Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 5 July 2018, 12:01   #1
anoniem14481
Guest

Standaard Netwerk-venster leeg

Beste mensen,

Afgelopen weekend splinternieuwe Lenovo-desktop opgetuigd. 128 SSD + 1TB HD; Windows 10 Home (meest recente updates geïnstalleerd), Bitdefender.
Alles werkt perfect. Maar: als ik in de verkenner linksonder Netwerk aanklik dan krijg ik rechts een leeg scherm te zien (er staat alleen dat er niets te tonen is)
Maar de PC heeft wel normaal verbinding met het netwerk. Ik heb netwerk-shares gemaakt met de NAS en met een andere PC en de printer ziet ie ook gewoon. Het wordt gewoon allemaal niet getoond in het Netwerk-scherm.

Waar kan dit aan liggen?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2018, 17:52   #2
anoniem14945
Guest

Standaard

Zoiets ligt meestal aan de firewall, aan de netwerkconfiguratie (meerdere routers achter elkaar bijvoorbeeld) of aan dat misschien je -per ongeluk- op het verkeerde knopje hebt geklikt toen Windows vroeg of het om een openbaar-, thuis-, of bedrijfsnetwerk ging.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2018, 19:58   #3
anoniem14481
Guest

Standaard

Dank voor je reactie, FooBar. Een vergelijkbare (oudere) Windows10 desktop staat op exact dezelfde manier ingesteld. Achter dezelfde router, gewoon bitdefender, thuisnetwerk. Een laptop in dit netwerk idem dito.
Het is ook niet zo dat de netwerkonderdelen er niet zijn. Ze worden alleen niet getoond in het netwerk-venster.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2018, 02:47   #4
anoniem14733
Guest

Standaard

Als ze maar allemaal in dezelfde werkgroep zitten... Dju... dit probleem heb ik dus ook recent gehad met een Windows 10 pc. Het is eenvoudig op te lossen maar je moet het maar even weten.
Even zoeken....

Ah gevonden, hiero:
https://forum.computeridee.nl/showpo...39&postcount=3
Bug in Windows 10 dus met de master browser service, doet zich niet op alle computers voor.

Je hebt een NAS schrijf je? Maak de NAS de master-browser als deze aan blijft staan (of op standby) en dan ben je van het probleem af.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 July 2018, 08:54   #5
anoniem14481
Guest

Standaard

Dank, Black Tiger. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit het probleem is. (wat heeft Microsoft met netwerken... elke keer gedonder... )
Mijn PC's zitten allemaal in dezelfde werkgroep. En ik heb dus een NAS maar dit is wel een WD en weet niet of die geschikt is om master browser te maken (??)

N.a.v. jouw antwoord wel deze pagina gevonden:
https://answers.microsoft.com/en-us/...7-1ef360e9ffdf
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2018, 01:27   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Ja Microsoft doet dat allemaal omdat "gebruikers dat handiger vinden" of omdat ze het zelf veiliger vinden.
Eerst maken ze daarvoor speciaal in Windows 7 een Thuisgroep, waarvan de ondersteuning weer zal wegvallen binnenkort. Vaagheid.

Ik weet ook niet of je WD NAS daar geschikt voor is, maar als hij die optie ondersteund en hij staat gewoon 24/7 aan dan zou ik niet weten waarom hij er niet geschikt voor zou zijn.

Die link wat je gaf ben ik zelf nog niet tegen gekomen, dus daarvoor dank, het meeste was me al bekend zag ik even in de gauwigheid, maar ik lees 'm morgen toch nog eens wat aandachtiger door. Men wete maar nooit namelijk!

Want network discovery aan zetten in openbaar netwerk staat nu dacht ik uit standaard, zou ook een oplossing kunnen zijn.

Succes alvast!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2018, 08:27   #7
anoniem14481
Guest

Standaard

Ja, iemand heeft zich flink uitgesloofd om het hele netwerk-gebeuren eens op een rijtje te zetten.
Ik merk dat onder de meest recente update van Windows 10 de meest robuuste optie is om shares obv ip-adressen aan te maken. Dan maar eerst op deze manier totdat MS weer een poosje is uitgeëxperimenteerd met z'n netwerkinstellingen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten