Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 8

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 16 January 2015, 22:44   #1
leonie89

Standaard optimalisatie nodig

Hallo mensen,

Mijn computer (win 8.1) wordt de laatste tijd langzamer en ik ben dus op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken. Na diverse scans (malware e.d.) en schijfopruiming kwam ik terecht bij schijfdefragmentatie. Deze staat ingesteld op automatisch. Nu zie ik echter bij het onderdeel "door systeem gereserveerd de melding "optimalisatie nodig", zoals ook te zien in de bijlage:

Knipsel.jpg

Als ik op het bewuste onderdeel klik en daarna klik op analyseren gebeurt er niets, evenmin als ik klik op optimaliseren...

Mijn vraag is of dit normaal is en/of dit een reden kan zijn waarom de computer trager wordt. Overigens, onder trager worden bedoel ik hier browsen, programma's laden en bewerkingen op foto's uitvoeren... Trager op alle gebieden dus.

Ik heb alle windows updates geinstalleerd en bij schijfopruiming ook de systeembestanden opgeschoond.

Hoop natuurlijk dat iemand mijn vraag kan beantwoorden

Alvast bedankt weer!

Met vriendelijke groet,

Leonie
leonie89 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2015, 23:12   #2
Niekie30

Niekie30's schermafbeelding

Standaard

Dat is de systeempartitie van 100 MB (of iets groter) en daar hoef je ook niets mee te doen. Wordt alleen even aangesproken bij het opstarten.

Niek
Oud 16 January 2015, 23:39   #3
leonie89

Standaard

Dank je voor je antwoord Niek!

Ik had al gelezen dat deze partitie hiervoor bedoeld was. In het verleden heb ik echter nooit de melding gehad dat optimalisatie nodig was...

Zal dus verder zoeken worden. Ik heb de laatste maanden geen nieuwe software geinstalleerd..behalve Avast internet security (trial versie). Ik zou me kunnen voorstellen dat browsen e.d. wat trager wordt, maar kan dit ook de werking van software (bv. fotobewerkingsprogramma's) beinvloeden?

Ik heb overigens ook de hd getest met hd tune (volledige scan) maar ook daar werden geen fouten gevonden. Ook geheugen heb ik ruim voldoende.
Ram verbruikt ongeveer 30% als ik fotobewerkingsprogramma's gebruik en mijn browser open staat. (Ik heb 8 Gb geinstalleerd).

Zijn er nog opties (afgezien van systeem of fabrieksherstel natuurlijk )

Groetjes,

Leonie
Oud 17 January 2015, 00:02   #4
Niekie30

Standaard

Oorzaken van Traagheid kunnen zijn:

Apps die op de achtergrond draaien.
Teveel mee opstartende programma's
Een harde schijf met windows waar geen 15 % van vrij meer is.
Een harde schijf die het aan het opgeven is.

Doe deze scans eens:
Begin met een scan met ADWcleaner http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/ Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en je op "Verwijderen" kunt klikken en start opnieuw op.

Doe daarna een "Slimme scan met het van tevoren geupdate programma Emsisoft Emergency Kit scanner. Klik na afloop op alles verwijderen en start opnieuw op:
http://www.emsisoft.com/en/software/eek/

Daarna doe je een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: https://www.malwarebytes.org/ en verwijder alles wat gevonden wordt.

Als je met IE surft kan je daarna via het menu Extra, Internet Opties en dan het tabblad Advanced je instellingen opnieuw instellen.
Kijk in het menu “ extra “ ook even naar het "Invoegtoepassingen beheren". Zorg dat daar maar 1 zoek machine staat en dat mag Bing of Google zijn.

Niek
Oud 17 January 2015, 01:50   #5
leonie89

Standaard

Hallo Niek,

ADW cleaner vond alleen de volgende registerfouten:

# AdwCleaner v4.107 - Rapport aangemaakt 17/01/2015 op 01:14:19
# Laatste Update 07/01/2015 door Xplode
# Database : 2015-01-13.2 [Live]
# Besturingssysteem : Windows 8.1 (64 bits)
# Gebruikersnaam : Fred en Femke - GEBRUIKERPC
# Gestart vanuit : C:\Users\Gebruiker\Downloads\AdwCleaner(3).exe
# Optie : Verwijderen

***** [ Services ] *****

***** [ Bestanden / Mappen ] *****

***** [ Taken ] *****

***** [ Snelkoppelingen ] *****

***** [ Register ] *****

Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\secman.DLL
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\secman.OutlookSecurityManage r
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\secman.OutlookSecurityManage r.1
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\AppID\{4D076AB4-7562-427A-B5D2-BD96E19DEE56}
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{66EEF543-A9AC-4A9D-AA3C-1ED148AC8EEE}
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{826D7151-8D99-434B-8540-082B8C2AE556}
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{66EEF543-A9AC-4A9D-AA3C-1ED148AC8EEE}
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{66EEF543-A9AC-4A9D-AA3C-1ED148AC8FFE}
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{11549FE4-7C5A-4C17-9FC3-56FC5162A994}
Sleutel Verwijderd : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{66EEF543-A9AC-4A9D-AA3C-1ED148AC8EEE}
Sleutel Verwijderd : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{66EEF543-A9AC-4A9D-AA3C-1ED148AC8FFE}
Sleutel Verwijderd : HKCU\Software\Myfree Codec
Sleutel Verwijderd : HKLM\SOFTWARE\Myfree Codec

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v11.0.9600.17416

-\\ Mozilla Firefox v35.0 (x86 nl)

AdwCleaner[R0].txt - [1026 octets] - [06/01/2014 20:50:20]
AdwCleaner[R1].txt - [1820 octets] - [03/01/2015 13:25:57]
AdwCleaner[R2].txt - [2025 octets] - [17/01/2015 01:11:06]
AdwCleaner[S0].txt - [1092 octets] - [06/01/2014 20:51:16]
AdwCleaner[S1].txt - [1914 octets] - [17/01/2015 01:14:19]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S1].txt - [1974 octets] ##########

Ik heb ze verwijderd.

Emsisoft en Malwarebytes hebben niets gevonden.

Ik zal even afwachten of het aan de registerfouten lag.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Leonie
Oud 17 January 2015, 04:21   #6
Niekie30

Standaard

Oke. Nou je kan niet spreken van een echt vervuilde computer zie ik. Valt me alles mee.
Heb je bij HDTune ook even op het tabblad "health"gekeken of daar "warnings" stonden?
Wat zijn de specificaties van de pc en hoeveel processen draaien er na het opstarten. (via Taakbeheer: ctrl+alt+del). ?

Niek
Oud 17 January 2015, 10:37   #7
Lange Pier

Lange Pier's schermafbeelding

Standaard

Al eens gekeken wat er zoal mee opstart?
Kan met Ccleaner of met msconfig.

Alles wat niets met de drivers of antivirus te maken heeft zou er uit kunnen, kan best veel schelen indien er niet steeds door diverse progjes naar updates worden gezocht o.a.

Autoruns is ook wel handig evenzo als de processexplorer uit sysinternals.
http://technet.microsoft.com/en-us/s...rnals/bb842062
Lange Pier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2015, 18:59   #8
leonie89

Standaard

Dank jullie!!

Niek, er stonden geen warnings bij health in hd-tune.

Gegevens computer:

computer.JPG

Na het opstarten draaien 22 achtergrondprocessen en 23 windowsprocessen.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt !

Lange Pier:

Ik heb met ccleaner gekeken en gekopieerd wat er mee opstart:

Ja HKCU:Run CCleaner Monitoring Piriform Ltd "C:\Program Files\CCleaner\CCleaner64.exe" /MONITOR
Ja HKCU:Run KiesAirMessage C:\Program Files (x86)\Samsung\Kies\KiesAirMessage.exe -startup
Ja HKCU:Run KiesPreload Samsung C:\Program Files (x86)\Samsung\Kies\Kies.exe /preload
Nee HKLM:Run Adobe ARM Adobe Systems Incorporated "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
Ja HKLM:Run AdobeAAMUpdater-1.0 Adobe Systems Incorporated "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\OOBE\PDApp\UWA\UpdaterStartupUtility.e xe"
Ja HKLM:Run AvastUI.exe AVAST Software "C:\Program Files\AVAST Software\Avast\AvastUI.exe" /nogui
Nee HKLM:Run CanonMyPrinter CANON INC. C:\Program Files\Canon\MyPrinter\BJMyPrt.exe /logon
Ja HKLM:Run emsisoft anti-malware Emsisoft GmbH "c:\program files (x86)\emsisoft anti-malware\a2guard.exe" /d=60
Ja HKLM:Run InstallerLauncher "C:\Program Files\Common Files\Bitdefender\SetupInformation\{6F57816A-791A-4159-A75F-CFD0C7EA4FBF}\setuplauncher.exe" /run:"C:\Program Files\Common Files\Bitdefender\SetupInformation\{6F57816A-791A-4159-A75F-CFD0C7EA4FBF}\Installer.exe"
Ja HKLM:Run KiesTrayAgent Samsung Electronics Co., Ltd. C:\Program Files (x86)\Samsung\Kies\KiesTrayAgent.exe
Ja HKLM:Run MouseDriver Pixart Imaging Inc TiltWheelMouse.exe
Ja HKLM:Run StartCCC Advanced Micro Devices, Inc. "C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\amd64\CLIStart.exe" MSRun
Ja HKLM:Run SunJavaUpdateSched Oracle Corporation "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja Extension Research Microsoft Corporation C:\PROGRA~2\MICROS~3\Office12\REFIEBAR.DLL

Ja Extension Verzenden naar OneNote Microsoft Corporation C:\PROGRA~2\MICROS~3\Office12\ONBttnIE.dll
Nee Helper avast! Online Security AVAST Software C:\Program Files\AVAST Software\Avast\aswWebRepIE.dll
Nee Helper avast! Online Security AVAST Software C:\Program Files\AVAST Software\Avast\aswWebRepIE64.dll
Ja Helper Canon Easy-WebPrint EX BHO CANON INC. C:\Program Files (x86)\Canon\Easy-WebPrint EX\ewpexbho.dll
Nee Helper Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper Oracle Corporation C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\jp2ssv.dll
Nee Helper Java(tm) Plug-In SSV Helper Oracle Corporation C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\ssv.dll
Ja Toolbar Canon Easy-WebPrint EX CANON INC. C:\Program Files (x86)\Canon\Easy-WebPrint EX\ewpexhlp.dll

Ja Extension Adblock Plus 2.6.7 Wladimir Palant default Firefox 35.0 C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox \Profiles\fn68qsac.default\extensions\{d10d0bf8-f5b5-c8b4-a8b2-2b9879e08c5d}.xpi
Nee Extension Avast Online Security 10.0.2502.149 AVAST Software default Firefox 35.0 C:\Program Files\AVAST Software\Avast\WebRep\FF
Nee Extension CookiesOK Release_candidate.rev65 nicksulkers default Firefox 35.0 C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox \Profiles\fn68qsac.default\extensions\jid0-UgB5JNMPWHIRM4dcAe76c7EcVis@jetpack.xpi
Ja Extension Exif Viewer 2.00 Alan Raskin, asraskin@gmail.com default Firefox 35.0 C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox \Profiles\fn68qsac.default\extensions\exif_viewer@ mozilla.doslash.org.xpi
Ja Plugin Adobe Acrobat 11.0.10.32 Adobe Systems Inc. default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 11.0\Reader\browser\nppdf32.dll
Ja Plugin AdobeAAMDetect 1.0.0.0 Adobe Systems default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\OOBE\PDApp\CCM\Utilities\npAdobeAAMDet ect32.dll
Ja Plugin CANON iMAGE GATEWAY Album Plugin Utility 3.0.5.0 CANON INC. default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Canon\Easy-PhotoPrint EX\NPEZFFPI.DLL
Ja Plugin Java Deployment Toolkit 7.0.710.14 10.71.2.14 Oracle Corporation default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\dtplugin\npdeployJava1.dll
Ja Plugin Java(TM) Platform SE 7 U71 10.71.2.14 Oracle Corporation default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\plugin2\npjp2.dll
Ja Plugin NPCIG.dll 1.0.0.5 CANON INC. default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Canon\MyCamera Download Plugin\NPCIG.dll
Ja Plugin Photo Gallery 16.4.3528.331 Microsoft Corporation default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Windows Live\Photo Gallery\NPWLPG.dll
Ja Plugin Shockwave Flash 16.0.0.257 Adobe Systems Incorporated default Firefox 35.0 C:\Windows\SysWOW64\Macromed\Flash\NPSWF32_16_0_0_ 257.dll
Ja Plugin Shockwave for Director 12.0.7.148 Adobe Systems, Inc. default Firefox 35.0 C:\Windows\SysWOW64\Adobe\Director\np32dsw_1207148 .dll
Ja Plugin Silverlight Plug-In 5.1.30514.0 Microsoft Corporation default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\Microsoft Silverlight\5.1.30514.0\npctrl.dll
Ja Plugin Unity Player 4.3.1.28294 Unity Technologies ApS default Firefox 35.0 C:\Users\Gebruiker\AppData\LocalLow\Unity\WebPlaye r\loader\npUnity3D32.dll
Ja Plugin VLC Web Plugin 2.1.0.0 VideoLAN default Firefox 35.0 C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\npvlc.dll

Ja Task Adobe Flash Player Updater Adobe Systems Incorporated C:\Windows\SysWOW64\Macromed\Flash\FlashPlayerUpda teService.exe
Ja Task AdobeAAMUpdater-1.0-MicrosoftAccount...52@hotmail.com Adobe Systems Incorporated C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\OOBE\PDApp\UWA\UpdaterStartupUtility.e xe -mode=scheduled
Ja Task CCleanerSkipUAC Piriform Ltd "C:\Program Files\CCleaner\CCleaner.exe" $(Arg0)
Ja Task CreateChoiceProcessTask Microsoft Corporation C:\Windows\BrowserChoice\browserchoice.exe /launch
Nee Task Optimize Start Menu Cache Files-S-1-5-21-2078690601-1932793634-1881534085-1001
Ja Task Scheduled scanning task C:\PROGRA~2\F-Secure\apps\COMPUT~1\ANTI-V~1\fsav.exe /HARD /POLICY /SCHED /REPORT="C:\PROGRA~2\F-Secure\apps\COMPUT~1\ANTI-V~1\report.txt"
Ja Task {14F68FED-45B9-41A2-9A52-5A67FA1B7339} Mozilla Corporation "c:\program files (x86)\mozilla firefox\firefox.exe" http://ui.skype.com/ui/0/7.0.0.102/n...er&page=tsBing

Ja Directory Digital Photo Professional CANON INC. C:\Program Files (x86)\Canon\Digital Photo Professional\DPPViewer.exe /path "%1"
Ja Directory RecuvaShellExt Piriform Ltd C:\Program Files\Recuva\RecuvaShell64.dll
Ja Directory VLC Media Player - Aan afspeellijst toevoegen VideoLAN "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" --started-from-file --playlist-enqueue "%1"
Ja Directory VLC Media Player - Afspelen VideoLAN "C:\Program Files (x86)\VideoLAN\VLC\vlc.exe" --started-from-file --no-playlist-enqueue "%1"
Ja Drive Emsisoft Shell Extension Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU.DLL
Ja Drive Emsisoft Shell Extension x64 Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU64.DLL
Ja File 00avast AVAST Software C:\Program Files\AVAST Software\Avast\ashShA64.dll
Ja File avast AVAST Software C:\Program Files\AVAST Software\Avast\ashShA64.dll
Ja File Emsisoft Shell Extension Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU.DLL
Ja File Emsisoft Shell Extension x64 Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU64.DLL
Ja Folder avast AVAST Software C:\Program Files\AVAST Software\Avast\ashShA64.dll
Ja Folder Emsisoft Shell Extension Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU.DLL
Ja Folder Emsisoft Shell Extension x64 Emsisoft GmbH C:\PROGRAM FILES (X86)\EMSISOFT ANTI-MALWARE\A2CONTMENU64.DLL
Ja Folder RecuvaShellExt Piriform Ltd C:\Program Files\Recuva\RecuvaShell64.dll

Dank jullie voor het meedenken!

Groetjes,

Leonie
Oud 17 January 2015, 22:55   #9
Niekie30

Standaard

Als je in W8.1 met ctrl+Alt+del naar taakbeheer gaat en je kiest het tabblad "opstarten" kan je precies zien wat er mee opstart en waar veel of weinig gebruik van gemaakt wordt.

Zo even vlug gekeken in je lijstje wat uit zou kunnen:
Ccleaner
Adobe (niet de updater, maar het prog)
Alles van Canon (tenzij de printer dingen gaat weigeren.)
Ik zie 3 of 4 antiviris progs? Avast? Emsisoft? Bitdefender? (doe maar 1 denk ik)
Kies van Samsung?
Extension Verzenden naar OneNote
Toolbar Canon Easy-WebPrint EX CANON INC. C:\Program Files (x86)\Canon\Easy-WebPrint EX\ewpexhlp.dll
Ja Directory RecuvaShellExt Piriform Ltd C:\Program Files\Recuva\RecuvaShell64.dll

Trouwens als die directory, Drive en Folder rommel komt me totaal onbekend voor.

Maar begin eens met het aantal antivirus progs terug te brengen naar max 1 dat zal al wat schelen.

Niek
Oud 18 January 2015, 00:12   #10
leonie89

Standaard

Dank je Niek!

Als ik via taakbeheer kijk bij opstarten zie ik het volgende:

opstarten.JPG

Een heel ander lijstje dan dat van ccleaner.

Emsisoft had ik er nog opstaan na de scan van gisteren. Bitdefender heb ik al maanden geleden verwijderd, dus dat begrijp ik even niet. Kan ik nergens vinden in mijn bestanden...
Ik zal emsisoft verwijderen natuurlijk.
Kies gebruik ik voor de connectie met mijn mobiele telefoon.
De zaken die je erna aangeeft zie ik niet bij 'opstarten" staan. Sommige dingen van canon hebben betrekking op de printer, maar anderen zeer waarschijnlijk op de camera en bijbehorende software. Ik zal mijn canon onderdelen dus moeten laten staan (ook al zie ik ze niet)...

Geen idee dus waar ik dat stukje bitdefender moet vinden en verwijderen.

Als je enig idee hebt hoor ik dat natuurlijk graag!

Groetjes,

Leonie
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten