Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows Vista/Windows 7

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 3 February 2019, 15:44   #21
anoniem26138
Guest

Standaard

Inmiddels is Vista en Experience (XP ?) verwijderd, er is alleen nog Windows 7. De tweede schijf is nu leeg.
Beste kans om het even helemaal opnieuw in te richten
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2019, 13:23   #22
anoniem44990
Guest

Standaard Windows 7 home premium start niet meer op

[QNo matter how many Windows OSes or hard drives you have the boot sequence will always be the same and only the boot drive active partition will have an ntldr and bootmgr, through which all the others must be booted. Each Vista and will be started by bootmgr and each of the older WinNT will be started by ntldr.UOTE][/QUOTE]
Hier wordt beschreven dat ondanks je verschillende OSen installeert, de actieve partitie de hoofdleider is en vandaar alle andere bootopdrachten worden geregeld. Indien het een Windows exp betreft wordt deze opgestart door ntldr. Wanneer het een vista systeem is wordt dit opgestart door de bootmgr. wanneer er op de partitie c een Windows vista en op de partitie d een Windows 7 wordt geïnstalleerd, worden het programma bootmgr en het programma bootloader gescheiden. De bootmanager blijft in de root en vindt en selecteert het OS, en de bootloader is nu winload.exe (OS loader)en bevindt zich in systeem32. Windows 7 maakt een kleine partitie waarin de Bcd en bootmgr files worden geschreven. Maar dit is dus niet essentieel voor het besturingssysteem en meer een aanpassing bedoeld om vertrouwd te geraken met de firmware EFI .De winload.exe (OS loader) zit nu in het besturingssysteem verwerkt en niet meer in de root van de partitie. Ik herinner me nog dat als je een dualboot maakte met Windows experience en Windows Millennium,dat het dan verplicht was om tijdens de installatie van het OS exp om deze actief te maken. Vanaf Windows vista is dit dus veranderd. Ik heb weer iets bijgeleerd door jou in de BIOS instellingen. Je kan de volgorde van de harde schijven veranderen als je klikt op enter bij "Hard Disk Boot Priority" .Dan zie je 1. SATA 5 : ST500DM002-1BD142
2. SATA 6 : ST3500418AS
3.BOOTABLE ADD-in Cards
Bij de bootsequence staan de volgende apparaten aangeduid: Hard Disk- SATA-CDROM ZIP100/250 USB-FDD USB-ZIP/USB-LS USB CDROM LEGACY LAN ATAPI DVD DISABLED FLOPPY LS120/240
Weet jij of ik in deze lijst ook kan opstarten vanaf een usb stick?
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2019, 14:21   #23
anoniem14945
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Weet jij of ik in deze lijst ook kan opstarten vanaf een usb stick?
Ja, dan moet je USB op 1 in de lijst zetten, en je harde schijf die nu op 1 staat (SATA 5 : ST500DM002-1BD142) zet je op 2. Wat op 3 staat maakt niet zo veel uit, daar kom je toch alleen maar als er iets mis is.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2019, 01:00   #24
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Ja, dan moet je USB op 1 in de lijst zetten....
Er staan er meerdere genoemd:
USB-FDD
USB-ZIP/USB-LS
USB CDROM

Gewoon één voor één proberen.
Ik lees zelfs dat je soms eerst de stick mee moet booten en dat deze dan in de lijst als HDD er bij komt. Dat is per BIOS nogal verschillend
Meestal moet je wel 'USB Legacy Support' aan zetten als dat te vinden is, waarschijnlijk onder de tab 'Advanced'.
Anders je moederbord manual lezen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 February 2019, 02:13   #25
anoniem44990
Guest

Standaard Windows 7 home premium start niet meer op

Er staat bij Advanced BIOS FEATURES ook: Boot Other Devices Enabled. If you wish to boot from another device other than these three items( harddisk- atapi dvd- floppy. Als ik een bootable usb stick heb gemaakt voor mijn windows 7 zal ik dit eens proberen.
Opnieuw een No start meegemaakt. De melding SYSTEM FAILURE-"Insert system disk enz verscheen bij het opstarten van de pc. Na inzicht in het BIOS zag ik dat de harde schijf niet was aangeduid in "Hard Disk Boot Priority". Na inspektie van de sata connector op de harddisk zag ik een scheurtje in de sata connector, waardoor deze niet meer contact gaf met de voeding. Ik heb dan een andere sata connector aangesloten en toen hij opnieuw was opgestart kwam plots een venster van "Opstartherstel" te voorschijn. Daarin werd gevraagd of ik een vorig herstelpunt wilde terugplaatsen. Dit heb ik gedaan en de pc werkte weer normaal. Bij de details over de foutopsporing stond dat de partitietabel niet gevonden werd. Waarom vermeld men op het beginscherm niet dat de harddisk niet aangesloten is wegens falen of ontbreken van de partitietabel. Dan moet men niet gissen wat de juiste oorzaak is van het niet goed opstarten. Microsoft is niet altijd even duidelijk in zijn meldingen over storing situaties. Want met het plaatsen van de systeem schijf kom je niet precies te weten of de harde schijf dan wel dan niet bereikbaar is. Je kan dan "Opstartherstel " proberen, de dosprompt met doscommando's uitvoeren en een systeem herstelpunt terugzetten, het zal allemaal niet lukken.
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 7 February 2019, 10:25   #26
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
.... toen hij opnieuw was opgestart kwam plots een venster van "Opstartherstel" te voorschijn. Daarin werd gevraagd of ik een vorig herstelpunt wilde terugplaatsen. Dit heb ik gedaan en de pc werkte weer normaal...
Als Windows bij boot met de vraag komt om wat voor reparatie dan ook uit te voeren, denk ik persoonlijk de eerste keer altijd 'Nee', en kies ik voor 'Normaal opstarten'. Krijg je direct daarna weer dat probleem, dan kan je altijd nog opnieuw kiezen voor het voorgestelde herstel.
Ik ben dat zo gewend door BSOD's of freezes, waarna Windows dat altijd vraagt, maar waarbij het voor mij al duidelijk is dat het probleem elders zit.
Citaat:
Waarom vermeld men op het beginscherm niet dat de harddisk niet aangesloten is wegens falen of ontbreken van de partitietabel. Dan moet men niet gissen wat de juiste oorzaak is van het niet goed opstarten. Microsoft is niet altijd even duidelijk in zijn meldingen over storing situaties.
Omdat het BIOS en Windows niet de werkelijk miljoenen scenario's kan kennen waarin het fout gaat. Het blijven in principe 'domme dingen' die menselijk nadenken nodig houden. Er is geen systeem te maken wat (bijna) elk scenario aan kan, tenzij je de PC een paar maal zo groot (en duurder) maakt. Dan kan de industrie waarschijnlijk beter het geld stoppen in het feilloos maken van de hardware, zoals een connector die niet scheurt.

Een slechte connector kan bij aanschakelen goed of gedeeltelijk contact maken, maar door trilling en opwarmen na een paar seconden falen, en dan ziet het BIOS de schijf wel even, of gedeeltelijk, maar tijdens zoeken naar het MBR is er plots een storing, en dan is de melding er over het MBR, niet over de connector. Op dat niveau voert het moederbord geen of minimale checks uit. Het weet wel dat een disk wel of niet is aangesloten, maar niet wanneer dat half gebeurt.

Als jij echt een scheurtje vond dan is een grote plus
Ik zou dat scheurtje moeten zien om daar een beter idee over te hebben. Misschien was het wel de start van je originele fout.

Beter ook je harde schijf een controle geven met een te downloaden tooltje van de fabrikant ? Niek weet hier misschien ook nog wel wat voor.
Probeer eerst maar de schijfcontrole in Windows zelf, want die bekijkt ook de bestandsstructuur.
Rechtsklik op je C: partitie, kies 'Eigenschappen - Extra', en 'Dit station op fouten controleren'. Zet twee vinkjes in het vervolgvenster, OK jezelf er uit, en herstart je PC. Nog voordat Windows boot wordt de controle uitgevoerd. Dan ben je je PC wel een uurtje of wat kwijt, afhankelijk van de grootte.

https://support.microsoft.com/nl-nl/...s-in-windows-7

Als je het rapport hiervan wilt lezen (dat je dat wil is voor Windows al niet vanzelfsprekend, dus je moet op zoek..... Klaag daar maar over ) dan open je je logboeken (eventvwr als opdracht) en gaat naar 'Windows logboeken - Toepassing', en zoek je bovenaan rond de opstarttijd naar een ingang die heet 'Wininit'. Daar kan je de tekst vinden.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 7 February 2019 om 13:32
  Met citaat antwoorden
Oud 7 February 2019, 12:21   #27
anoniem42071
Guest

Standaard

Oudere pc's kunnen niet booten van USB.
En over de harde schijf. Die kan je controleren met HDTune: https://www.hdtune.com/
De free trail mag je 15 dagen gebruiken.
Selecteer de goede schijf en kies dat het tabblad "Health" of daar warnings staan.
Daarna doe je via het tabblad "Errorscan" een uitgebreide scan.
Alle blokjes moeten na afloop groen zijn.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 8 February 2019, 00:54   #28
anoniem44990
Guest

Smile Windows 7 home premium start niet meer op

Ja,er zijn ontelbare oorzaken die het mis kunnen laten lopen bij het gebruik van een computer.Maar ik denk dat bij de opstart deze beperkt kunnen blijven, mits een beter inzicht en de al opgedane ervaringen door Microsoft sinds het bestaan van de pc. De POST (Power on self test) bewijst het en stopt wanneer een aangesloten apparaat( device) hapert,stoort of verkeerd aangesloten is.Er zijn volgens mij geen honderd verschillende mogelijkheden om het falen van de Bios aan te geven.Ofwel werkt de Bios niet goed door gebrek aan stroom waardoor hij de verdere opdrachten niet meer kan uitvoeren.Dat is een eerste vaststelling.Zijn de gegevens in de Bios beschadigd dan lukt het ook niet om normaal op te starten,dus een tweede vaststelling. Is hij volledig kapot, een derde vaststelling deze kunnen alle drie aangeduid worden door Microsoft,zonder te verwijzen naar "Disk boot failure,insert system disk".Wordt het een verhaal waarin het opstarten van de harde schijf wordt betrokken, dan kan men melden"no system disk" .Dan hoef je NIET eerst een systeem schijf van Windows te laten opstarten via de dvd drive om daarna de recovery zijn werk te laten doen. Want als de dvd player ook niet goed werkt, wordt het mysterie nog groter. Als er een zijplaat van de pc langs de opstelling van de harddisks is verwijderd,weet je onmiddellijk of er een harde schijf niet is opgestart.Je hoeft alleen te voelen aan de bovenkant van de harddisk en voelt het koud aan,dan is hij niet opgestart en is het geen software-maar materiële storing.Dus " No system disk, check "Harddisk Boot Priority" is een efficiëntere aanduiding.Daarna kun je de aandacht richten op de beschadiging van de partitietabel in de MBR.Het scheurtje in de sataconnector is reeds een paar jaren geleden ook voorgekomen. Bij het opstarten van mijn computer was er steeds een tikkend geluid te horen.Ik dacht dat de harde schijf dit tikgeluid veroorzaakte.Pas na een volle week ontdekte ik dat de sata connector een scheurtje vertoonde op de zijkant,waardoor er geen goede aansluiting was en het begon te tikken omdat er geen voldoende stroom werd toegevoerd naar de harde schijf.Na vervanging door een nieuwe sata connector werkte de harddisk weer normaal. De foutmeldingen wezen in geen enkele richting over dit euvel. De fabrikanten maken veel artikelen die na een tijd de geest geven na regelmatig gebruik.En het dunne plastiek materiaal waaruit de sata connector bestaat bezwijkt snel,zoals in mijn vorig schrijven ook is gebleken.En dan zwijg ik nog van de nooit ophoudende veiligheidsupdates die telkens nodig zijn voor een goede werking van de pc.Microsoft kan geen produkt voortbrengen zonder dat er niet voortdurend moet worden gesleuteld aan de bescherming van hun besturingssysteem.
gilberto.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 February 2019, 01:37   #29
anoniem26138
Guest

Standaard

Ja je hebt een mooi verhaal dat het beter kan, maar bedenk het volgende:
het programma voor alle checks (POST) en instellingen in het BIOS staan in een stukje geheugen van meestal 1024 KBytes. Besef goed hoe beperkt dat is
Het moest op een 1,44MB floppy passen.
Citaat:
Is hij volledig kapot, een derde vaststelling deze kunnen alle drie aangeduid worden door Microsoft,zonder te verwijzen naar "Disk boot failure,insert system disk".Wordt het een verhaal waarin het opstarten van de harde schijf wordt betrokken, dan kan men melden"no system disk" .Dan hoef je NIET eerst een systeem schijf van Windows te laten opstarten via de dvd drive om daarna de recovery zijn werk te laten doen
"Disk boot failure,insert system disk" is een BIOS melding, daar heeft MS niets mee te maken, die is nog niet voor 1 byte geladen.

Wanneer Windows begint te laden dan wordt er op schijf een vlag uitgezet, welke pas verwijderd wordt wanneer Windows correct is afgesloten. Gebeurt er iets onverwachts NA het zetten van die vlag (of dat nu 1 seconde na het begin van het laden van Windows is, of wanneer Windows al een dag vrolijk draait) waardoor Windows niet correct wordt afgesloten, dan wordt je door die niet gewiste vlag steevast bij eerste boot geconfronteerd met het voorstel om één of ander herstel van Windows uit te voeren. Dat is zogezegd 'foolproof', maar niemand verbied je daar bij na te denken, en te weigeren, en kiezen voor normaal opstarten.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 8 February 2019 om 01:59
  Met citaat antwoorden
Oud 15 February 2019, 01:46   #30
anoniem44990
Guest

Thumbs down Windows 7 home premium start niet meer op

Even een overzicht van een opstartprocedure van de pc.
Eigenlijke systeemstart

Allereerst gaat de voeding de interne componenten (harde schijven, DVD drives,…) van stroom voorzien. Als dat geen staaltje menselijke logica is?

Nu gaat de chipset een Reset signaal genereren totdat de voeding het Power Good signaal geeft.
Het ‘probleem’ zit hem erin dat niet elk intern component op dezelfde spanning werkt. Het duurt dan ook eventjes voor de voeding de spanning heeft omgezet voor elk component.
De chipset zegt met het Reset signaal: “Hey, alle spanningen staan nog niet op punt: durf niet in werking te treden want dan kunnen er vreemde dingen gebeuren!”
Eens de spanningen wél op punt staan, zegt de voeding met het Power Good signaal: “Ok chipset, alle spanningen zijn goed, werken jij!”
Alle componenten hebben nu dus genoeg stroom om aan de slag te gaan en dus kunnen we aan de eigenlijke start beginnen.

De processor is voorgeprogrammeerd om automatisch het BIOS startprogramma te gaan ophalen. Dit gaat eigenlijk via een omweggetje. In het BIOS-ROM staat, onder de geheugenplaats FFFF0h, een spronginstructie naar het eigenlijke startprogramma.
In de praktijk dus: aanvraag processor › BIOS-ROM › spronginstructie in FFFF0h › startprogramma ophalen › inladen in de processor.
Hier wordt duidelijk beschreven dat er wel degelijk een controle is op de spanning van de harde schijf. Dus als deze spanning niet juist zal het BIOS de opstartprocedure stoppen. Bij een sata connector met een scheurtje is er wel voldoende stroom en spanning in de beginfase van de stroomtoevoer, maar niet voldoende spanning en stroom om de harddisk aan te melden in de BIOS "HARD DISK BOOT PRIORITY". Het Windows vlaggetje komt pas veel later aan de beurt, dan moeten eerst alle gegevens in de lijst van het ESCD goedgekeurd zijn aan de "laatst bekende configuratie" . Is dit niet zo, dan wordt de checking van de sector waar het MBR zich bevindt afgebroken en komt de foutmelding: "Bootmanager ontbreekt". Deze foutmelding duidt meer op een software probleem dan een hardware issue, omdat deze foutmelding verwijst naar de bootsector van de harde schijf. De consument moet niet door denken, maar de ontwerper van de opstartprocedure. Hij moet een programma regel inlassen die vermeld dat de harde schijf niet is aangesloten, wanneer deze niet wordt aangeduid in het BIOS bij "HARD DISK BOOT PRIORITY". Want als deze melding niet wordt aangeduid, betekent dit dat er onvoldoende stroom en spanning was om de harde schijf normaal te laten functioneren. De heel korte voedingstoevoer aan de harddisk is moeilijk te achterhalen, maar het al dan niet aanduiden of de harde schijven zijn aangemeld in de "HARD DISK BOOT PRIORITY" is een must. Dit sluit veel onderzoekingswerk naar de ware oorzaak over de foutmelding "Bootmanager ontbreekt" uit !!! https://computertaal.info/2010/01/18...n-de-computer/ Deze link leidt naar een artikel die heel duidelijk de opstartprocedure van een computer beschrijft, en let daarbij op de betekenis van het ESCD dat in het BIOS op een geheugenplaatsje FFFF0h een spronglink voorziet naar het opstartprogramma en deze inlaadt in de processor. De vergelijking van de data die bekend zijn van "de laatst gekende configuratie" met de partitietabel in MBR en het falen van het opstarten door het tekort aan stroom-en spanning toevoer leiden tot de foutmelding"Bootmanager ontbreekt". Deze actie gebeurt te laat en kan reeds onderschept worden tijdens de controle of de harde schijven al dan niet in de BIOS bij HARD DISK BOOT PRIORITY" zijn aangekondigd. Sorry dat ik zo doordrijf op dit onderwerp, maar een betere programmering van de opstartprocedure zou veel zoekwerk om de ware oorzaak te vinden oplossen.
Grtz,
gilberto
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten