Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Multimedia > Brandweer

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 20 January 2019, 13:18   #1
iemand85

Standaard back-up maken

Hallo,
ik probeer back-ups te maken van mijn externe harde schijf waar veel muziek op staat, ik heb hier nog een stapel schrijfbare cd’s liggen, dus die gebruik ik daarvoor. Mij leek exact audio copy daarvoor een goed programma?

Ik blijf de melding zien geen audio cd in loopwerk. EAC heeft heel veel instellingen, moet ik ergens speciaal op letten? Ik begreep dat compressie altijd tot kwaliteitsverlies leidt, dus leek mij dat ik compressie uit moet zetten, maar die knop lijkt er niet te zijn?

Een tijdje geleden had ik ook backups gemaakt, met een programma dat heeft er wma bestanden van gemaakt. Ik begrijp dat is windows mediaplayer? Is dat compressie met veel kwaliteitsverlies?
iemand85 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2019, 17:54   #2
Marc H

Standaard

Die melding die je krijgt is logisch. Exact Audio Copy is om audio CD's om te zetten naar audiobestanden, niet voor wat jij probeert. Hij verwacht een audio cd in je optische drive en kan die natuurlijk niet vinden.

Wat wil je met de cd's doen, is het puur voor backup of wil je ze ook kunnen afspelen in een cd speler?

Als het echt veel data is ( Mijn persoonlijke audio collectie is meer dan 1 Terabyte), dan zou ik gewoon een tweede externe harddisk kopen voor een paar tientjes en daar de data naartoe kopiëren, want alleen al het branden op cd en als het fout gaat opnieuw de cd rippen naar de computer is gigantisch omslachtig. Plus da kans op dataverlies en kwaliteitsverlies is groot.
Marc H is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2019, 19:55   #3
iemand85

Standaard

Het is puur back-up, ik heb nog een hele stapel lege cd's, en het is back up van een externe harde schijf, dus ik hoef niet te rippen. Verder kan ik als er iets fout gaat met branden toch opnieuw branden? Ik zie nieuwe externe harde schijven vanaf E52, -

Laatst gewijzigd door iemand85 : 20 January 2019 om 19:59
Oud 20 January 2019, 22:52   #4
iemand85

Standaard

ik zie idd formaat .wma bij branden met power2go,
krijg ik daarmee veel kwaliteitsverlies? wat is een goed brandprogramma?
fijn dat jullie helpen,
Oud 20 January 2019, 23:28   #5
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Vertel in welk format je muziek nu staat.

Meestal is dat al gecomprimeerd. De beste methode voor een backup is daarom gewoon het bestand laten in de vorm waarin deze nu staat. Een backup maken is dan een kwestie van een kopie maken, en niet converteren naar wat voor ander format dan ook.
Branden doe je dan met de ingebouwde brander (al weet ik niet hoe W10 dat nu doet), of zoiets als CDburnerXP.

Maar doe het niet met een conversieprogramma zoals je noemt. Conversieprogramma's zorgen bijna altijd voor extra verlies in kwaliteit. En conversie naar een ander format is nu tenslotte niet nodig.

Probleempje met CD's is wel dat je 'pakketten' data van 700 MB moet maken, en dus min of meer je collectie in stukjes moet overbrengen op losse schijfjes, veel werk.
Een extern hard schijfje is dan stukken makkelijker, want dat is een kwestie van alles selecteren en naar die schijf overbrengen, dus één handeling.
Oud 21 January 2019, 09:13   #6
iemand85

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Vertel in welk format je muziek nu staat.

Meestal is dat al gecomprimeerd. .
Dat klopt, MP4 en MKV bestanden, ik ben een nieuwe discussie begonnen omdat de vorige ging over comprimeren, en jullie adviseerden dat niet (verder) te doen. mi is power2go een brandprogramma, https://support.hp.com/nl-nl/document/c04274531 maar als je niet kunt branden zonder comprimeren blijkbaar niet de goede keuze, ik heb nu gekozen voor cd burner xp, (je schreef dat je niet weet hoe windows 10 dit doet) kies ik dan audio bestand? volgens mij zitten er ook enkele video's tussen, als die wat slechtere beeldkwaliteit hebben vind ik dat niet erg.
Oud 21 January 2019, 11:17   #7
erikdenhouter

Standaard

Wanneer jij gewoon een stukje media als bestand wil backuppen kies je 'Dataschijf' (bovenste optie), het is tenslotte data wat je naar de schijf wilt branden.

Zodra je voor 'Audioschijf' kiest ga je CD's maken die direct in spelers af te spelen zijn. Kan ook bruikbaar zijn, maar is dacht ik niet wat je nu wil.

Ik heb geen idee of Power2Go comporimeert of alleen brandt, maar zodra jij praat over de keuze van format die je gegeven wordt, weet ik dat het programma de boel naar een ander format zet, dus (waarschijnlijk) opnieuw comprimeert. En dat is totaal overbodig wanneer jij een simpele backup wenst te maken.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 21 January 2019 om 11:21
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2019, 11:24   #8
erikdenhouter

Standaard

Even gekeken bij Power2Go.
Heeft net zulke mogelijkheden als CDBurnerXP, maar anders. Je kan dus data branden ( = bestanden kopieeren) zonder enige compressie.

Wat bij CDBurnerXP 'Dataschijf' heet, is bij Power2Go 'Gegevensschijf'.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 21 January 2019 om 11:29
erikdenhouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2019, 11:52   #9
iemand85

Standaard

ok, duidelijk, dank je wel voor alle hulp
Oud 21 January 2019, 17:53   #10
erikdenhouter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iemand85 Bekijk bericht
....ik ben een nieuwe discussie begonnen omdat de vorige ging over comprimeren, en jullie adviseerden dat niet (verder) te doen....
Nou IK adviseerde je dat, en IK sta niet voor iedereen
Mijn idee was er achter te komen waarom je compressie wilde gebruiken, en dat dat niet mogelijk is wanneer er al compressietechnieken op de bestanden zijn toegepast. Kwaliteitsverlies is dan de enige uitkomst als je toch verder zou willen comprimeren.
Voor een backup is dan 'overbrengen' van de huidige bestanden de beste oplossing, of dat nou naar een HDD is of branden op een CD of DVD.

Graag gedaan nog.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten