Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 24 March 2013, 18:16   #1
anoniem55697
Guest

Standaard Harde schijf kapot?

Hallo,

Ik heb een Acer Aspire 5336 Notebook,

Windows gaf een paar dagen geleden een melding dat mijn harde schijf een probleem had waardoor ik mijn gegevens kwijt kon raken. Ik ad op internet gelezen dat ik een schijfcontrole moest uitvoeren, ik heb dat gedaan. De computer heeft een hele NACHT aan gestaan en opeens bleef hij hangen bij 78%. Dus het duurde mij wat te lang dus heb ik mijn laptop uitgezet. Toen ik de laptop weer had aangezet kreeg ik een zwart scherm. (ik kan nog wel de bios in komen). Op mijn laptop stond Windows 7 Enterprise 64-Bit, maar daar had ik geen installatie cd van meegekregen. Ik had nog wel een Bootable-cd van Windows Vista. Toen ik kon opstarten vanaf de cd kon ik Windows installeren. Toen ik een schijf moest kiezen stond mijn harde schijf er nog wel tussen. Ik dacht het is misschien handig om de schijf te formatteren ( niet dus ) . Toen liep me computer helemaal vast... Ik had de computer uitgezet, ik startte de Windows installatie opnieuw en tot mijn verbazing zag ik dat de schijf wel geformatteerd was. Toen ik op de schijf klikte stond er dit: ''Schijf 0: niet-toegewezen ruimte 232,9 GB 232,9 GB
De hardware van deze computer ondersteund mogelijk het opstarten van deze schijf
niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de
computer.

Ik kan nu dus geen Windows installeren. Is mijn harde schijf kapot?
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 19:11   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Een mededeling meer voor zoekers die op deze melding hier belanden, maar voor jou mosterd na de maaltijd:
een melding (bij een werkend systeem) over een probleem met de harde schijf zou je aan moeten zetten tot directe backup van belangrijke data, NIET het proberen te re-vitaliseren van de schijf, want dat kan snel te veel inspanning voor het ding zijn, zoals het doen van een schijfcontrole bijvoorbeeld.
Als een schijfcontrole een goede optie was had Windows dit waarschijnlijk wel gemeld.

Het is wel bijna zeker dat de schijf defect is, tenzij er een kabel wat los zit of zo, maar die kans is erg klein.
Je zou natuurlijk weer Windows kunnen proberen te installeren, maar dat de schijf weer problemen geeft is bijna zeker, en dan is die energie wel beter besteed.

Wil je toch, nummer één om dan te proberen is het verwijderen van alle partities van de schijf zodat je opnieuw de schijf inricht. Dit omdat W7 na Vista kwam, en dus misschien een indeling gebruikt welke onbekend is voor Vista.
Er staat dat de ruimte niet toegewezen is, dus doe dat opnieuw toewijzen daar eerst. Het betekent trouwens ook dat dat stuk niet geformatteerd is.
Je kan dit doen in het installatie menu van Vista, maar hoe is mij niet bekend omdat ik die Vista installatiedisk niet ken.

Let je er op dat dat het bij het installeren van een eerder Windows OS (downgraden van W7 naar Vista dus) er wat strubbelingen kunnen zijn op het gebied van het vinden van drivers voor de hardware ?
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 24 March 2013 om 19:20
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2013, 22:12   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Laptop mag geen nacht doen over schijfcontrole. Dus plaats eerst een nieuwe schijf en ga dan weer met Vista aan de slag. (Of W7)

Als je data belangrijk was, kan je de schijf nog proberen te recoveren met een speciaal daarvoor geschikt (gratis) programma zoals recuva. En er zijn ook betere.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 26 March 2013, 16:45   #4
anoniem55697
Guest

Standaard

Maar, ik kan nu niet met vista aan de slag omdat ik windows nergens kan installeren, deze schijf is de enige schijf die in mijn computer zit, ik heb al geprobeert om windows op mijn 500 GB harde schijf te installeren maar dit kan niet... Is er ook een recovery programma dat je vanaf een cd kunt opstarten want ik heb nu geen windows en dat kan ik ook niet installeren
  Met citaat antwoorden
Oud 26 March 2013, 16:49   #5
anoniem54435
Guest

Standaard

Vista schijf lenen , .
  Met citaat antwoorden
Oud 26 March 2013, 17:17   #6
anoniem42071
Guest

Standaard

Nooit recovery dvd's gemaakt, zoals bij elke laptop na de pre-installatie wordt gevraagd?

Maar het probleem is, dat je harde schijf alle symptomen vertoont van "stuk zijn"
Dus als Vista installeren niet lukt op de oude schijf, omdat hij zich al niet laat formatteren, zou ik toch gaan denken aan vervangen van de hd.

Niek

Laatst gewijzigd door Niekie30 : 26 March 2013 om 17:19
  Met citaat antwoorden
Oud 26 March 2013, 20:18   #7
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chrisruben Bekijk bericht
Is er ook een recovery programma dat je vanaf een cd kunt opstarten want ik heb nu geen windows en dat kan ik ook niet installeren
Een Linux versie zoals Ubuntu maakt een bruikbare computer, dus kan je je laptop 'besturen'.... (vandaar 'besturingssysteem' = Operating System) maar waarvoor wil je dat doen ?
Ubuntu is wel een ander systeem dan Windows, dus sta een beetje open voor nieuwe indrukken

Er zijn ook opstartbare schijven te maken met b.v. Hiren's Boot CD (nu versie 15.2), waarop een aantal tools staan.
Zo'n CD maak je door het ISO te downloaden, en op CD te branden als ISO (ofwel schijfimage), en je computer er mee op te starten.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten