Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 8 June 2012, 14:18   #1
anoniem41648
Guest

Standaard Moederbord en 2 videokaarten

Ik wil een nieuw moederbord kopen en daarbij 2 videokaarten.
Om vervolgens 3 a 4 monitoren er aan te koppelen.

Mijn vraag is, is het zo makkelijk als het lijkt?
gewoon een moederbord met twee openingen voor videokaarten kopen en ze er in steken?

En zo ja wat is dan een redelijk moederbord waar twee videokaarten in kunnen?
Het liefste ook voor een studenten prijs, rond de 100 euro.

Alvast bedankt
  Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2012, 17:32   #2
anoniem42787
Guest

Standaard

Je moet een moederboard met ondesteuning voor SLI (NVidia) of Crossfire (ATI).
Wat voor moederboard hangt er volledig van af wat je ermee wil, vooral wat voor processor je erop wil doen.
Verder welk formaat, of je wel of niet wil overclocken.

Iets specifieker wat je er precies met de computer wilt gaan doen, en we kunnen je verder helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2012, 22:08   #3
anoniem41648
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banaan Bekijk bericht
Je moet een moederboard met ondesteuning voor SLI (NVidia) of Crossfire (ATI).
Wat voor moederboard hangt er volledig van af wat je ermee wil, vooral wat voor processor je erop wil doen.
Verder welk formaat, of je wel of niet wil overclocken.

Iets specifieker wat je er precies met de computer wilt gaan doen, en we kunnen je verder helpen.
Ik wil er vrij veel mee doen kwa programmeren en verschillende besturingssystemen laten draaien (Met VirtualBox).

Maar het is dus gewoon mogelijk om een moederbord te kopen en daar twee video kaarten aan te zetten om vervolgens 3 a 4 monitoren op te zetten.
Daar ben ik erg blij om omdat een video kaart met eyefinity me toch iets te ver gaat om te kopen.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 00:18   #4
anoniem18126
Guest

Standaard

Op een moederbord met een AMD chipset zit tegenwoordig vaak Crossfire en SLI support, zodat je dus kan kiezen of je ATI-Radeon of NVidia grafische kaarten wil gebruiken
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 14:06   #5
anoniem41648
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anacho Bekijk bericht
Op een moederbord met een AMD chipset zit tegenwoordig vaak Crossfire en SLI support, zodat je dus kan kiezen of je ATI-Radeon of NVidia grafische kaarten wil gebruiken
Ooke dat is goed om te weten maar je moet dus kiezen voor twee kaarten van ati of twee kaarten van nvidia?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 15:55   #6
anoniem18126
Guest

Standaard

Dat is wel het beste, alhoewel er hier en daar over gesproken word zag ik in Google, lijkt het me vragen om moeilijkheden i.v.m. de verschillende drivers die je nodig hebt. Ben je trouwens van plan de kaarten ook te verbinden met een SLI of Crossfirebridge?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 16:10   #7
anoniem41648
Guest

Standaard

oke dan neem ik twee van het zelfde merk maar moeten ze ook het zelfde zijn?
En verbinden met SLI of Crossfirebridge? wat zijn daar de voordelen van?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 16:34   #8
anoniem18126
Guest

Standaard

Hier een link die het beter uitlegt dan ik kan zonder me lam te hoeven typen
http://nl.wikipedia.org/wiki/SLI

Crossfire is de tegenhanger van SLI bij AMD\ATI
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 16:57   #9
anoniem14396
Guest

Standaard

Laten we even twee dingen van elkaar scheiden:

Het plaatsen van twee videokaarten voor het aansturen van meerdere monitoren, en technieken om prestaties te verbeteren als SLI en Crossfire.

Als het alleen maar gaat om virtuele desktops te beheren, en niet om zo hoog mogelijke FPS te halen in games, maakt het in principe niet uit of je dezelfde videokaarten gebruikt. Het mixen van van verschillende merken/ technieken maakt in dat geval niet uit.

Het is wel een voordeel als je dezelfde serie kaarten gebruikt. Je hoeft maar 1 driver up to date te houden.

Alleen moet je de twee videokaarten apart houden, dus geen sli/crossfire bridge plaatsen. Anders kan je maar twee beeldschermen aansluiten. (Sommige High-end kaarten kan je drie monitoren aansluiten. Zie: http://www.geforce.com/hardware/tech...m-requirements)
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2012, 17:47   #10
anoniem13673
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc H Bekijk bericht
Laten we even twee dingen van elkaar scheiden:

Het plaatsen van twee videokaarten voor het aansturen van meerdere monitoren, en technieken om prestaties te verbeteren als SLI en Crossfire.

Als het alleen maar gaat om virtuele desktops te beheren, en niet om zo hoog mogelijke FPS te halen in games, maakt het in principe niet uit of je dezelfde videokaarten gebruikt. Het mixen van van verschillende merken/ technieken maakt in dat geval niet uit.

Het is wel een voordeel als je dezelfde serie kaarten gebruikt. Je hoeft maar 1 driver up to date te houden.

Alleen moet je de twee videokaarten apart houden, dus geen sli/crossfire bridge plaatsen. Anders kan je maar twee beeldschermen aansluiten. (Sommige High-end kaarten kan je drie monitoren aansluiten. Zie: http://www.geforce.com/hardware/tech...m-requirements)
Dit dus. Als je vier schermen wilt moet je juist geen SLI of crossfire hebben, want daarmee beperk je jezelf feitelijk alsnog tot de aansluitingen op één kaart.
Overigens, er zijn ook speciale videokaarten die tot wel zes schermen kunnen aansturen. ATi had een speciale Eyefinity-6 versie van de 5870 met zes displayport aansluitingen, ik weet niet of ze dat nu nog steeds doen. Houd er verder ook rekening mee dat dit vrijwel nooit lukt met meer als twee niet-displayport schermen.
ATi kaarten kunnen maar twee HDMI/DVI poorten tegelijk gebruiken, de rest zal dan met een andere kaart, of met DP moeten.

Als je een tweede kaart plaatst voor de aansluiting van je schermen, dan hoeft dat eigenlijk niet eens een hele snelle kaart te zijn, een simpel budgetkaartje met de aansluitingen die jij zoekt is al genoeg. Aangezien je ze toch niet samen kunt laten werken maakt dat toch niet uit. Het is wel raadzaam om niet ATi en Nvidia te mixen, driver-technisch gezien wil dat nog wel eens bijten.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten