Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 31 January 2011, 19:56   #1
anoniem32530
Guest

Post blauwe strepen

Toen ik net de pc weer aan wilde zetten, zag ik ineens een heel scherm vol blauwe strepen! Wat betekent dat en wat kan ik eraan doen? Ik kan het me herinneren dat mijn vorige computer dat ook had voordat hij stuk ging... Deze is bijna 3 jaar oud! Ik heb nu op het resetknopje gedrukt en hij startte H E E L L A N G Z A A M op!)
  Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2011, 21:21   #2
anoniem13863
Guest

Standaard

Bij het opstarten van de pc op F8 voor dat je het windows logo drukken vooor dat het Windows logo verschijnt.
Dan de optie Laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkte)
Hiermee doe je dus feitelijk een systeemherstel maar dan buiten Windows om.

Na dit herstel zal Windows trachten opnieuw op te starten. Geeft hij hierna nog fouten dan met blauwe strepen, dan moet je serieus gaan overwegen om je videokaart hiervan in twijfel te trekken.

Probeer dan ook via F8 veilige modus (zonder netwerk) en probeer dan eventueel te kijken of hij nog zo langzaam opstart. Eventueel een optie om de videokaart driver een keer te verwijderen via je configuratie scherm en programmas en onderdelen.
Dan weer een herstart te geven. Meestal vind Windows weer de juiste driver voor je videokaart.

Blijf je toch strepen houden, check dan eventueel met een andere videokaart (mits je deze hebt natuurlijk) of je met die ook de strepen hebt.

Graag horen we hoe je dit hebt ervaren.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 February 2011, 01:59   #3
anoniem30973
Guest

Standaard

Desktop? Laptop? Welke Windows? Is het soms een Dell?
  Met citaat antwoorden
Oud 1 February 2011, 22:12   #4
anoniem32530
Guest

Standaard

Nee, gewoon een desktop liteon. Nadat ik weer had opgestart (dat deed hij gewoon) heb ik CCleaner gedraaid en toen leek alles goed te zijn. De mail deed het echter niet en ik begreep uit de foutmelding dat er een grote registerfout zat. Nu doet alles het weer, alleen niet de mail (maar ik vermoed dat dat aan UPC zelf ligt) Wat jij zegt, gekwordikervan, dat kan ik niet hoor, veel te ingewikkeld!
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2011, 09:00   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Drie jaar oud, en de vorige deed ook zoiets ?

Kan het warmte zijn die je grafische kaart kapot maakt ? Meestal veroorzaakt door een dichtgestoft koelblok op de grafische kaart (en CPU, en die geeft misschien nog geen probleem, maar dat komt dan nog).
Gekleurde strakke strepen of blokken wijst meestal op te heet video geheugen.

De registerfout kwam pas NA CCleaner ?

Tip:
laat (eventueel) de PC een nacht afkoelen, en draai als eerste een systeemherstel naar de tijd VOOR CCleaner ! Eerst hun werk ongedaan maken, want dat zal je mail probleem zijn geworden ?

Ga dan naar je temperaturen kijken, of schroef de PC open om de koelblokken te checken. Of laat dat doen als je echt niet weet hoe.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 February 2011 om 09:12
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2011, 14:56   #6
anoniem30685
Guest

Standaard

Blauwe (of andere kleuren) strepen kan liggen aan een kapotte videokaart, een kapotte monitor of een kapotte kabel tussen deze 2. Heb je daarentegen ook nog wel eens last van gekleurde spikkels op het scherm (artifacts) en/of dat de pc vastloopt of uitvalt tijdens het spelen van een spel, dan mag je er wel van uit gaan dat de videokaart defect is.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2011, 14:13   #7
anoniem32530
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht

Kan het warmte zijn die je grafische kaart kapot maakt ?

De registerfout kwam pas NA CCleaner ?

Tip:
laat (eventueel) de PC een nacht afkoelen, en draai als eerste een systeemherstel naar de tijd VOOR CCleaner ! Eerst hun werk ongedaan maken, want dat zal je mail probleem zijn geworden ?

.
Warmte? Zou kunnen. Kan ik Speccy dan downlowden? Die staat al op de laptop. Verder staat de pc net naast een buitenmuur. Lijkt me sterk dat hij daar niet voldoende koeling krijgt. Maar dat hij verstoft is, is zeker..

De registerfout was van VÓÓR CCleaner, daar zit ook een afdeling voor registerfouten.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2011, 15:47   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Een koude buitenmuur doet helemaal niks binnen de PC...

Schroef de zijkap (links) er af, en kijk of je de koelribben van het aluminium CPU koelblok nog vrij en schoon ziet tussen de fanbladen. Dat geeft een indicatie of ook het koelblok voor de GPU dicht zit, mocht je die niet kunnen zien.

Heb je eigenlijk wel een losse grafische kaart, of zit deze on-board ?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2011, 17:12   #9
anoniem32530
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Een koude buitenmuur doet helemaal niks binnen de PC...

Heb je eigenlijk wel een losse grafische kaart, of zit deze on-board ?
Ik ga helemaal niks losschroeven! Dan roep ik eerst wel een mannetje als het niet anders kan! Maar een koude buitenmuur geeft wel koelte af, toch? Ik moet hem altijd eerst warm laten worden, anders start hij niet op! Net een auto!

Nee, die kaart zit er gewoon in, hoor! (On board dus) (Kan dat ook los dan? )
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2011, 18:40   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Los, daarmee bedoel ik als losse insteekkaart IN de PC, on-board betekent geïntegreerd met het moederbord, die heeft in bijna alle gevallen (zo niet alle) geen fan.

Nogmaals, die muur doet het niet , is kapot. Niet cool hè ?

Maar een mannetje roepen.... als het een warmteprobleem is, en dit te lang duurt, dan beschadigt het grafische geheugen, als dat nog niet al het geval is.
Dus installeer iets wat de temperatuur van de GPU kan meten, of roep dat mannetje.

Ik weet niet of ze allemaal goed zijn in de grafische temperatuur:
Everest Home edition: http://majorgeeks.com/download.php?det=4181
PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php
HWInfo32: http://www.hwinfo.com/
SIW: http://www.gtopala.com/
Sisoft Sandra: http://www.sisoftware.net/index.html...ll&langx=en&a=

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 3 February 2011 om 18:49
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten