Ga terug   Computer Idee Forum > Overige > Overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 23 November 2005, 17:57   #1
anoniem13937
Guest

Standaard Dual Channel

Goedemiddag (avond bijna),

In mijn computer bevinden zich 2 256MB DDR-SD-RAM geheugenbankjes die met elkaar in Dual Channel staan (dit heb ik allemaal al uitgezocht). Ik wil deze 512 MB Ram uitbreiden naar 1024. Tot zover geen probleem, alleen is het zo dat de leverancier op een bepaald punt iets anders beweert dan wat anderen mij vertellen

In mijn PC bevinden zich namelijk 2 groene en 2 blauwe geheugensloten. De blauwe zijn gevuld met 2x 256 MB en staan in Dual Channel. Een paar mensen vertelden mij dat als ik nog 2x 256 MB aan de configuratie toe zou voegen (dat komt dus in de twee groene sloten), het geheugen in de blauwe sloten (twee identieke bankjes) in Dual Channel zou staan en het geheugen in de groene sloten (twee identieke bankjes van een ander merk als de blauwe) in Dual Channel zou staan.

De mogelijke leverancier (een systeembeheerder op het werk van één van mijn ouders) vertelt mij echter dat dit geen zin heeft, omdat enkel het geheugen in de blauwe sloten in dual channel zal staan en ik dus beter een enkele 512 MB-ram toe kan voegen aan de huidige configuratie (of het hele pakket vervangen door 2 nieuwe 512 MB-ram modules).

Mijn vraag: Wie heeft er gelijk?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 20:22   #2
anoniem13673
Guest

Standaard

Dat zou je in de handleiding van je moederbord op moeten kunnen zoeken. Ik heb hier een systeem draaien met 2x512 MB op een ASUS A8N-E moederbord, en daar staat precies in welke bankjes aan elkaar gekoppeld zijn qua dual-channel, en wat er gebeurt met meer bezette bankjes.

Eerste vraag zal denk ik moeten zijn: Welk moederbord is het? Dat kan al een hoop uitmaken, want als je mobo maar op twee bankjes dual-channel ondersteunt, dan heeft je computerboer dus gelijk.
Tweede vraag zal denk ik zijn: Wat voor processor gebruik je? Als het een Athlon64 is, dan heb je goed kans dat je gewoon allevier de bankjes kunt gebruiken, die Athlons ondersteunen vier bankjes. Als je een Venice hebt (de codenaam voor de core van je processor, kun je met CPU-Z uitzoeken) dan kun je zelfs 4 bankjes gebruiken op een snelheid van 200/400 MHz. Eerdere cores schakelen met vier bezette bankjes over naar 166/333.

In het systeem dat ik heb draaien kunnen maximaal vier geheugenreepjes, dus alle bankjes bezet, en dan draaien ze gewoon allevier (in paren uiteraard) in dual channel. Dus het kan wel degelijk. Zal dus van je processor en moederbord afhangen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2005, 19:33   #3
anoniem13937
Guest

Standaard

Hoi John,

Allereerst: sorry dat ik zo laat reageer.

Mijn moederbord is een MSI MS-7091 (Medion Oem), ik heb namelijk een ALDI-PC van afgelopen februari. Hier heb ik geen handleiding van en ook op internet kan ik geen handleiding terugvinden. Sterker nog: op de internetsite van MSI kan ik het nummer 7091 nergens terugvinden. Mijn processor is een Intel Pentium 4 op 3,4 GHz.

Hoe kan ik er op een andere manier nog achter komen in hoeverre Dual Channel ondersteund wordt? Ik heb Lavalys EVEREST Home Edition ook op mijn PC draaien, dus ik kan als er informatie ontbreekt dit evt. snel nazoeken.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2005, 22:11   #4
anoniem13829
Guest

Standaard

ik denk dat het gewoon moet werken.. aangezien je toch 2 verschillende kleuren hebt, en ik er voor de rest niets meer over kan vinden... wat ik echter wel heb gelezen, is dat je maximaal 2GB geheugen erop mag...

als je trouwens een geheugenuitbreiding wilt hebben, moet je dat gewoon doen... en er dan wel zeker van zijn dat je een dual-channel kit hebt gekocht!! het moet gewoon werken.. en als het niet werkt, heb je nog altijd de garantie dat je het binnen 10 dagen terug kan brengen (de meeste winkels dan... van te voren dus ff vrage )

suc6 verder!!
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2005, 23:46   #5
anoniem13937
Guest

Standaard

http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1058666

Na lang zoeken kwam ik eindelijk dit topic tegen. Er staat informatie in over mijn moederbord. Maar kan wat ik wil ook met 2 reepjes van een verschillend merk? Dus in de blauwe zit 2x Samsung en dan in de groene 2x Kingston doen ofzo? Of moeten het 4 IDENTIEKE reepjes zijn?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2005, 11:20   #6
anoniem13829
Guest

Standaard

nee, het hoeft niet, je kan er gewoon 2 van samsung indoen, en 2 van kingston... dit werkt bij een vriend van mij (waar ik m in elkaar heb gezet) ook.

Suc6! met je aankoop!!!
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2005, 11:45   #7
anoniem13673
Guest

Standaard

De reepjes die in Dual Channel staan, kun je het beste hetzelfde houden, maar inderdaad, als je twee paren hebt, maakt het niet zo uit dat de paartjes van andere merken zijn. Als ze maar dezelfde specificaties hebben (snelheid en zo). Niet dat je PC2700 reepjes naast PC3200 gaat steken, want dan gaat het dus wel uitmaken.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2005, 13:12   #8
anoniem13937
Guest

Standaard

Nee, dat begrijp ik. Maar het gaat me erom dat het dus op mijn moederbord (zie link hierboven) gewoon kan.

Dus als ik het goed begrijp: Ik koop 2 Kingstonreepjes (256 MB) en zet deze in de groene sloten. Dan heb ik de 2 blauwe Samsung in Dual Channel staan én de twee groene Kingston in Dual Channel staan. Samen 2x256 + 2x256 = 1024 MB en dat moet werken. Dit klopt zo? Als iemand dit nog even kan bevestigen dan weet ik dus dat het verhaal van de computerboer niet klopt.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 November 2005, 20:20   #9
anoniem13937
Guest

Standaard

Kan iemand dit nog even bevestigen?
  Met citaat antwoorden
Oud 28 November 2005, 21:35   #10
anoniem13829
Guest

Standaard

jup moet werken...