Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 2 March 2015, 21:52   #1
anoniem57708
Guest

Standaard RAM upgrade W7 laptop

Ik wil het RAM geheugen op mijn HP Windows 7, 64 bit laptop uitbreiden van 4 naar 8 GB. Heb dit nog nooit eerder gedaan.

Eerste vraag is dus ook of zonder meer mogelijk is, en is het plug&play, maakt het nog uit welke componenten ik hier vervolgens voor aan schaffen?

Het gaat om een HP Pavilion dv7. Oorspronkelijk was dit een 32 bit Vista laptop maar ik heb een SSD bijgeplaatst en direct het OS geupgrade naar W7, 64-bit. Als ik mijn type laptop invoer in een tool van een geheugenfabrikant geeft hij aan dat uitbreiden niet kan maar dat zal wel te maken hebben met de oorspronkelijke 32-bit denk ik/hoop ik.

Met citaat antwoorden
Oud 2 March 2015, 23:01   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Er zijn 10 types DV7 dus even kijken op de sticker aan de onderzijde naar het exacte type. Dan kan iemand kijken of er 2 x 4 Gb in mag van de fabrikant.
Als je dat zelf al hebt gekegen, dan kan dat dus niet.
Elk moederbord/chipset heeft zijn begrenzingen.
Overigens vraag ik me af of de stap van 4 naar 8 GB ook zo merkbaar is.
De laptop zal tich zo'n jaar of 5 a 6 oud zijn, om dan 2x 4 Gb ram ervoor te kopen?

Kijk die ssd kan je in een volgende laptop ook gebruiken, maar het geheugen niet.
Het zal DDR2 of DDR3 zijn en nu zijn we alweer bezig met DDR4.
Overigens zal je het geheugen er even uit moeten halen, om te weten welk type van welke snelheid er in zit. (sticker andere zijde.)

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2015, 09:15   #3
anoniem26473
Guest

Standaard

Met dat typenummer komt google op PC-6400 DDR2 uit. Antiek dus. HP maakt ook zelf geheugen, bij mijn weten ook niet zo duur. De goedkoopste set van 8B in de pricewatch is 193 euro. Waarschijnlijk meer dan de laptop nu waard is. Zou er dus nog maar eens goed over nadenken.

https://tweakers.net/categorie/545/g...DM2MjJRia2trAQ
  Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2015, 10:12   #4
anoniem57708
Guest

Standaard

Bedankt voor de feedback!

Ik wist bv niet dat je geheugen niet mee kon nemen naar een nieuwe machine. Dan ga ik er zeker nog eens over nadenken. 200 euro is sowieso te duur maar aangezien ik filmpjes monteer op de laptop lijkt meer RAM mij wel prettig.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2015, 13:33   #5
anoniem42071
Guest

Standaard

Op een laptop filmpjes monteren?
De cpu is het belangrijkste onderdeel bij film montage programma's
Ik zou na gaan denken om een nieuwe pc daarvoor aan te schaffen.
Met meer geheugen (als het er in mag, wat ik ten zeerste betwijfel) ga je niet veel verschil merken.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2015, 14:36   #6
anoniem26473
Guest

Standaard

Meer geheugen is alleen belangrijk als je op een flinke resolutie bewerkt. Bij full HD of hoger kan tot 16GB interessant zijn. Maar als je op SD werkt, maakt het allemaal weinig uit.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 March 2015, 08:25   #7
anoniem57708
Guest

Standaard

Het gaat om relatief lichte montages van voornamelijk mp4 bestanden. Ga ik dan verschil merken tussen 4 en 8 gb denken jullie?
  Met citaat antwoorden
Oud 4 March 2015, 08:40   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Geef nou even het specifieke type op van dat ding, want het is totaal niet zeker of er wel 8 GB in kan.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 4 March 2015, 08:40   #9
anoniem26473
Guest

Standaard

Alleen als het geheugen de beperkende factor is. Maar vermoedelijk hang je al op de processor.

Je kunt wel eens kijken naar geheugengebruik en swapfile tijdens het renderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 March 2015, 08:49   #10
anoniem57708
Guest

Standaard

Bedankt. Ik krijg nog wel eens de melding 'te weinig geheugen beschikbaar. Sluit programma's'
Het gaat om een HP Pavilion dv-7 1230ed.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten