Ga terug   Computer Idee Forum > Computer Idee > Verschil van mening vanuit threads

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 11 September 2011, 11:49   #1
anoniem42071
Guest

Standaard foutcode 41

Naar aanleiding van een discussie over foutcode 41 en het risico van een bios flash.

Deze foutcode gaat het om: http://support.microsoft.com/kb/2028504
Er worden diverse oorzaken voor deze foutcode gegeven Eén advies is, zorg dat het apparaat voldoende spanning heeft.
Kern van het verhaal : Foutbericht 41 van de gebeurtenis-id van het kernelvermogen wordt gegenereerd onder diverse scenario's waarbij de computer wordt afgesloten of onverwacht opnieuw wordt opgestart.

Er staat dus niet dat de foutcode alleen wordt veroorzaakt door een stroomstoring. De foutcode kan diverse oorzaken hebben.

zie http://support.microsoft.com/kb/2028504

Niek

Oud 11 September 2011, 16:46   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Thanks Niek.
We kunnen alleen de TS niet bereiken om te vertellen dat zijn draadje verbogen is

Over de fout:
het kan diverse oorzaken hebben, alhoewel een stroomstoring zeker een belangrijke is. Als de stroom plots uitvalt, dan zal je zeker deze melding krijgen.

Alleen, in die thread die ik gaf (en waar Slater bij schreef dat deze link niet nodig is ) zijn zoveel reacties en oplossingen die werken dat alleen een voedingsprobleem moeilijk hard te maken is. Sommigen hebben de fout pas gekregen direct na upgrade naar Windows 7, sommigen losten het op met vervanging van hardware (zoals zeker ook de PSU), anderen weer hadden software oplossingen die werkten. Of voor een paar ook wel de throttle functie voor de CPU uitschakelen.
Kortom, niets is zeker wat betreft de oorzaak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slater Bekijk bericht
.... Erik zei dat hij de TS niet wilde afschrikken, maar ik schrok behoorlijk van wat Erik daar even neertypte....
Lees dat die link alleen 'Part 1' van het verhaal is, het werd te lang om in één thread te passen, en er werd een 'Part 2' aan toegevoegd. Vandaar "Schrik niet..."

Die link naar het MS artikel is daar ook een paar maal te vinden, maar in de tekst van dat artikel is ook wat onbegrijpelijke tegenstrijdigheid te vinden zoals dit, precies het scenario wat de TS (walterdb) heeft:

UIt het logboek van de TS:
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

Uit het MS artikel:
===============
"Scenario 3
De stopfoutcode en de PowerButtonTimestamp staan als nul vermeld. Kijk eens naar de volgende scenario's:

* De waarde van de stopfout BugcheckCode staat als nul vermeld. Er zijn omstandigheden waarbij de gegevens van de stopfout BugcheckCode niet kunnen worden geschreven voordat de computer opnieuw wordt opgestart of afgesloten. In dat geval wordt een BugcheckCode-waarde van nul in het logboek vermeld. Mogelijk is er geen stopfout opgetreden en is de computer afgesloten vanwege een stroomstoring. Dit kan bijvoorbeeld voor een draagbare computer betekenen dat de batterij is verwijderd of volledig leeg is. Op een desktopcomputer kan dat betekenen dat de computer niet meer van stroom is voorzien of dat er stroomuitval is opgetreden.

* De PowerButtonTimestamp staat als nul vermeld. Er zijn omstandigheden waarbij de gegevens van de PowerButtonTimestamp niet kunnen worden geschreven voordat de computer opnieuw wordt opgestart of afgesloten. In dat geval wordt waarde van nul in het logboek vermeld. Dit kan zich voordoen als de aan/uit-schakelaar minstens vier seconden wordt ingedrukt wanneer door Windows een bewerking wordt uitgevoerd waardoor het schrijven van de gebeurtenis naar de schijf wordt verhinderd. Dit scenario kan ook optreden als de computer vergrendeld raakt, nergens meer op reageert en dus moet worden afgesloten. Om te bepalen of de computer niet meer reageert, drukt u op de Caps Lock-toets om te zien of het desbetreffende lampje aan of uit gaat. "
===============

Als iemand het laatst vetgedrukte kan uitleggen... Mijn lukt het tot nu toe niet, want sinds wanneer kun je de power button niet indrukken omdat Windows met een bewerking bezig is, welke bewerking dan ook, op straffe van zo'n fout ?

Ik had bij mijn link naar dat lange topic het volgende vermeld:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter
Lees de reactie eens op 'Monday, November 30, 2009 2:21 PM', en vertel eens welke geheugentest je gebruikt hebt, en hoe lang ? Probeer Memtest86, en laat het een nacht draaien.
De rede daarvoor is dat meer dan gemiddeld de oorzaak was gevonden in een timingsprobleem van het geheugen, en dat memtest86 je blijkbaar kan vertellen met welke timing het geheugen echt werkt, i.p.v hoe het BIOS weergeeft dat het ingesteld staat.

Slater vond die link 'niet nodig, het is zeker een voedingsprobleem', en dat terwijl het het langste draadje wat te vinden is over die specifieke fout waarbij alle waarden in de foutcode nul zijn.

Wat ook nog wel een mogelijkheid is, is dat de voedingsspanning tegen een drempel aanzit, waardoor elke verandering van het systeem (hardware, ander hardwaregebruik door een Windows upgrade, software in een ander geheugendeel geladen, throttle off) de voedingsspanning (en dus b.v. geheugen-timingen of CPU spanning) onder de kritieke waarde brengt, en de computer doet afslaan.
Vandaar dan dat er zoveel oplossingen blijken te helpen, je belast bij zo'n ingreep het systeem blijkbaar nét iets anders waardoor het nét blijft werken.
Maar of dat het is....

Dat alle waarden van de melding nul zijn, en dus duidelijk is dat Windows op geen enkele manier een fout kon wegschrijven, geeft in ieder geval wel aan dat het een radicale fout is.

(Eigenlijk weet ik niet of het voortzetten van het originele topic hier nut heeft, zeker omdat, zoals gezegd, de TS hier niet is )

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 11 September 2011 om 16:52

Oud 11 September 2011, 17:05   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

Ja ik heb hem ook zo gelezen, dat een 41 gevolgd door de Bugcheckpar. 0 eigenlijk alleen betekent dat Windows inderdaad, door welke oorzaak de fout niet kan wegschrijven, dus eigenlijk zichzelf te snel uitschakelt door welke oorzaak dan ook.

Maar helemaal niet dat de code enkel en alleen door een probleem met de spanning zou worden veroorzaakt. Er zijn dus veel meer mogelijke oorzaken.

En ik hoop dat modje TS een berichtje heeft kunnen sturen.

Niek

Oud 12 September 2011, 16:54   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Vanuit hier:
http://forum.computeridee.nl/showpos...5&postcount=87

Citaat:
Onze eerste aanvaring was ook niet echt leuk he erik, op dit forum, maar ik weet ook dat zachte heelmeesters stinkende wonden kunnen maken en ik denk niet dat jij dat eigenlijk wil.
Als persoon vind ik je erg beschaafd Erik, als computerkenner wat minder, maar dat terzijde, ik neem dat niet persoonlijk.

No hard feelings.
Jouw eerste aanvaring zal je bedoelen ? En noem het wat mij betreft liever 'aanvaring', en geen 'eerste aanvaring', dat impliceert minder een vervolg

Ik heb ook niet zo veel computerkennis, maar veel computerkennis is geen voorwaarde om aan dit forum deel te nemen. Wel een beetje de beleefdheid om de anderen in hun waarde te laten, en met normale middelen te benaderen. Maar dat snap je inmiddels wel.

Nou zijn we ondertussen wel de toegang tot dat draadje van de TS kwijt...

Oud 12 September 2011, 18:34   #5
anoniem32141
Guest

Standaard

Ik heb de TS een PB gestuurd en ben nog bezig met editen.
Zo gauw ik klaar ben, zet ik het terug.

Oud 12 September 2011, 19:36   #6
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BackupMod Bekijk bericht
Ik heb de TS een PB gestuurd en ben nog bezig met editen.
Goed idee BackupMod, dan kunnen we de puzzel eens uit de bittenbak gaan vissen.

Oud 14 September 2011, 18:25   #7
Slater
Guest

Standaard

Als jullie die topic goed hadden doorgelezen van de TS, dan weet je als de computer ineens uitgaat, en je de site van microsoft leest, dat het bijna wel zeker om een stroomstoring gaat.
En Erikdenhouter, je kan me nog veel meer vertellen, maar een bios updaten en geheugenstrippen er uit trekken is sowieso al geen oplossing in dit geval en nog gevaarlijk ook.
Je kan er natuurlijk van alles bij halen, en overal om de hete brei heendraaien, maar dat is gewoon waar Erikdenhouter, en dat heeft niks met beledigen te maken.
Maar ik zie al wel dat het hier niet echt normaal is, aangezien jij gevaarlijke oplossingen biedt die niet eens met het probleem te maken hebben.
Knap zijn de mensen die dat met een boel blabla onder laten sneeuwen, en proberen van die kern af te wijken.
En verder, als je zo mensen helpt Erikdenhouter, vraag ik me af wat jou bedoeling is, snap je dat?
Want als je op een hele aardige manier verteld, en daar blijf ik bij, hoe iemand zijn eigen laptop naar zijn grootje kan helpen, dan moet jij je zelf maar eens afvragen of jij wel geschikt bent om mensen met dit soort problemen bij te staan, wat je intenties ook zijn.

En verder, uiteraard moet je dat alles zelf weten.
Maar russisch roulette spelen met andermans laptop, dat wil niemand.
En als je dan in zo'n geval het niet weet, dan kan je beter niet helpen, aangezien je in mijn ogen met zo'n oplossing er geen bal verstand van hebt, en heb je dat wel, dan doe je het er om.
En als het dan een soort welles nietesspel wordt, dan met mensen die daar weer zo nodig op moeten reageren, tja, dan mis je toch een boel van de kern, en draait alles er om heen zoals deze planeet om de zon draait.
En mochten je intenties niet zo zijn om andermans spullen te beschadigen dan zeg ik, Erik, beste vent, denk goed na wat je als oplossing biedt, want deze was killing.

veel succes verder.

Laatst gewijzigd door Slater : 14 September 2011 om 19:30

Oud 14 September 2011, 18:55   #8
anoniem42071
Guest

Standaard

Die krijgt er geen genoeg van

Niek

Oud 14 September 2011, 19:27   #9
Slater
Guest

Standaard

Onderbouwen met ware feiten dan he, anders slaat het welles nietes spel niet echt ergens op he?
Ik zag trouwens van jou ook een bericht niekie, in een topic waar je iemand adviseerde in het windows logboek te kijken, terwijl het ging over iets wat gebeurde voor windows opstarte, geen windows probleem dan, maar een computerprobleem.
En maar met bravour dan roepen als ik zoveel computers als jou zou moeten repareren dat ik tot 2020 druk zou zijn hahahaha.
grootspraak schiet je toch niks mee op. en uiteraard kan iedereen er eens naast zitten, maar zo opscheppen als je deed in dat verwijderde topic, niekie niekie toch.
Denkt het allemaal te weten, denkt zelfs te weten wat ik in mijn leven allemaal heb gedaan, knap hoor, je zou eigenlijk in de paranormale wereld moeten gaan werken.....

Laatst gewijzigd door Slater : 14 September 2011 om 19:38

Oud 14 September 2011, 20:36   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb een (lange) link gegeven ( in #2) welke over die specifieke fout gaat, met diverse oplossingen. Kijk jij daar overheen ?

Zoals ik daar ook al schreef, als de voedingsspanning uitvalt, om welke reden dan ook, zal W 7 deze fout weergeven. Voor zo ver ben ik het helemaal met je eens.
Maar, kan jij je nou geen enkel andere storing anders dan in de voedingsspanning voorstellen waardoor de PC of laptop de voeding in één keer uitschakelt ?

Ik vind het vreemd dat je nu voor de tweede maal suggereert dat ik expres foute adviezen geef. Je hebt het zelfs 'vandalisme' genoemd.
Welke fijnzinnige energie zou ik in reactie #2 hierboven moeten hebben gestopt om daar opzet in te leggen ? En met welk doel ? Ik snap dat niet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slater
En verder, als je zo mensen helpt Erikdenhouter, vraag ik me af wat jou bedoeling is, snap je dat?
Nee dus.

Ik had je (in dat niet toegankelijke topic) al gezegd dat ik het prima vind dat je er op wijst dat het flashen van het BIOS gevaar kan, en jouw toevoeging dat dat nu extra gevaar kan omdat het een probleem met de voeding KAN zijn vond ik zeker ook een goede, maar hier vandaag ga je nogmaals benadrukken hoe gevaarlijk mijn adviezen zijn.
Niet blijven hangen graag, ik heb gisteren nog dit advies nog gegeven:
http://forum.computeridee.nl/showpos...37&postcount=5
Nu tevreden ?

Ook kan ik niet begrijpen waarom je het uitwisselen van geheugenmodules (één voor één proberen) als nutteloos en gevaarlijk bestempelt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slater
En mochten je intenties niet zo zijn om andermans spullen te beschadigen dan zeg ik, Erik, beste vent, denk goed na wat je als oplossing biedt, want deze was killing.
Ik wil met plezier Niek quoten, "Slater, je bent te goed voor deze wereld"
Citaat:

Onderbouwen met ware feiten dan he, anders slaat het welles nietes spel niet echt ergens op he?
Zelf ook onderbouwen, niet op de man blijven spelen met een deels onbegrepen Microsoft artikel achter je zonder in te gaan op andere technische kanten.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 14 September 2011 om 21:08

Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten