Heb je die stekkertjes al eens vergeleken anders? Verder is SATA serieel, terwijl IDE parrallel werkt (vandaar de SATA en PATA termen, Serial ATA en Parrallel ATA).
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2007, 09:54   #6
anoniem25911
Guest

Standaard

Lieve JohnL, IDE is een techniek waarbij de feitelijke controller in de hardeschijf zit. De 'controller' op je moederbord is daarom geen echte controller maar een 'host adapter'. Dit in tegenstelling tot SCSI, wat dus het tegenovergestelde van IDE is.

Het is een populaire vergissing dat IDE automatisch Parallel ATA betekent. SATA is namelijk ook namens het IDE-concept gebouwd.

Parallel ATA (PATA) is dus parallel en gebruikt een flatcable
Serial ATA (SATA) is serieel en gebruikt een kleine vaak rode kabel.

IDE gebruik je bij voorkeur niet meer omdat de term gewoon verkracht is door misbruik op internet. Als je hem gebruikt, dan gebruik je hem om aan te geven dat het geen SCSI is.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten