Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 25 September 2016, 11:58   #1
anoniem26138
Guest

Standaard Systeemherstel uit na grote Windows update

Ik ben op 22-09 zonder aankondiging geupdate/geupgrade naar Windows Microsoft Version 1607 (Version 10.0.14393 volgens de prompt), en dat duurde wel even. Had een half uur + een paar herstarts nodig.

Dit soort updates geeft nu blijkbaar ook Microsoft het dirigentenstokje van de hardwaremarkt in handen, want:

Melding i.v.m. geluidsadapter-software daarna.
Melding i.v.m. TWAIN driver daarna.
(Beide drivers zijn van vorige Windows versies.)
Heel vaak vastlopers/freeze.
Adobe Reader loopt steeds vast, en die kan geen bestand meer opslaan.

Mijn belangrijkste melding nu hier is het na de update/upgrade uitgeschakeld staan van Systeemherstel, en alle herstelpunten die weg zijn.
En daar kwam ik uiteraard pas achter na het nodig hebben van een herstelpunt.
Ook zie ik een windows.old map van 8 GB, maar geen mogelijkheid om terug te gaan naar voor de upgrade, want er is geen herstelpunt, en ik zie niks bij Programma's en onderdelen.
Hier voel ik mij toch weer gen**id, als dat mag...

Check minimaal Systeemherstel voordat je belangrijke veranderingen begint !

Hamvraag: weet iemand hoe je in dit geval terug zou kunnen naar die vorige versie ?
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 25 September 2016 om 12:56
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 12:21   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

OK, hoe terug te gaan zie ik inmiddels, je moet natuurlijk bij Windows Update zijn ('Programma's en onderdelen - Ge´nstalleerde updates').

(Tijdens het typen van deze tekst al weer een vastloper, en herstart van de PC nodig)
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 25 September 2016 om 12:46
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 13:06   #3
anoniem49196
Guest

Standaard

Jij zult de Anniversary Update (Jubileumupdate) binnen hebben gekregen. Een makkelijke manier om te controleren welke versie van Windows (10) jij hebt is klikken op de knop Zoeken in Windows (het loepje naast de startknop), dan winver intypen en op de Enter toets drukken).

Na installatie van een grote update (zoals de Jubileumupdate) is systeembeveiliging (de mogelijkheid tot het maken van herstelpunten) op veel pc's weer uitgeschakeld. Dat was ook op twee van mijn pc's het geval.
Sowieso zullen alle herstelpunten verwijderd zijn, want je hebt dan immers een nieuwe versie van Windows 10 gekregen en voor die versie zijn er nog geen herstelpunten gemaakt.

Terug naar een vroegere versie van Windows 10?
Klik dan op Start > Instellingen > Systeemherstel > Teruggaan naar een eerdere versie.
Deze optie is echter slechts 10 dagen beschikbaar na een upgrade. De Jubileumupdate zou ik zelf inderdaad eerder een upgrade noemen dan een update. Je krijgt immers een nieuwe versie van Windows 10.

Ook andere zelf gewijzigde instellingen kunnen door zo'n upgrade weer teruggedraaid worden.
Ik heb geen idee waarom Microsoft ervoor gekozen heeft om het maken van eigen herstelpunten standaard uit te schakelen.

Wil je terug naar een vorige situatie dan lijkt me het regelmatig maken van images aan te raden.
Maar... wanneer je terug gaat naar een vorige versie van Windows 10, dan zul je na verloop van (korte) tijd toch weer die nieuwere versie aangeboden krijgen via Windows Update.

Adobe Reader gebruik ik zelf al jaren niet meer. Er zijn genoeg andere, veel lichtere pdf readers.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 13:23   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Winver: Versie 1607 (build 14393.187)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porrelaar Bekijk bericht
Na installatie van een grote update (zoals de Jubileumupdate) is systeembeveiliging (de mogelijkheid tot het maken van herstelpunten) op veel pc's weer uitgeschakeld. Dat was ook op twee van mijn pc's het geval.
Sowieso zullen alle herstelpunten verwijderd zijn, want je hebt dan immers een nieuwe versie van Windows 10 gekregen en voor die versie zijn er nog geen herstelpunten gemaakt.
Ik installeerde LibreOffice na die upgrade (bijna 1 GB), en kreeg de problemen met Adobe Reader in beeld. Maar dÚ-installeren d.m.v. het terugzetten van een herstelpunt gaat niet omdat Systeemherstel buiten mijn weten om uitgeschakeld stond, en dus ook geen herstelpunt voor LibreOffice was gemaakt.

10 dagen is niet veel....

Uitgeschakeld Systeemherstel betekent voor heel wat mensen de aanschaf van een nieuwe PC na problemen. Al durven velen het niet te denken, maar stimulatie van de hardwaremarkt zou best wel eens een motief kunnen zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 14:19   #5
anoniem49196
Guest

Standaard

Citaat:
10 dagen is niet veel...
Klopt. Vroeger, na de upgrade van Windows 7 of 8.1 naar Windows 10, had je nog 30 dagen de tijd om terug te gaan naar het vorige besturingssysteem. Omdat de meeste mensen bij problemen al vrij snel teruggingen naar dat vorige besturingssysteem, heeft Microsoft die tijdsduur ingekort.

Citaat:
Uitgeschakeld Systeemherstel betekent voor heel wat mensen de aanschaf van een nieuwe PC na problemen.
Wanneer Windows 10 nog wil opstarten dan kunnen die mensen kiezen voor (Start > Instellingen > Systeemherstel >) Deze pc opnieuw instellen.

En als ze een systeeminstallatiekopie hebben gemaakt, dan kunnen ze die terugzetten via de Geavanceerde opstartopties.

Ook kunnen ze onderaan in dat scherm onder Meer herstelopties kiezen voor Opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 17:56   #6
anoniem33315
Guest

Standaard

Gewoon alle drivers deinstalleren en opnieuw opstarten.
Dan bij apparaatbeheer kijken of alles weer geinstalleerdstaat.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 September 2016, 18:18   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porrelaar Bekijk bericht
Wanneer Windows 10 nog wil opstarten dan kunnen die mensen kiezen voor (Start > Instellingen > Systeemherstel >) Deze pc opnieuw instellen.

En als ze een systeeminstallatiekopie hebben gemaakt, dan kunnen ze die terugzetten via de Geavanceerde opstartopties.
Systeemkopie heb ik ook nog wel, maar dat is een bak tijd terug. Eerder nog ga ik terug naar Windows 7, want daarvoor hoef ik eigenlijk alleen schijf te wisselen en de map Documenten te synchroniseren.

Kijk, meldingen nu over TWAIN drivers en Soundmax geluidsdrivers geven al een tikje de boodschap in de richting van een besturingssysteem wat de hardware achter zich laat. Dit gebrek aan compatibiliteit was vˇˇr de upgrade naar Windows 10 niet door Microsoft gemeld, dus onverwachts. Dit werkt ook weer. Maar zoals je in een ander topic van mij kan lezen was wel door MS gemeld dat mijn grafische kaart niet ondersteund wordt. Daar heb ik een vervanger voor proberen krijgen, echter zonder succes. Ik heb toen mijn huidige, dus niet ondersteunde grafische kaart, behouden, en heb een oudere driver van W7 ge´nstalleerd. Ging redelijk, maar dat zou wel eens met de laatste anniversary update dwars kunnen liggen, zeg maar dat MS code heeft verandert, die voor deze niet ondersteunde kaart nu toch funest is geworden. Die twijfel blijft er toch telkens in zitten.

Ik kijk dit nog even aan (heb zojuist 3x moeten opstarten na een freeze voordat ik een bureaublad bereikte...), maar als dit zo blijft ga ik terug naar Windows 7.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2016, 22:30   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Ben terug onder Windows 7 Prof.
Windows 10 was na de Anniversary Update een station te ver voor mijn hardware. Freezes gemiddeld elk half uur, en ik moest telkens 3 keer opstarten voor ik op het Bureaublad kwam.

Heb mijn schijf met de oude W7 teruggeplaatst, en dacht daarop naar een backup terug te kunnen gaan welke ik op een andere interne harde schijf had staan. Alleen was de gewenste backup daar overschreven door de Windows 10 automatische backup... Die besturingssystemen kunnen elkaar weer eens niet uitstaan. "This town ain't big enough for the both of us....".

Na enige flinke problemen met mijn AV updates (deze W7 installatie was een paar maanden niet gebruikt) heb ik de register-cleaner van de fabrikant gebruikt, en opnieuw ge´nstalleerd. Het lijkt nu eindelijk dat de rust een dag lang is teruggekeerd.

B.t.w., dat drie maal moeten opstarten per vastloper heb ik tot nu toe alleen onder Windows 10 meegemaakt. Lijkt mij een nieuwe tactiek van het ÚÚn of ander.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 1 October 2016 om 23:23
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2016, 23:33   #9
anoniem42071
Guest

Standaard

Je hebt helemaal gelijk!!

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 00:56   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Tja, op een gegeven moment is het het allemaal niet waard, je krijgt een ongezonde angst voor die regelmaat van vastlopers, en om elke hoek vind je weer een net iets ander probleem.

Windows 10 wordt echt niet heilig wanneer de upgrade gratis is. Het heeft mij helaas een bak tijd gekost zonder resultaat.

Lekker zo eens kijken of het stabiel blijft.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten