Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 18 October 2007, 11:18   #1
anoniem27289
Guest

Standaard 1 netwerk kaart met verschillende IP-adressen

Hallo,

Is het mogelijk om 1 netwerk kaart met meerdere IP-adressen te hebben? Dit heb ik namelijk nodig voor mijn werk. (door middel van profielen die je bij het opstarten kunt kiezen b.v.) Ik heb dit al geprobeerd met Hardware Profielen maar dat werkt niet.

De situatie is als volgt:

Ik zit over het algemeen op 2 verschillende werkplekken. (met een laptop)

Op plek 1 (Werk)

Hier moet ik DHCP draaien

Op plek 2 (Thuis)

Hier moet ik een vast ip kunnen gebruiken (om in te kunnen bellen)

Ik draai windows xp prof sp2, verder heb ik thuis en op het werk geen mogelijkheid tot wireless, dus ben ik min of meer verplicht om de lan aansluiting te gebruiken.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

MvG,

Niek Essink

Laatst gewijzigd door Niek_Essink : 18 October 2007 om 11:19 Reden: onvolledig
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2007, 12:03   #2
anoniem15368
Guest

Standaard

Mijn vader heeft een IBM Thinkpad die zulk soort Software aan boord heeft...
Ik zou echter niet weten of er pakketten voor beschikbaar zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2007, 12:38   #3
anoniem13271
Guest

Standaard

Kun je dat in bellen beter uit leggen.
Het kan echt in bellen zijn, dan heb je geen LAN nodig, maar als jij via internet contact moet maken met je werk, zal het ws iets VPN-achtigs zijn.
Je moet dan VPN-client van Windows instellen en dan krijg je een apart IP-adres erbij
a. een eigen IP-adres vanuit je ISP
b. een door door de server op het werk gegeven IPadres

als a vast moet zijn ivm beveiligingsinstelling op je werk, moet je een ISP hebben die statische IP's af geeft en dat is een minderheid.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2007, 13:46   #4
anoniem27289
Guest

Standaard

Met inbellen bedoel ik naar een terminal server (via breedband internet (dit is ook niet echt een VPN))

Het probleem is alleen dat er hier gebruik gemaakt wordt van een pakketje dat de toegang controleert doormiddel van het IP-adres (en dan niet het ip-adres wat ik van mijn provider krijg, maar mijn interne private ip-adres) en er wordt gecontroleerd op computernaam. Maar als ik thuis zit krijg ik elke keer dat ik mijn laptop opstart een ander ip-adres toegewezen (door mijn router), waardoor ze op het werk de instellingen (het ip-adres) moeten wijzigen. Nou is mijn vraag eigenlijk of ik een soort dual-boot kan maken waarbij alleen de netwerk settings maar verschillen en verder alles hetzelfde houd.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

MvG,

Niek Essink
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2007, 16:18   #5
anoniem14733
Guest

Standaard

Dit is heel eenvoudig in te stellen.
Bij de eigenschappen van je lan-verbinding neem je de eigenschappen van tcp/ip.
Daar moet je aanvinken dat e.e.a. automatisch verkregen moet worden.

Als je dat doet, staat er bovenaan een tabblad "alternatieve configuratie", daar vul je de vaste ip's voor thuis in.

Als je nu thuis bent gaat hij eerst proberen via dhcp een ip te krijgen, dat lukt niet want daar heb je alles vast ingesteld, dus schakelt de pc automatisch over op de alternatieve config, dus vaste ip's en dan werkt het.

Ben je nu op het werkt gaat hij ook eerst proberen automatisch een ip te krijgen, aangezien daar wel met dhcp gewerkt wordt krijgt hij zijn ip en kun je werken.

Het is dus heel eenvoudig zonder problemen in windows zelf op te lossen.

MAAR... dit is als je de pc of laptop meeneemt. Als er sprake is van een inbelsituatie werkt het heel anders.
Ik lees nu dat je op een toch iets andere manier wilt werken, misschien dat je het kunt oplossen door een tweede account te maken met de instellingen voor het bedrijf, dus automatisch en dan gewoon van gebruiker wisselen.
Of dat kan durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Laatst gewijzigd door BlackTiger : 18 October 2007 om 16:21 Reden: Laatste regels toegevoegd
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2007, 20:14   #6
anoniem22021
Guest

Standaard

Ik hoop dat Netprofiles doet wat jij wilt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2007, 08:23   #7
anoniem27289
Guest

Standaard

Heb even kort gekeken naar Netprofiles. Dit ziet er veelbelovend uit en op het eerste gezicht is het ook wat ik zoek.

Hartelijk dank voor jullie hulp

MvG,

Niek Essink
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2007, 09:43   #8
anoniem27289
Guest

Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Dit is heel eenvoudig in te stellen.
Bij de eigenschappen van je lan-verbinding neem je de eigenschappen van tcp/ip.
Daar moet je aanvinken dat e.e.a. automatisch verkregen moet worden.

Als je dat doet, staat er bovenaan een tabblad "alternatieve configuratie", daar vul je de vaste ip's voor thuis in.

Als je nu thuis bent gaat hij eerst proberen via dhcp een ip te krijgen, dat lukt niet want daar heb je alles vast ingesteld, dus schakelt de pc automatisch over op de alternatieve config, dus vaste ip's en dan werkt het.

Ben je nu op het werkt gaat hij ook eerst proberen automatisch een ip te krijgen, aangezien daar wel met dhcp gewerkt wordt krijgt hij zijn ip en kun je werken.

Het is dus heel eenvoudig zonder problemen in windows zelf op te lossen.

MAAR... dit is als je de pc of laptop meeneemt. Als er sprake is van een inbelsituatie werkt het heel anders.
Ik lees nu dat je op een toch iets andere manier wilt werken, misschien dat je het kunt oplossen door een tweede account te maken met de instellingen voor het bedrijf, dus automatisch en dan gewoon van gebruiker wisselen.
Of dat kan durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Met een 2e gebruiker gaat het niet werken. Het ip-adres is gebonden op de NIC (volgens mij) en niet op de gebruiker. Thuis draai ik echter ook DHCP (via mijn speedtouch router) Dus als ik zeg eerst via DHCP en anders de alternatieve configuratie dan krijg ik alsnog eerst van de DHCP, Dit gaat voor mij dus niet echt werken ben ik bang, Evengoed wel bedankt voor de hulp, dit is misschien iets voor in de toekomst waar het wel werkt.

MvG,

Niek Essink
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2007, 14:14   #9
anoniem13271
Guest

Standaard

Het kan nog veel simpeler.
Als ik het goed begrijp stelt je werkgever je in staat om thuis te werken.
Laat dan systeembeheer van je werk de boel draaiend krijgen.

Een authenticatie op basis van IP-adres is sowieso onhandig, de meeste ISP's geven een dynamisch IP-adres af. Wat nu als jij vanaf diverse plekken moet kunnen inloggen, bv van je vakantieadres (of je bij zo'n baas moet willen werken, maar het is als voorbeeld) Het wordt heel veel gebruikt, dus zal een goede systeembeheerder daar vast het antwoord op weten (te vinden).

Laatst gewijzigd door herbert : 19 October 2007 om 14:19
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2007, 14:28   #10
anoniem27289
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herbert Bekijk bericht
Het kan nog veel simpeler.
Als ik het goed begrijp stelt je werkgever je in staat om thuis te werken.
Laat dan systeembeheer van je werk de boel draaiend krijgen.

Een authenticatie op basis van IP-adres is sowieso onhandig, de meeste ISP's geven een dynamisch IP-adres af. Wat nu als jij vanaf diverse plekken moet kunnen inloggen, bv van je vakantieadres (of je bij zo'n baas moet willen werken, maar het is als voorbeeld) Het wordt heel veel gebruikt, dus zal een goede systeembeheerder daar vast het antwoord op weten (te vinden).
Het probleem is dat ik dit niet aan de systeembeheerder kan vragen omdat ik dat zelf ben. Althans in opleiding. Loop stage.
Maar nu hebben ze mij gevraagd dit uit te zoeken, vandaar dat ik deze vraag hier stelde. Maar ben nu bezig met netprofile en dat lijkt goed te gaan.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten