Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 September 2016, 19:27   #1
anoniem64070
Guest

Standaard Schijf 100% volgens taakbeheer

9 van de 10 keer als ik een programma opstart voelt mijn computer sloom aan. Ik ben dit in de gaten gaan houden waarbij Taakbeheer bij de kleinste dingen al naar 100% 'Schijf' vliegt.

Dit is met name de eerste minuten na het opstarten. Even snel me laptop aanzetten om iets op te bekijken zit er dan niet in.

Specificaties:

Merk: ASUS
Model: N551JB
Besturing: Windows 10 Home 64bit
Processor: Intel Core i7-4720HQ
RAM: 8GB
Opslag: 1TB HDD
  Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2016, 19:33   #2
anoniem15124
Guest

Standaard

Als je sorteert op schijf, zie je ook wat de grootste boosdoener(s) is/zijn.
Wil je die met ons delen?

Overigens heb ik hier zelf een tijdje terug ook een topic over gestart, al ging dat om een Acer.
Zie http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=80712
  Met citaat antwoorden
Oud 18 September 2016, 22:34   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Hoeveel data staat er op de schijf?
Heb je weleens een schijf controle gedaan?
Welke programma's starten allemaal mee op?
Wanneer scande je voor het laatst op Malware?

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2016, 09:50   #4
anoniem64070
Guest

Standaard

Deze bijgevoegde afbeeldingen zijn van de eerste 10 minuten bij het opstarten.

C partie: 192gb van 372 gb beschikbaar
D partie: 496gb van 542 gb beschikbaar

Schijfcontrole eerlijk gezegd nog nooit gedaan.

Opstart progamma's die 'Veel' invloed hebben: WD app manager Launcher, WD Quick View, Dropbox, SoundSwitch, Akamai NetSession Client, Microsoft OneDrive, WD SmartWare.

Laatste malware scan was vorige week.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg taakbeheer 1.jpg‎ (19,1 KB, 13x gelezen)
Bestandstype: jpg taakbeheer 2.jpg‎ (16,8 KB, 8x gelezen)
Bestandstype: jpg taakbeheer 3.jpg‎ (18,8 KB, 6x gelezen)
Bestandstype: jpg taakbeheer 4.jpg‎ (19,0 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg taakbeheer 5.jpg‎ (13,2 KB, 6x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2016, 09:57   #5
anoniem13673
Guest

Standaard

Ik vermoed een combinatie tussen een relatief trage harde schijf (waarschijnlijk een 5400 rpm schijfje, die zijn energiezuiniger) en mogelijk een ietwat conservatief energiebeheer. Daarmee wordt een harde schijf namelijk vrij snel stilgezet als hij niet actief gebruikt wordt, en als je dan een trage schijf hebt, duurt het ook weer even voor alles weer in beweging is. En pas als het ding weer op snelheid is kan er Řberhaupt gelezen worden.
Vooral na het opstarten wil er ook vaak nog wel een hoop gebeuren op de achtergrond, wat ook niet helpt.

De beste oplossing zou zijn om de HDD te vervangen door een SSD, maar da's misschien niet de makkelijkste oplossing...

Van die progsels zou ik alle WD rommel sowieso uitschakelen, zo niet compleet verwijderen. Het is niet nodig om je PC te gebruiken, maar vertraagt het opstarten enorm. Dat Akamai ding lijkt een soort downloadmanager te zijn voor updates, mogelijk dat je iets ge´nstalleerd hebt waar dat bijgeleverd werd of dat het bij de WD rommel zat. Tenzij je dat ergens voor gebruikt, zou dat er bij mij ook uit vliegen. SoundSwitch lijkt een tool te zijn om gemakkelijk tussen geluidsapparaten te wisselen. Ik zou niet weten waarom je dat wilt gebruiken, tenzij je regelmatig een USB-headset gebruikt of bijvoorbeeld geregeld de laptop aan een televisie koppelt en dan geluid over HDMI laat gaan, maar anders kan dat ook weg. DropBox en OneDrive zijn allebei voor cloud-opslag. OneDrive zit standaard in Windows 10 maar je kunt het uitschakelen of verwijderen, DropBox komt niet zomaar uit de lucht vallen, dus ik denk dat je die zelf ge´nstalleerd hebt, tenzij het ergens bij zat. Als je ze niet gebruikt, kunnen ze eveneens weg.

Laatst gewijzigd door JohnL : 19 September 2016 om 10:04
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2016, 14:05   #6
anoniem42071
Guest

Standaard

Controleer de schijf ook eens met HDTune.
http://www.hdtune.com/download.html

Kijk op het tabblad "health"of er warnings staan en die een volledige error controle. (kan zomaar 2 tot 3 uur duren. Alle blokjes moeten groen zijn.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 September 2016, 15:50   #7
anoniem33315
Guest

Standaard

Ga eens in taakbeheer naar het tabblad opstarten en schakel daar alles uit behalve je virusscanner.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2016, 14:31   #8
anoniem38560
Guest

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AoriaSW Bekijk bericht
9 van de 10 keer als ik een programma opstart voelt mijn computer sloom aan. Ik ben dit in de gaten gaan houden waarbij Taakbeheer bij de kleinste dingen al naar 100% 'Schijf' vliegt.

Dit is met name de eerste minuten na het opstarten. Even snel me laptop aanzetten om iets op te bekijken zit er dan niet in.

Specificaties:

Merk: ASUS
Model: N551JB
Besturing: Windows 10 Home 64bit
Processor: Intel Core i7-4720HQ
RAM: 8GB
Opslag: 1TB HDD
Het wil bij een trage schijf nog wel eens helpen om de indexering uit te zetten.
Ga naar je verkenner, rechtsklik op een schijf en kies eigenschappen.
Haal daar het vinkje weg bij ''De inhoud en de eigenschappen van bestanden op dit station mogen worden ge´ndexeerd''
Dit is als je gaat zoeken wel trager maar voor de normale werking maakt het geen verschil en het heeft een grote invloed op het schijfgebruik van soms wel 70%
Hou er overigens wel rekening mee dat een laptop die op een batterij werk ook impact heeft op de snelheid van je processor.
Bij thuis gebruik zou ik de batterij er uit halen zodra deze vol is en puur op de oplader werken, want laat je de batterij er in als hij vol is en de oplader aan gaat je
batterij er aan. Dit kan in enkele maanden gebeurd zijn.

Gr. Dappertje

Laatst gewijzigd door dappertje : 20 September 2016 om 14:42
  Met citaat antwoorden
Oud 21 September 2016, 13:42   #9
anoniem13227
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Satneef Bekijk bericht
Ga eens in taakbeheer naar het tabblad opstarten en schakel daar alles uit behalve je virusscanner.
en dropbox aan laten staan
  Met citaat antwoorden
Oud 21 September 2016, 14:54   #10
anoniem33315
Guest

Standaard

Dropbox aan,uit zul je bedoelen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten