Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 9 December 2018, 15:53   #1
Johannes1903

Johannes1903's schermafbeelding

Standaard pc op stand by laten

Kan het kwaad om mijn opgewaardeerde Windows 7 computer op stand by te laten staan? Ik kan hem niet afsluiten op de fatsoenlijke manier omdat hij een driver mist, (vermoed ik door een ingezonden brief beantwoord door de FAQ-man in het tijdschrift) Ik wilde opzoeken welk moederboard ik had, maar hij vermeldt 'bad allocation 'Wat houdt dit in? Nu kan ik de naam niet meer opzoeken. Hij vermeldt (Bij Speccy) ook dat de RAM en de CPU een bad allocation hebben. (Toen ik gisteren van deze pc wegliep, was hij nog aan het zoeken, daarna heb ik er niet meer naar om gekeken.)
Ik kan namelijk geen nieuwe drivers vinden voor het proces dat het fatsoenlijk afsluiten verzorgt. Het is een 2 in 1 computer (de pc zit in het scherm) van Packard Bell en is uit 2013.
Het kan ook best zijn dat ik helemaal niet snap hoe het afsluiten werkt.
Johannes1903 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2018, 15:54   #2
Johannes1903

Red face directe notificatie

Ik was de directe notificatie vergeten aan te klikken.
Oud 9 December 2018, 20:55   #3
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

'Directe notificatie' is een gebruikersprobleem op het forum, dus dat heeft nu niet iets met je gestelde vraag te maken.

V.w.b. je echte vraag, het directe antwoord is dat het geen kwaad kan om een computer met Windows 10 in standby te laten staan.... maar het is misschien beter dat je vermeldt welk model computer het is, en wat er nu eigenlijk echt gebeurt wanneer je probeert af te sluiten. Je vraag is wat onoverzichtelijk.

Afsluiten en afsluiten zijn niet meer hetzelfde sinds Windows 10, dat hebben we aan Microsoft te danken, maar helemaal afsluiten moet mogelijk zijn met een computer uit 2013. Wat is er namelijk het geval, wanneer je een W10 afsluit, dan wil het meestal betekenen dat het bepaalde processen 'onthoudt', en deze bij een volgende start weer net zo vanuit schijf in het geheugen laadt, waardoor er een twintig seconden of meer tijdwinst is. Voordeel zou je zeggen, maar niet alle processen zijn hierop ontwikkeld, vooral de niet-Microsoft processen, en er kan soms iets niet helemaal goed gaan.

Om te bedenken:
wanneer je problemen hebt met het normaal aan- en uitschakelen van een computer met Windows 10, dan zou je ook eens kunnen kijken of de optie 'Snel opstarten' van W10 dit probleem veroorzaakt. Schakel die optie een dagje uit, en zie of het het probleem oplost:
https://www.techpulse.be/tips/220243...r-uitschakelt/
Oud 10 December 2018, 13:54   #4
Johannes1903

Standaard

Als dat zo zou zijn, waarom heb ik dan geen last met afsluiten bij de laptops die oorspronkelijk met Windows 10 meekwamen? Ik heb het alleen met deze opgewaardeerde ex 7 computer, maar ik zal het wel eens proberen.
Hij is nu weer uit omdat hij nu helemaal niet meer het rode knopje kreeg, waarschijnlijk doordat er een update klaarstond. Die hij dus waarschijnlijk helemaal niet installeert. Hij blijft nl hangen, soms op 100%, soms een blauw scherm met 'afsluiten'. Wat dan 'eeuwig' duurt.
Oud 10 December 2018, 16:31   #5
erikdenhouter

erikdenhouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johannes1903 Bekijk bericht
Als dat zo zou zijn, waarom heb ik dan geen last met afsluiten bij de laptops die oorspronkelijk met Windows 10 meekwamen?
Het gaat bij de meeste computers goed, ook opgewaardeerde naar W10, maar jij hebt er eentje waarbij het niet goed gaat. Waarom dat zo is is nou net de vraag.
Oud 11 December 2018, 01:00   #6
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

De oorzaak? Staat er bij lijkt me:
Citaat:
maar hij vermeldt 'bad allocation 'Wat houdt dit in? Nu kan ik de naam niet meer opzoeken. Hij vermeldt (Bij Speccy) ook dat de RAM en de CPU een bad allocation hebben.
Bad allocation op een geheugenstrip? Dan lijkt me een geheugenstrip niet lekker.

Een driver om te kunnen afsluiten heb ik nog niet van gehoord, sinds wanneer heb je daar een driver voor nodig? Dat doet Windows immers zelf.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2018, 15:45   #7
FooBar

FooBar's schermafbeelding

Standaard

Bad allocation gaat zo te lezen over informatie over de fabrikant van moederbord, ram en cpu. Dit wordt kennelijk niet lekker doorgegeven aan het besturingssysteem. Omdat afsluiten ook niet werkt, klinkt mij dit als een moederbord dat niet meer helemaal lekker wil.
Hoewel ik er normaal geen fan van ben, zou ik in dit geval juist wel eens kijken of er een bios update is. Het bios verzorgt namelijk het afsluiten én de betreffende informatie richting het os (vlak voordat de computer echt helemaal uit gaat wordt de controle van Windows weer terug gegeven aan het bios, die de computer helemaal uit zet).

Het kan overigens geen kwaad om de computer in de slaapstand te laten staan. Kost alleen meer stroom. Kijk daarom eens (als een bios update geen soelaas biedt) of je in plaats daarvan de sluimerstand kunt gebruiken. Dan kan/gaat de stroom er namelijk wel af. Ik zet mijn computer altijd in de sluimerstand en sluit hem eigenlijk alleen af als Windows opnieuw wil opstarten vanwege een update en ik de computer op dat moment niet meer nodig heb.
FooBar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten