Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Randapparatuur

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 28 January 2019, 12:17   #1
anoniem41519
Guest

Cool USB 3.0 HUB niet herkend bij opstarten

Ik heb als uitbreiding een 4 poorts USB 3.0 hub van het merk Ninzer gekocht. Ik wilde deze gebruiken voor het aansluiten van 3 externe USB 3.0 harde schijven met eigen (externe) voeding.
Als ik de computer opstart en ik wil een of meer van deze schijven gebruiken dan ziet de computer ze niet. Ik moet de USB hub eerst loskoppelen en opnieuw aansluiten en dan worden ze wel herkend. Als ik ze rechtstreeeks op de computer aansluit heb ik geen probleem.

Ik ben naar het probleem gaan zoeken en kom tot het volgende:

Als ik in apparaatbeheer kijk nadat ik de computer heb opgestart zie ik onder het kopje "Universal Serial Bus-controllers een regel met "Onbekend USB apparaat (verzoek voor apparaatdescriptor is mislukt)"

Als ik de USB hub vervolgens loskoppel verdwijnt deze zodat wel duidelijk is dat dit door deze Hub veroorzaakt wordt.
Als ik de Hub daarna opnieuw aansluit wordt hij wel herkend. Ik zie dan een nieuwe regel, een "Generic USB hub" in apparaatbeheer erbij komen.
En afhankelijk van wat ik er daarna op aansluit de regel(s) "Generieke Superspeed USB hub"

Probleem is dus dat ik na het opstaten van de computer elke keer de USB hub opnieuw moet aansluiten voordat de daaraan gekoppelde USB drive gezien worden. Hoe is dit op te lossen

Ik heb schermafdrukken van apparaatbeheer bijgevoegd. De eerste is de situatie na opstarten van de computer. Als ik dan de hub loskoppel krijg je de situatie in knipsel2. En na het weer opnieuw aansluiten zoals in knipsel3. Knipsel 2 en 3 heb ik gecombineerd zodat ze te vergelijken waren.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Knipsel1.JPG‎ (113,9 KB, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg Knipsel 2en3.JPG‎ (149,7 KB, 4x gelezen)
Bestandstype: jpg Ninzer USB 3.0 hub.jpg‎ (114,4 KB, 4x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2019, 17:19   #2
anoniem46701
Guest

Standaard

opties:
- gaat het beter als je een andere usbpoort gebruikt, als desktop: een poort achterop?
- als ie in apparaatbeheer te zien is: herstart de pc op deze wijze: startknop/afsluitmenu/optie 'opnieuw opstarten'.
- als ie in apparaatbeheer te zien is: rechtsklik en kies eigenschappen/ stuurprogramma bijwerken'.
- werk stuurprogramma's bij voor de usb3 controller
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2019, 19:00   #3
anoniem41519
Guest

Standaard

Bedankt voor de reactie. Nee het maakt niet uit in welke 3.0 poort ik hem aansluit.
En na het opnieuw opstarten is de foutmelding verdwenen. Net als nadat ik hem even eruit gehaald heb en er weer in gestopt.
Ik kreeg de tip dat het zo kon zij dat de computer te snel opstart waardoor de tijd voor de herkenning te kort zou zijn.
Dat ben ik nu aan het uitvogelen.

Dat van het stuurprogramma had ik al geprobeerd maar heeft niet gewerkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2019, 01:37   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Om te proberen:
rechtsklik op beide Renesas USB Hostcontrolers, kies 'Eigenschappen', en zet onder de tab 'Geavanceerd' dat vinkje bij 'Schakel de USB 3 energie beheerfunctie uit'.

Vergelijkbare problemen waren er onder USB 2, en energiebeheer veranderen was vaak een oplossing.

Als het helpt door beiden uit te schakelen kan je op zoek naar welke van de twee je gebruikt voor die ene poort waar die hub in zit.

.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 January 2019 om 01:45
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2019, 12:23   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Om te proberen:...
Kijk ook bij die 'Generieke USB Superspeed Hub' of je iets vergelijkbaars kan doen, maar ik vermoed dat die geen Energiebeheer tab heeft.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2019, 19:05   #6
anoniem41519
Guest

Standaard

Citaat:
rechtsklik op beide Renesas USB Hostcontrolers, kies 'Eigenschappen', en zet onder de tab 'Geavanceerd' dat vinkje bij 'Schakel de USB 3 energie beheerfunctie uit'.
Geprobeerd maar helaas zie ik de bewuste tab "eigenschappen" niet.

Als ik bij de USB hoofdhub (USB 3.0) kijk zie ik wel iets wat er op lijkt. Maar dit uitschakelen lost het probleem niet op.

Schermafdrukken hiervan heb ik bijgevoegd.
Bestandstype: jpg eigenschappen USB 3.0 hoofdhub.JPG‎ (64,0 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg eigenschappen Renesas 3.0 host controller.JPG‎ (69,8 KB, 1x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2019, 22:32   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ErikS Bekijk bericht
Geprobeerd maar helaas zie ik de bewuste tab "eigenschappen" niet.
Elk los onderdeel in Apparaatbeheer heeft een tab 'Eigenschappen' onderaan na een rechtsklik er op.
Probeer nog eens....
Anders heb je me verrast

Zie bij mij in de afbeelding.

Edit:
bedoel je misschien dat je de tab 'Energiebeheer' daar niet hebt ?
Misschien een niet compatibel hub ?

Kijk eigenlijk maar bij elke ingang in die tak van Apparaatbeheer die je met USB3 kan associëren of je zo'n energiebeheertab kan vinden, en iets kan instellen. Er staan in jouw plaatjes n.l. ook nog een paar USB3.0 hoofdhubs !

Mijn systeem:
.
Bestandstype: jpg Renesas_USB3_host_controller.jpg‎ (156,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg Renesas_USB3_host_controller_energiebeheer.jpg‎ (89,9 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 30 January 2019 om 22:54
  Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2019, 08:20   #8
anoniem41519
Guest

Standaard

IK ga eens zoeken. Elke Hub heeft kennelijk een eigen set van mogelijkheden
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten