Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 11 November 2018, 22:01   #1
anoniem13515
Guest

Standaard Problemen met Siemens Gigaset AL28H

Zijn hier ook Siemens Gigaset gebruikers?

Ik heb 2 sets van de AL 28 H, al jaren in gebruik, dat zijn 6 toestellen.
Heb er 4 in gebruik, kamer en slaapkamer dus niet in onverwarmde schuur.
(dus 2 in de kast met 1 antw. apparaat als reserve)
Nu heb ik vanaf het begin iets raars: na een aantal maanden of zo; Je pakt de telefoon, wilt bellen of wordt gebeld, je spreekt maar een halve minuut, telefoon leeg. (batterij leeg in schermpje)
Ik snapte daar niets van, contact gehad met Gigaset, die snapte het ook niet, maar hebben toen voor alle toestellen nieuwe batterijen/accu's gestuurd.
Er zat in 550 mAh en zijn toen vervangen voor 800 mAh.
Ging het weer een krap jaar goed, daarna weer hetzelfde.
Niet steeds bij hetzelfde toestel, maar gewoon een andere.

Contacten schoongemaakt en het ging weer een poos goed.
Daarna weer hetzelfde, heb ik er zelf maar andere accu's in gehaald, 850 mAh, garantie inmiddels al lang voorbij. Na verloop van tijd weer hetzelfde, ruim half jaar of zo.
Ik kom erachter dat bij batterij leeg, ik alleen de 1 van de set van 2 even los hoef te wippen en er weer in druk, dat dan het accu symbool weer vol is.
De contacten zelf zijn perfect schoon, anders zou je denken dat het toch viezigheid is. Het is allemaal perfect schoon.
Niet zwart of wat dan ook, je zou denken dat het door het zeer weinige gebruik van de telefoons (soms 1x in de week) en vrijwel continu laden er een flinterdun filmpje op gebrand wordt, onzichtbaar met loep.

Heb ze ook per stuk herhaaldelijk van de lader af gelaten, gewoon niet eerder dan bij echt leeg.
Vele maanden lang. Maar uiteindelijk kom je het toch weer een keer tegen, wil je hem gebruiken, accu leeg.
Dit is heel frustrerend, je zult maar een belangrijk gesprek hebben en de telefoon is weer leeg.
(scheelt, tot nu toe geen erg belangrijke dingen gesprekken gehad)

Heb er nu een aantal maanden geleden weer nieuwe batterijen in gezet, deze keer 900 mAh.
Week geleden weer hetzelfde liedje.

Werkt mij (soms) op de zenuwen, is toch raar?
Iemand die dit ook heeft?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 November 2018, 23:03   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Ben ik weer

Je verhaal is heel begrijpelijk. De uitleg hiervoor misschien wat minder:

de normale laadstroom voor een 550 mAh cel is ongeveer 10% van die waarde, dus ~55 mA. Dat wordt geschreven als 0,1C ofwel 0,1 x de Capaciteit. Bij die stroom wordt goed geladen, zonder schadelijke warmteontwikkeling.
Bij die laadstroom duurt het opladen van volledig leeg naar vol ~14 uur.
Zo'n cel loopt daarna uit zichzelf langzaam leeg, en om dat te voorkomen heb je een z.g. 'minimale onderhoudsstroom' nodig. Deze is heel grofweg voor NiMh 0,02C - 0,05C, dus tussen 11mA en 27,5mA. Laten we voor het gemak van uitleg daar 0,035C ofwel ~19 mA van maken. Dus wanneer je minder dan 19mA stroom geeft, laadt je niets.

Dus voor 550 mAh cel nodig:
laadstroom: 55mA (=0,1C) (de laadstroom van jouw telefoon)
loopt leeg onder ~19mA (=0,035C)

Nu voor een 850 mAh cel nodig:
laadstroom 85 mA (=0,1C)
loopt leeg onder ~30 mA (=0,035C)

Stel je nu een nog grotere cel van 1600mAh voor, en wat die nodig heeft:
laadstroom 160 mA (=0,1C)
loopt leeg onder 56mA (=0.035C)

Nu moet je die twee vetgedrukte regels hierboven eens met elkaar vergelijken.... Wanneer jij de voorgestelde cel van 1600mAh in je telefoon zou stoppen, een telefoon die ontworpen is voor een cel van 550mAh, dan zou deze NOOIT iets laden, want de laadstroom van 55mA is lager dan de minimale onderhoudsstroom van 56mA. Hij zou nog geen week bruikbaar zijn.

Wat jij nu dus hebt gedaan is de klassieke denkfout dat het gebruik van een hogere capaciteit cel je een beter resultaat gaat geven. Het tegenovergestelde is waar, want jouw hogere capaciteit heeft ook een hogere laadstroom nodig, en die kan jouw telefoontje niet leveren. De cel wordt zelfs beschadigd want hij raakt nooit meer vol.

Ze zijn overal te krijgen, NiMh cellen van 550 mAh, en dat is niet voor niets omdat heel veel apparatuur daar al jaren op werkt, ondanks het feit dat die AAA cellen ook al in hogere waarden te krijgen zijn.
Dus als oplossing adviseer ik je zonder twijfel: koop 550 mAh cellen, en als max 650mAh mocht de eerste niet zo snel te vinden zijn.

(Bovenstaande waarden van onderhoudsstroom zijn een wat grove aanduiding, omdat er natuurlijk ontwikkeling is in het cel-ontwerp; er zijn tegenwoordig ook 'always ready' Ni-Mh cellen te krijgen die een heel lage zelfontlading hebben, maar die zitten meestal niet in de bestaande apparatuur zoals DECT huistelefoons)

En verder is het prima wat je deed om met regelmaat die telefoon naast het laadstation te leggen zodat deze (wat) leeg raakt.
Ik heb er zelf eentje naast mijn bed liggen (Gigaset AS200), en eentje staand op een laadstation in de woonkamer. Die in de slaapkamer laat ik leeg raken, en dan wissel ik hem (direct !) met die op het laadstation in de woonkamer. Zijn de cellen nieuw, dan is het meer dan een week lading, zijn ze een jaar oud dan is het drie dagen, zijn ze 3-4 jaar oud dan nog een dag. En dan wordt het tijd voor nieuwe.

En de contacten schoon houden is ook een prima idee, let op oxidatie. Als dat er is geeft dat zeker een probleem. Ik heb zelf wel eens een geoxideerd setje gered door de twee AAA cellen dan maar met een paar draadjes in te solderen, want dat hoef je tenslotte ook maar eens in de 3-4 jaar te doen, en dat is een héél zekere verbinding.
Let ook op schone contacten van de laadaansluiting op telefoon en station, maar nooit schuren of vijlen !

B.t.w., ik heb ook eens gehad dat het laadstation (bij een heel ander merk) zijn contacten niet sterk genoeg veerden, en heb ik de veerkracht in het laadstation verhoogd totdat de telefoon het nog nét met zijn gewicht neerdrukte. Dat loste voor dat ding ook een laadprobleem op.

Universele tipje: noteer na aankoop welke capaciteit cel er origineel in je apparatuur zit !

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 November 2018 om 23:52
  Met citaat antwoorden
Oud 11 November 2018, 23:26   #3
anoniem13515
Guest

Standaard

Bedankt voor de uitleg.
Ik kan dat verhaal wel volgen, maar de ellende begon dus met de meegeleverde 550 mAh, na korte tijd.
Gigaset stuurde zelf de 800 mAh
Het is natuurlijk geen probleem om er weer 550 mAh in te zetten, maar dan blijft het probleem ook bestaan !!!!

Erin solderen is natuurlijk een mogelijkheid, maar veel ruimte is er niet en het kunststof moet niet gaan smelten, batterij zit er strak in.
Is een stukje aluminium folie niet een optie? (uiteraard geen sluiting maken)

Is er eigenlijk een batterijmerk voorkeur?
Die erinzat is wit/Blauw - denk vaag merk.

Laatst gewijzigd door burgkop : 11 November 2018 om 23:38
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 00:12   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
.
Ik kom erachter dat bij batterij leeg, ik alleen de 1 van de set van 2 even los hoef te wippen en er weer in druk, dat dan het accu symbool weer vol is.
De contacten zelf zijn perfect schoon, anders zou je denken dat het toch viezigheid is. Het is allemaal perfect schoon.
Niet zwart of wat dan ook, je zou denken dat het door het zeer weinige gebruik van de telefoons (soms 1x in de week) en vrijwel continu laden er een flinterdun filmpje op gebrand wordt, onzichtbaar met loep.
Dit zou toch de oorzaak moeten zijn.
Volgende keer alleen het klepje er af, naar de batterij indicatie kijken, je vingers wat stroef maken met een weinig speeksel, en dan alleen even de cellen wat verdraaien met je stroeve vingers. Floept het dan naar vol, dan heb je daar toch een slecht contact.

Staat de telefoon soms wat dicht bij een open raam of deur naar de kou ? Dat geeft absoluut meer oxidatie.

Wat je kan proberen... is bij Gamma of zo een kleine tube Griffon siliconenvet kopen (15 gr. voor € 4,65, is origineel als kranenvet te gebruiken), en op je batterijcontacten (alleen de puntjes wat echt contact maakt) na goed schoonmaken een kleine hoeveelheid van dat vet aanbrengen. Dat sluit het contactpunt af van de atmosfeer, en beschermt geheel tegen indringend vocht. Een elektrisch contact onder druk gaat prima door dat vet heen, zolang het contact maar niet vonkt, zoals dat in een schakelaar.
! Wel opletten, siliconenvet is 10x moeilijker van materiaal te verwijderen dan gewoon vet, dus als het op materiaal terecht komt wat b.v. geverfd of gelijmd moet worden ben je een beetje de klos, want niets houdt er op voordat je tig maal ontvet hebt. Een nadeel om rekening mee te houden, want zoals boven uitgelegd moet je het contactpunt zeg maar met vet omsluiten, maar zo'n hoeveelheid komt dan misschien wel overal op terecht bij het uitnemen de volgende keer.

Mijn verhaal over de capaciteit blijft overigens staan hoor, dat is belangrijk.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 November 2018 om 02:21
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 00:26   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Voor solderen heb je geen ruimte of gesmolten plastic nodig, alleen iemand die ervaring heeft, het juiste vermogen soldeerbout (40 Watt voor de batterij aansluitingen), en een paar draadjes. Je maakt de telefoon open, en verwijdert de nu aanwezige batterijklemmen, en soldeert lange draadjes vanaf de plaats waar het nu op de print zit. Let vanaf het begin op plus en min, plus is meestal rood. Die draadje voer je door de gaten van de oude batterij-veren, en je soldeert die aan de plus en min van de twee batterijen, welke je al met een kort draadje aan elkaar hebt gesoldeerd, een plus aan een min. Dat past prima in de bestaande ruimte, mits je natuurlijk dunne draadjes gebruikt. De draadjes uit een oude flexibele UTP of USB kabel zijn denk ik prima.
Solderen van de cellen moet SNEL gebeuren i.v.m. de warmte, en voordat je harskern soldeer aanbrengt even een klein plekje op de batterij-pool met een vijltje met één of twee streken wat 'open' krabbelen, zodat je vers metaal hebt om aan te solderen. Soldeer aan de rand, niet het midden.
Let constant op de juiste plus en min !

2-pack: https://www.batterijenland.nl/ansman...aa-550mah-nimh
4-pack: https://www.batterijenland.nl/ansmann-aaa-550mmah-nimh
Zelf heb ik nu deze:
https://www.batterijenland.nl/varta-...ne-dect-550mah
(Gratis verzenden vanaf €15)

(Waar algemeen vol lof over geschreven wordt is deze, maar die heeft net een wat te hoge capaciteit:
https://www.batterijenland.nl/eneloop-aaa-750mah-nimh
Dat type (Panasonic Eneloop) is in diverse uitvoeringen verkrijgbaar)

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 November 2018 om 02:08
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 09:33   #6
anoniem13515
Guest

Standaard

Het gekke is dat draaien van de batterijen niet hielp/helpt.
Dat was het eerste wat ik heb geprobeerd.
Het contact moest echt even verbroken worden.
Telefoons staan niet in de buurt van ramen, dus ook niet in de vensterbank of zo.
1 staat in computerkast, dus altijd iets warmer dan rest van kamertje.

Wat solderen betreft, daar kan ik op zich goed mee omgaan, heb div. bouten van klein tot groot.
Ik deed in het verleden ook wel bouwpakketjes maken met printplaten, meest met 30 w. boutje, geen micro printplaatjes, dat is niet te doen.
En ergens een onderdeel op printplaat vervangen is ook geen probleem, mits ik wist welke het was, meestal verbrand dus bruin.

Een kapot element opzoeken waar je niets aan ziet, is weer moeilijker omdat je met een gewoon voltmetertje alles zit door te meten.
Die batterijen insolderen zou ik als laatste willen proberen.

Ook kranenvet is hier aanwezig, daar heb ik niet aan gedacht omdat te gebruiken voor dit, eerder aan contact spray op wattenstaafje.

Eneloop batterijen heb ik in camera, AA Zwarte en Witte set om ze makkelijk uit elkaar te houden, goede batterijen, houden lang de spanning vast.
Heb ze ook in de handwarmers schiet mij te binnen, net even gekeken, deze al een jaar or 3/4 niet gebruikt, uiteraard batterijen eruit ( van mij zijn die eneloops van Sanyo) maar ze geven gelijk warmte af.

Zal weer eens naar die 550 mAh uitkijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 11:04   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Als draaien van de batterijen niet uitmaakt, hebben we misschien weer een Burgkopje
Overtuig jezelf dat flink mechanisch draaien niet helpt, want als het niet aan het contact ligt heeft verder rotzooien er mee (siliconenvet of solderen) echt geen zin.

Als je goed met meetpennen bij de contacten kan komen zonder de polen van de batterijen aan te raken, dan kan je er aan denken de spanning daar op te meten; meer dan 1,4 Volt per cel wanneer ze propvol zijn, minder dan 1 Volt wanneer leeg.

Siliconenvet moet het wel zijn, niet per se kranenvet, want dat bestaat traditioneel ook zonder één silicoon. Het is glasherder vet, zonder enige kleur.
https://www.griffon.nl/nl/product.94...-level=optimal
Of dit de beste is op dit gebied weet ik echt niet hoor, het is een universeel siliconenvet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door burgkop Bekijk bericht
Ook kranenvet is hier aanwezig, daar heb ik niet aan gedacht omdat te gebruiken voor dit, eerder aan contact spray op wattenstaafje.
Ja ik weet het, de gedachte is wat tegennatuurlijk om vet op een (statisch) elektrisch contact te smeren, maar reken maar dat het werkt wanneer er vocht in het spel is. Er zijn mensen met verhikkels die al hun connectors en lampaansluitingen er mee vol smeren, zodat het tegen de elementen kan. Het is ook heerlijk om te gebruiken op rubber afdichtingen zoals O-ringen in zaklantaars (of kranen natuurlijk), want het maakt de boel echt passend, en water loopt er af als van een eendenrug. Het kan ook tegen hogere temperaturen (-60 tot 200 °C), en 'sticks' perfect, met als nadeel dus dat de spuiter en schilder er een begrijpelijke hekel aan heeft gekregen.

Voor (of zelfs rond) vonkende contacten (zoals in schakelaars en relais) is het niet goed.... een vonk met siliconen er omheen produceert als eindproduct siliciumcarbide, bijna een soort gesteente:

"Siliconenvet mag niet worden aangebracht op (of naast) een schakelaarcontact dat een vonkvorming kan veroorzaken, aangezien siliconen onder boogcondities kunnen worden omgezet in siliciumcarbide en accumulatie van het siliciumcarbide kan ertoe leiden dat de contacten voortijdig falen."

De contactdruk moet ook vrij hoog zijn om probleemloos toe te passen. En eerst schoonmaken en drogen, b.v. vrijmaken van oxidatie en ook van je contactspray, anders kan het niet goed aan het kale oppervlak hechten.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 November 2018 om 13:12
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 18:14   #8
anoniem13515
Guest

Standaard

ik heb deze dus:

Maar zo te lezen ook weer niet goed om te gebruiken
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg ~SAM_5825.jpg‎ (62,1 KB, 4x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2018, 20:21   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Hoezo ? Wat lees je dan ?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2018, 00:18   #10
anoniem13515
Guest

Standaard

Wat vinden wij van deze; Panasonic/Sanyo Eneloop AAA 4x oplaadbare NiMH-batterijen in box, 750mAh
Of ook te " zwaar "?

https://nl.knivesandtools.eu/nl/pt/-...SABEgJr-fD_BwE

Laatst gewijzigd door burgkop : 16 November 2018 om 00:25
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten