Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Beveiliging

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 February 2016, 16:05   #1
anoniem42071
Guest

Standaard Ransomware Locky maakt slachtoffers in Duitsl

Een trojan met de naam 'Locky' verspreidt zich sinds de afgelopen dagen via Word- en Excel-bestanden met een kwaadaardige macro. De bestanden worden verspreid via e-mail. Over het algemeen betreft het een melding van een openstaande rekening.

http://tweakers.net/nieuws/108467/ra...nederland.html

Stukje tekst van Security.nl

"" Gedurende een periode van een uur registreerde hij duizenden infecties. Het ging om 2900 computers in Nederland en zelfs 5300 machines in Duitsland die tijdens deze periode besmet raakten. De onderzoeker schat dat Locky over een periode van drie dagen mogelijk 250.000 computers zal infecteren. Gebruikers die niet over back-ups beschikken en hun bestanden terugwillen, moeten dan ook het gevraagde losgeld betalen. Volgens Beaumont is het grote aantal infecties mede te verklaren door het feit dat veel anti-virusbedrijven de ransomware de eerste 24 uur niet detecteerden.""

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2016, 20:34   #2
anoniem14733
Guest

Standaard

Veel niet al te slimme mensen dan. Een standaard installatie vraagt of je macro's wenst uit te voeren als je een document opent. Dat geeft dus al te denken.
Even los van het feit dat je normaliter ook wel even controleert van wie je een rekening krijgt. Zal wel hetzelfde soort mensen zijn wat ook in die nep bank emails trapt en afhaalberichten van DHL enzo.

Er is inmiddels ook onversleutelbare ransomware dus het is altijd goed om met regelmaat backups te maken.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2016, 21:02   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Niet dat het in het geval van deze 'Locky' zal helpen, maar veel mensen hebben in het menu 'Beeld' hun statusbar uitgeschakeld staan. Ik zelf snap niet eens waarom je die mag uitschakelen, want met een mouse-over op een link in e-mail krijg je in je statusbar de onderliggende URL te zien, en is het mogelijk om te zien of het komt van waar het vertelt van te komen. Wel even leren hoe een URL opgebouwd is, en welk deel de domeinnaam e.d. zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2016, 22:15   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

Ach niet al te slim....... Heb een poosje cursus gegeven aan 55 plussers..... Ze zouden er stuk voor stuk in tuinen. Ik verwacht er heel veel slachtoffers van.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2016, 11:15   #5
anoniem13673
Guest

Standaard

Ik heb ‘m op het werk ook al voorbij zien komen, maar dan met een ZIP bestand als bijlage. Nou zie ik gelukkig heel wat facturen voorbij komen en dan weet je wel dat die dingen als PDF verzonden worden, en het geheel was net 2 KB groot – veel te klein om een PDF in die ZIP te kunnen stoppen. Bovendien klonk het bedrijf me niet bekend.

Aan de andere kant, ik heb een kleine 800 actieve accounts dus ik ken niet alle klanten bij naam en dus had dit zomaar een bestaande klant kunnen zijn.

En nee, de AV pikte hem niet op, nee. Later bleek de ZIP een javascriptje te bevatten, maar ik had nog een kleine 25 mailtjes van die strekking in de spamfilter zitten, en die Word/Excel dingen heb ik ook al gezien. Daar gaan dus geheid een hoop mensen in trappen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten