Ga terug   Computer Idee Forum > Software > Software Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 7 August 2015, 02:27   #1
anoniem13425
Guest

Standaard Lightroom context menu Windows 8.1

Via Creative Cloud heb ik een abonnement op Photoshop CC en Lightroom. In het context menu van Windows 8.1 staan keuring CC2014, CC2015 en Lightroom 64.bit.
De verwijzing van Lightroom is naar versie 5.7, terwijl dat eigenlijk naar versie 6.3 zou moeten zijn. Óf er zou een verwijzing naar 6.3 bij moeten.
Ik wil beide versies op de PC houden, dus de_installeren van versie 5.7 is geen optie.
Ik heb shmnview - x64 en shexview-x64 gedownload, maar heb geen idee hoe ik daarmee een verwijzing van Lightroom versie 6.3 in het contextmenu krijg.
Iemand hier ervaring mee of enig idee?

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg contextmenu.jpg‎ (50,7 KB, 23x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 10:24   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Klik op "standaardprogramma selecteren" onderaan datzelfde menu. Dan krijg je een lijst waarvan je even moet kijken of de juiste versie er al tussen staat. Zo niet, dan moet je met 'bladeren' op zoek naar de plek waar de exe van het programma staat. Dat kan de grootste uitdaging zijn.
Eenmaal gevonden ook nog even het vinkje weghalen, als je niet wil dat deze versie standaard wordt gebruikt bij dubbelklikken op het bestand.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 August 2015, 14:52   #3
anoniem13425
Guest

Standaard

Bedankt voor je reactie.
In dat geval staat Lightroom versie 6.3 nog niet in het contextmenu.
Het enige wat er dan gebeurt is dat een bepaald bestand altijd wordt geopend met een vast programma, tenzij je dat weer onderaan het uitrolmenu verandert.
Wat ik wil is bij ieder afbeeldingsbestand (hetzij TIFF, JPG) met rechtsklik op het beeldbestaand kiezen met welk programma ik het wil openen.

Heb ook al gedacht om bijv. het icoon van Lightroom.exe versie 6.3 over het icoon te zetten van versie 5.7.1 die verantwoordelijk is voor de verwijzing in het context menu. Dan heb ik in ieder geval keus voor de laatste versie van Lightroom.Geen idee waar dat icoon is... (want dat lijkt me niet het icoon van Lightroom.exe in Program Files, want dan klopt de verwijzing naar 5.7.1 in Program Files ook niet meer...........)

Overigens... als ik jouw pad volg en het icoon aanklik van Lightroom.exe 6.1., dan opent op mijn PC alsnog Lightroom 5

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Lightroom.jpg‎ (64,7 KB, 21x gelezen)

Laatst gewijzigd door reintje : 7 August 2015 om 15:08
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2015, 09:40   #4
anoniem13425
Guest

Standaard

update:
Ik heb het Icoon van Lightroom.exe in Program Files versie 5.7.1 genoemd: Lightroom.exe.oud en ik heb het icoon van versie 6.3 gekopieerd naar de bestanden van Lightroom in Program Files versie 5.7.1

In het contextmenu opent Lightroom nu in ieder geval met de nieuwste versie.
Als ik versie 5.7.1 (om wat voor reden dan ook) alsnog een keer wil gebruiken hoef ik alleen maar het icoon Lightroom.exe.oud te veranderen naar Lightroom.exe

Niet helemaal zoals ik het wou hebben, maar wel beter dan het was. Ik kan nu nl kiezen of ik een TIFF wil open met CC2014, CC2015 of Lightroom 6.3

Overigens heb ik over dit probleem ook zitten bellen met Adobe... zij kwamen niet verder dan een snelkoppeling kopiëren naar het bureaublad en de helpdesk vond dat je nooit zou kunnen kiezen hoe je een TIFF opent en dat dit altijd via de importeer functie van Lightroom zou moeten gaan... Ik heb het na 3 kwartier maar opgegeven bij hun.

Laatst gewijzigd door reintje : 15 August 2015 om 09:43
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2015, 16:42   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Als je twee snelkoppelingen maakt voor de executables van de twee versies (dus in Program files), werken die dan wel, correct ?
Zo ja, dan kan je die eerst allebei een herkenbare naam geven, en dan voor een TIFF 'Openen met....', en het standaardprogramma kiezen, vinkje eerst weghalen (!) bij "Altijd dit programma gebruiken", de snelkoppeling kiezen en de TIFF dan laten openen.

Bij mijn W7 wordt dan het programma (in dit geval de snelkoppeling) in de lijst 'Openen met...' bijgezet.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2015, 19:41   #6
anoniem13425
Guest

Standaard

Bedankt voor je reactie. Heb gedaan wat je zei.
Grappig wat er gebeurt.
Ik heb een snelkoppeling op het bureaublad gemaakt van Lightroom.exe (versie 6.3) en deze hernoemd als Lightroom.6.3.exe en teruggezet in de Program Files Adobe Lightroom map.
En ik heb een snelkoppeling op het bureaublad gemaakt van Lightroom.exe (versie 5.7.1) en deze hernoemd als Lightroom.5.7.exe en teruggezet in desbetreffende Program Files Adobe Lightroom map.
Als ik klik op Lightroom.6.3.exe opent die versie.
Als ik klik op Lightroom 5.7.exe opent die versie.
Als ik een TIFF wil openen en in het contextmenu op zoek ga naar Lightroom 6.3.exe en daarop klik , opent die versie.
Als ik in het contextmenu op zoek ga naar Lightroom 5.7.exe opent OOK Lightroom 6.3

Het contextmenu zelf is ook gewijzigd.
Eerst stond er Adobe Photoshop Lightroom-64 bit,
nu staat er
Adobe Photoshop Lightroom

Het werkt nu gelukkig wel (ook op jouw manier), maar beide versies kunnen op deze manier dus niet in het contextmenu,
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2015, 22:17   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Het enige wat ik nog weet te bedenken is het via een batchbestandje te doen, en dan alleen voor die versie 5.
Zet hiervoor de opdracht in een batchbestand, als volgt (een verzonnen pad\map, dat moet je zelf even corrigeren):

Code:
"c:\program files\Adobe Lightroom 5.7.1\lightroom.exe"  %1
Sla dat Kladblokbestand op (of hernoem het er na) met de extentie .bat, en de herkenbare naam voor jouw versie, en plaats het waar je wil.
Doe nu weer hetzelfde als eerst met 'Openen met...' zodat je nu het batchbestand als programma aanwijst.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 August 2015, 23:18   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Windows zet dus wel items in dat contextmenu er bij voor je TIF extentie, zo ook als je een foutje maakt, maar een makkelijke manier om dat context menu weer schoon te maken biedt het niet.
Dan kan je toch echt een third party tooltje gaan gebruiken:

http://www.nirsoft.net/utils/shell_menu_view.html

Of je register met de hand wijzigen:

http://unlockforus.blogspot.de/2009/...with-menu.html
  Met citaat antwoorden
Oud 16 August 2015, 02:06   #9
anoniem13425
Guest

Standaard

Bedankt Erik... ga met beide opties nog even stoeien en kom er weer op terug.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten