Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Notices

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 21 October 2015, 01:54   #11
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Carfan, je begrijpt hem niet. Command.com bestaat niet meer en is inderdaad begraven na windows 98 zoals Erik al schreef.

Wat jij weet te vinden in jouw windows 7 (en xp) is zoals eerder al aangegeven een command interpreter.

Wat simpel gezegd een command prompt emulator, maar het is zeer zeker geen dos commando en ook geen dos command prompt. Lijkt er wel op en je kunt er ook dos commando's in uitvoeren.
Je kunt echter in Linux ook dos commando's uitvoeren in terminal of console mode. Dat noem je toch ook geen dos command prompt?

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline  
Oud 21 October 2015, 11:33   #12
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carfran Bekijk bericht
erikdenhouter , net zoals iedereen waarbij ik ook toebehoor kan zich eens vergissen. Vergissen is menselijk. Nu ben ik wel even niet akkoord met jou. Niet slecht bedoeld hoor .

Die zit daar wel nog degelijk hoor, althans in mijn Windows 7 toch. , maar je moet hem weten zitten.
(BlackTiger, Lange Pier.....) we zitten er naast Tenminste, IK zit er naast dat command.com begraven is.
In Windows 7 system32 map:
Windows_7_command_dot_com-2.jpg
En gestart heet dat ding nog DOS ook
Windows_7_command_dot_com.jpg

(In XP ook trouwens, maar die versie piept en kraakt onder W7, met "System halted... " als resultaat)

@Carfran, Ere wie ere.... ik had dit nog niet gezien.
Gelijk heb je hier dus wel, command.com bestaat nog, het zal uit compatibiliteit zijn meegeleverd, om oude programma's (waaronder batchfiles) te dienen.

Ter verdediging:
dit is geen DOS. Het is en blijft alleen een command interpreter (CMD is ook een command line interpreter)
DOS is de afkorting van Disk Operating System, en command.com is geen besturingssysteem (OS) op zich. Het besturingssysteem DOS heeft niet alleen command.com nodig om te functioneren, maar ook nog de bestanden io.sys en msdos.sys.
En deze command.com mist ook functionaliteit, want onder W98SE was hij ongeveer 96 kB groot, en onder W7 (en XP zie ik nu) ongeveer 50 kB.
Wat er onder meer uitgehaald is is het debuggen van batchbestanden, d.w.z. het regel voor regel uitvoeren van batchbestanden waarmee je het resultaat per regel kan afwachten. Dat was er onder XP ook al uitgehaald.
Wat het waarschijnlijk ook mist is de mogelijkheid om (in samenwerking met die io.sys en msdos.sys) nog een onafhankelijk besturingssysteem te vormen waarmee een PC opgestart zou kunnen worden. Wat overblijft is de kale interpreter, en dat is dus geen ( D ) O S.

Sorry, mijn uitspraak dat command.com begraven is was daarmee te kort door de bocht, laat ik dan maar zeggen command.com is 'levend begraven'.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 22 October 2015 om 11:21
erikdenhouter is offline  
Oud 21 October 2015, 11:47   #13
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Ging over cmd, dat is geen dos command interpreter en waar staat dat ik beweer dat die er niet in zou staan?

In de 64 bit sowieso niet, die kan geen 16 bit software emuleren en in de 32 bit staat die er wel bij voor die 16bit software die allemaal in een geëmuleerde dos met een eventuele gui werken.

Maar daar ging het helemaal niet over, weer die op het verkeerde been zetten tactiek om zijn gelijk te halen.......

Overigens was het ME het laatste OS waar hij in werd gebruikt.....
Lange Pier is offline  
Oud 21 October 2015, 13:25   #14
erikdenhouter

Standaard

ME vergeet ik... nooit gebruikt of gezien. Was inderdaad van dezelfde tak, en dat OS leefde dus later dan 98SE.

Ja, de uitspraak 'CMD is een DOS opdracht' is soms lastig te weerleggen. Je kan net zo goed zeggen explorer.exe is een DOS opdracht, want de Verkenner wordt gestart.
Het is net zoiets als op een meubelforum ineens de tekst "Een kast is een schuilplaats" neer te pennen. Ja, je hebt dan gelijk, maar wat is je punt ?
erikdenhouter is offline  
Oud 21 October 2015, 13:39   #15
Lange Pier

Standaard

Wat is jou punt?
Lange Pier is offline  
Oud 21 October 2015, 13:49   #16
erikdenhouter

Standaard

De eerste inbreng in dit topic van Carfran in #12 met een vraagteken te beantwoorden, "Wat is je punt ?"
erikdenhouter is offline  
Oud 21 October 2015, 14:07   #17
Carfran
Guest

Standaard

Gaan we het vriendelijk oplossen zonder verwijten naar elkaars hoofd te slingeren ? Men mag mij verbeteren , iedereen kan eens fout zijn . Als men mij op een vriendelijke manier verbeterd dan zal ik ook vriendelijk blijven .

Oud 21 October 2015, 18:10   #18
Carfran
Guest

Standaard

Citaat:
Het is net zoiets als op een meubelforum ineens de tekst "Een kast is een schuilplaats" neer te pennen. Ja, je hebt dan gelijk, maar wat is je punt ?
Eigenlijk is dit een mooi voorbeeld .
Laten we ons inbeelden dat het uitvoerbaar bestand neerpennen.exe zou bestaan.
neerpennen.exe is een toepassing die uitgevoerd word in opdracht van en die opdracht zou dan als commando neerpennen.com hebben.
Ik zou dan als commando invoeren neerpennen zonder de .com erbij en windows zal dit dan uitvoeren als neerpennen.exe
En dat is dan ook de reden waarom Windows zo kwetsbaar is voor malware . Een .exe bestand is een uitvoerbaar bestand. .com is een opdrachtbestand
Windows is als toepassing voor DOS verschenen 1984 .
Met de opdracht CMD kon je in DOS opdrachten laten uitvoeren voor wIndows.
Windows is dan verschenen als 32-bits besturingssysteem en niet meer als toepassing .

Oud 21 October 2015, 18:42   #19
Lange Pier

Standaard

https://nl.wikipedia.org/wiki/Executable
.com is ook een executable.

En CMD is GEEN dos opdracht.
http://www.nldit.com/besturingssyste...09/214668.html

Wat moet je weer verzinnen om je gelijk te krijgen.....
Weer dingen erbij halen die er niets mee te maken hebben vermoed ik.
Lange Pier is offline  
Oud 21 October 2015, 19:53   #20
Carfran
Guest

Standaard

.COM word uitgevoerd door de computer
.EXE word uitgevoerd door de gebruiker

Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten