Belangrijk: ComputerIdee Forum Huisregels | Wachtwoord vergeten?

Ga terug   Computer Idee Forum > Internet > Websites maken

Notices

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 May 2018, 23:09   #11
BlackTiger

BlackTiger's schermafbeelding

Standaard

Beiden nogmaals!!
Citaat:
bij de uitoefening van een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit".
Lees dit nu eens goed en op een juridische manier. Je weet toch wel wat huishoudelijk is of niet? En wat zuiver persoonlijk is of niet?

Een website is geen zuiver huishoudelijke activiteit. Deze kan persoonlijk zijn maar dus NIET als je met persoonsgegevens gaat werken (contactformulier, nieuwsbrief).
Laat die onzin nu los, want een website voor anderen is dus [b]niet[/]puur persoonlijk.

Citaat:
Er is/was een contactformulier. Ik wil daar best een kort privacy statement bij zetten, maar het schijnt al voldoende te zijn (afgaande op aantal blogs) om bij het contactformulier aan te geven dat je de opgegeven informatie alleen gebruikt om indien noodzakelijk te reageren.
Kijk en hier voldoe je dus al deels aan de AVG. Je maakt namelijk kenbaar waar de informatie voor gebruikt wordt. Feitelijk zou er nog bij moeten staan voor hoe lang maar oke.

Als jullie mij niet wensen te geloven, iets meer juridisch. Want volgens jullie zou een hobby forum wat je persoonlijk runt dan ook persoonlijk of huishoudelijk zijn? Echt niet. Het wordt niet-persoonlijk als je gegevens gaat gebruiken.
https://blog.iusmentis.com/2018/04/0...rumdiscussies/
Lees hier met name de eerste alinea eens.

En deze geeft nog veel meer informatie, gaat over een blogger. Dat is ook persoonlijk... totdat je dus wat ik al schreef persoonlijke gegevens gaat gebruiken.
https://blog.iusmentis.com/2018/05/1...ning-avg-gdpr/

Jullie kunnen dus eigenwijs blijven en dat ene regeltje naar je eigen idee uitleggen, maar persoonlijk=jezelf en huishoudelijk=keuken/thuis.
Emails, scripts, forums, contactforumlieren, nieuwsbrieven, maakt het geen r**t meer uit of je het voor jezelf doet of zakelijk, het valt dan gewoon onder de AVG.

En ik denk dat Engelfriet het wel beter weet dan jullie 2.

En die telefonische helpdesk? Die wist dus niet van het verwerken van die informatie, vandaar ook de vage uitspraak.
Dus niet komen mauwen als je plotseling "vreemde" boetes krijgt of waarschuwingen.

-----------------------------
Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.
BlackTiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 May 2018, 23:14   #12
BlackTiger

Standaard

Nog een stukje omdat onzin gebeuren over zakelijk en niet zakelijk onderuit te halen, uit die 2de linnk:
Citaat:
Ook moet je een register opzetten. Dat klinkt nogal formeel en is het ook, maar je moet intern vastleggen welke gegevens jij verzamelt en voor welke doeleinden. Dit geldt ook voor zelfstandigen en ook voor niet-commerciële partijen. Als je als bedrijf actief bent, dan heb je er al eentje voor bijvoorbeeld je klantrelatiesysteem en je personeelsadministratie. Ben je alleen aan het bloggen, dan moet je nu dus een register maken.
Zoek anders eens even op wat "zuiver persoonlijk" en "huishoudelijk" juridisch betekent of in de context van de AVG.

Zo heel streng zal het niet worden maar jullie moeten dat persoonlijk en zakelijk loslaten, dat is gewoon onzin, zeker nu met de nieuwe AVG.
Zo gauw er (persoons)gegevens verwerkt worden is er volgens de AVG sprake van dataverwerking en de privacy wetgeving en moet je voldoen aan een aantal regels. Zo simpel is het.

Heel erg strict genomen zou je dus zelfs nog iets moeten opnemen als je website cookies gebruikt of Adsense etc. van Google gebruikt want dan worden ook bepaalde bezoekersgegevens gebruikt en verwerkt zoals o.a. ip adres wat met de nieuwe AVG ook onder de data verwerkingswet valt.
Zullen ze bij een eenvoudige persoonlijke website vermoedelijk niet heel snel naar kijken maar strict genomen is dit wel zo.

Maar nogmaals, jullie moeten het zelf weten. Er zijn genoeg juridische voorbeelden te vinden.

Gewone website, met wat algemene afbeeldingen, geen email, geen contactformulier en geen nieuwsbrief -> geen AVG.
Verwerking van gebruikers en/of persoonsgegevens, op welke manier dan ook (ongeacht zakelijk of hobby/persoonlijk) -> AVG.
Zo simpel is het, en niet anders.

P.s. vergeet ook niet dat de WbP alleen om persoonsgegevens ging. De nieuwe AVG bevat ook een data verwerkingswet en da's nieuw.

Domme vragen bestaan niet. Het is dom om een vraag te hebben en deze niet te stellen.

Laatst gewijzigd door BlackTiger : 26 May 2018 om 23:26
Oud 27 May 2018, 10:09   #13
Obelix71

Obelix71's schermafbeelding

Standaard

Rustig aan BT
Je bent duidelijk.
Ik vind het alleen wel heel kwalijk dat een medewerker van AP mij dan verkeerd informeert.
Vind de gestelde eisen voor een hobbyist erg ver gaan. Voor mij wordt het dan de vraag of ik daar wel aan kan (/wil) voldoen. Wil je overal aan voldoen, dan gaat me dat heel veel tijd kosten, heb ik het idee.
Begrijp me goed: ik heb privacy hoog in het vaandel staan en vind ook dat privacy goed (/beter) gerespecteerd moet worden. Ik moet dus mijn vrienden / familie formeel toestemming gaan vragen of ik hun gegevens mag gebruiken.

Ik kom echter nog steeds landelijke (commerciële) websites tegen met een cookiewall.
Dat mag toch niet meer?
Heb de links die je geeft geopend. Daar kwam ik ook wat links tegen naar o.a. https://ictrecht.nl/
Op die site krijg ik rechtsonder een popup met de mogelijkheid voor cookie-instellingen. Daarin accepteer ik standaard alles. Dat mag toch ook niet (meer)?
Ik had ergens gelezen dat er pas cookies geplaatst mogen worden nadat je daar specifiek akkoord op hebt gegeven.

Voldoet de website van AP zelf aan de AVG? Ik kan me nog steeds inschrijven voor de nieuwsbrief, zonder dat ik gewezen op wat er met mijn gegevens gebeurd.

Laatst gewijzigd door Obelix71 : 27 May 2018 om 10:21
Obelix71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2018, 18:15   #14
BlackTiger

Standaard

Citaat:
Rustig aan BT
Oeps, ja nu ik m'n eigen teksten voor de 3de keer nalees komen ze wat "druk" over. Maar da's meer dat ik me zorgen maak dat jij maar bijv. ook meelezers misschien anders in de problemen komen (boetes) dan dat ik me ergens anders druk over maak.
V.w.b. die medewerker, mijn vermoeden is dat het hem niet duidelijk genoeg was dat er een nieuwsbrief bestond of dat hij onvoldoende op de hoogte is dat dit onder dataverwerking valt.
In je link kun je zelf eenvoudig nagaan of je dataverwerker bent of niet via dat schema'tje. Erg handig trouwens.

Citaat:
Ik moet dus mijn vrienden / familie formeel toestemming gaan vragen of ik hun gegevens mag gebruiken.
Niet perse, je kunt ze ook informeren per e-mail dat dit nu van toepassing is en dat ze zich kunnen afmelden of hun gegevens kunnen laten verwijderen als ze dat willen, dan heb je ook aan je informatieplicht voldaan, gecombineerd wat je zelf al hebt opgeschreven (doel van opslag en verwerking).
Voor nieuwe mensen die zich op de nieuwsbrief willen abonneren kun je dat op de website zitten maar dat had je dacht ik al gedaan. Dus op zich valt het nog redelijk mee omdat je website vrij eenvoudig is en nauwelijks data van derden gebruikt/verwerkt wordt.

Ik ben het helemaal met je eens dat de eisen voor een hobbyist veel te ver gaan. Ik begrijp volledig het recht op privacy en dat met dit soort gegevens heel zorgvuldig omgegaan moet worden, maar in geval van de AVG ben ik het helemaal met je eens dat het met name voor hobbyisten sites en forums te ver door slaat.
Daar had men wel wat uitzonderings- of eenvoudigere clausules voor kunnen bedenken.

Persoonlijk denk ik dat men zakelijk meer zal controleren en vermoedelijk ook sneller over zal gaan tot beboeting dan bij hobby sites/forums, maar voorkomen is gewoon beter dan genezen.

Hoe dat precies zit met de cookiewall durf ik in tegenstelling tot de AVG geen 100% uitspraken over te doen. Maar ik zal hieronder mijn gedachtengang plaatsen zoals ik het begrijp uit de teksten.

Cookies valt wel onder de dataverwerking als bedoeld in de AVG. Maar er was voorheen aparte wetgeving. Van de ene kant was het verboden maar de ACM (die er op controleerde) gaf weer aan dat het juist wel weer moest i.v.m. die EU richtlijnen. Het is om soms dol van te worden. Ik lees wel veel over plannen tot een verbod, maar een daadwerkelijk verbod zie ik pas verschijnen bij de AVG.

Anyway, er is nu dus sinds de AVG ook nog een E-Privacy verordening. Deze stelt dat er geen toestemming meer nodig is voor alleen functionele cookies als ik het goed lees.
Nu kan ik het v.w.b. een cookiewall mis hebben zoals gezegd, maar voor zover ik het begrijp moet een gebruiker een vrije keuze kunnen maken.
In theorie betekent dit dat een cookiewall wel nog mag, maar uitsluitend indien er geen sprake is van "take it or leave it" oftewel als je niet accepteert dan heb je ook geen toegang tot de site. Dat soort cookiewalls is verboden, in elk geval sinds 25 mei met de AVG en Eprivacy.
Dus men mag een cookiewall wel nog beperkt gebruiken maar niet meer voor standaard alles accepteren en geen toegang als je dat niet doet, want dan is er geen feitelijke keuze vrijheid.

Citaat:
Voldoet de website van AP zelf aan de AVG? Ik kan me nog steeds inschrijven voor de nieuwsbrief, zonder dat ik gewezen op wat er met mijn gegevens gebeurd.
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dan zou ik nog eens moeten nalezen of het specifiek bij de nieuwsbrief aanmelding moet staan, of dat het voldoende is dat deze informatie ergens op de website zelf te lezen is.
Het zou me echter niet verbazen als dit nog niet op orde is alhoewel het bij de AP dan wel apart is, want die zouden een goed voorbeeld moeten geven.

Laatst gewijzigd door BlackTiger : 27 May 2018 om 18:21 Reden: Regeltje bijgevoegd
Oud 27 May 2018, 19:18   #15
Obelix71

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Oeps, ja nu ik m'n eigen teksten voor de 3de keer nalees komen ze wat "druk" over. Maar da's meer dat ik me zorgen maak dat jij maar bijv. ook meelezers misschien anders in de problemen komen (boetes) dan dat ik me ergens anders druk over maak.
En dat siert je

Citaat:
V.w.b. die medewerker, mijn vermoeden is dat het hem niet duidelijk genoeg was dat er een nieuwsbrief bestond of dat hij onvoldoende op de hoogte is dat dit onder dataverwerking valt.
Ik denk dat ik duidelijk ben geweest. Anders had hij, naar mijn mening, beter kunnen / moeten doorvragen daarover.
Overigens had hij het idee dat alle ophef/gedoe over AVG wat te veel was; er zou niet zo veel veranderen t.o.v. de bestaande wetgeving. Volgens hem....

Citaat:
Deze stelt dat er geen toestemming meer nodig is voor alleen functionele cookies als ik het goed lees.
Nu kan ik het v.w.b. een cookiewall mis hebben zoals gezegd, maar voor zover ik het begrijp moet een gebruiker een vrije keuze kunnen maken.
In theorie betekent dit dat een cookiewall wel nog mag, maar uitsluitend indien er geen sprake is van "take it or leave it" oftewel als je niet accepteert dan heb je ook geen toegang tot de site. Dat soort cookiewalls is verboden, in elk geval sinds 25 mei met de AVG en Eprivacy.
Dat dacht ik dus ook.
Tot mijn verbazing zie ik dus nog steeds die muren. Sterker nog; waar de telegraaf eerst nog de mogelijkheid bood om uit drie varianten te kiezen, kun je nu alleen nog maar kiezen voor alles (of niets). Ook op http://forum.fok.nl/ vind ik het er niet duidelijker/makkelijker op geworden. Op https://www.startpagina.nl/v/hebben ze geen melding over cookies en kun je niets instellen. Kom je binnen op startpagina.nl dan krijg je bovenin wel een balk.
En op https://www.bcc.nl/service/contactform vragen ze volgens mij veel meer dan mag / nodig is (zonder uitleg waarom ze al die gegevens willen hebben).
Heb het idee dat nog lang niet alle partijen hun website(s) op orde hebben
En dat maakt het voor mij ook erg onduidelijk wat (niet) mag. Als zoveel, grote, websites de zaken al niet op orde hebben.......

Citaat:
Het zou me echter niet verbazen als dit nog niet op orde is alhoewel het bij de AP dan wel apart is, want die zouden een goed voorbeeld moeten geven.
Het komt op mij in ieder geval heel dubbel over; er is sprake van dataverwerking en ik zou dan moeten gaan 'zoeken' wat ze daar mee gaan doen. Heb ergens gelezen dat het plaatsen van verwijzingen naar het privacy-reglement niet meer (altijd) zou mogen; je werpt daar immers een drempel op. Waar je gegevens vraagt, moet duidelijk worden waarom je ze vraagt.

Laatst gewijzigd door Obelix71 : 27 May 2018 om 19:23
Oud 27 May 2018, 23:53   #16
BlackTiger

Standaard

Citaat:
En dat siert je
Dank je voor het compliment, maar ik dat dat we allemaal gewoon proberen elkaar zo goed mogelijk te helpen en te behoeden voor ongelukken op het internet dus eigenlijk geldt dit voor iedereen hier lijkt me.

Die cookie keuze op Fok vind ik juist wel duidelijk eigenlijk.
Je kunt daar namelijk zelf invullen waar je mee akkoord wenst te gaan qua cookies of dat je de keuze maakt om gewoon alles te accepteren.
Wat vind jij er onduidelijk aan? Misschien overzie ik iets?

V.w.b. BCC heb je zonder meer gelijk. De cookies zijn in orde maar het contactformulier vraagt teveel onnodige gegevens voor eenvoudige vragen.
Daar heb je geen adresgegevens voor nodig en ook geen geslacht. De andere vragen zijn niet verplicht dus tellen niet mee.

Startpagina heeft helemaal nog niets op orde. Sterker nog, ik kreeg daar een melding dat ik automatisch ingelogd was omdat ik een Sanoma account had. Terwijl ik noch per email, noch op die site gewezen ben op enigerlei veranderingen betreffende privacy en/of dataverwerking zoals dat wel gebeurt bij sites die de zaken op orde hebben.

Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat jij als "eenvoudige" website beheerder tussen de bomen het bos niet meer ziet als zelfs grotere sites en zelfs bedrijven gewoon de zaken nog niet op orde hebben.
Maar juist daarom denk ook ik dat jij jezelf niet teveel zorgen hoeft te maken, zeker niet gezien je de belangrijkste aanpassing/mededeling al gedaan hebt.

Voor de rest zal het vermoedelijk de komende tijd een soort van "kinderschoenen" periode worden, waarbij her en der wat sites op de vingers getikt gaan worden en het gaandeweg een stuk duidelijker gaat worden.
Probleem is dat dit al van verleden jaar bekend is maar nauwelijks iemand er echt serieus moeite voor heeft genomen de zaken eens echt op een rijtje te zetten tot zeg maar 1 a 1,5 maand geleden en dat is dan al zeer rijkelijk laat. En dan moet het opeens per de 25e mei, iedereen in de stress, niet alles echt duidelijk omdat het zo omvangrijk is en in juridische taal... je bent echt de enige niet. Ik heb er ook een week of twee geleden echt een aantal dagen op zitten lezen en studeren.

Citaat:
Waar je gegevens vraagt, moet duidelijk worden waarom je ze vraagt.
Dat klopt, zo heb ik dat ook begrepen uit de de omschrijvingen van de regels.
Het kan nogal eens moeilijk zijn dat te realiseren om voor elke scheet aan te geven waar je het voor gaat gebruiken.
Door jouw reactie ben ik nog eens gaan kijken en bleek dat ik het zelf ook nog op 1 plek vergeten had erbij te schrijven. Daarvoor dank!

Er staat nu een korte reactie met een link naar de algemene voorwaarden, dat is gewoon klikken en niet meer echt zoeken.

Het moet duidelijk zijn waarom je ze vraagt en wat je ermee doet en/of hoe lang je de gegevens bewaard. Dat heb je goed gelezen.

Oud 28 May 2018, 12:35   #17
Obelix71

Standaard

Citaat:
Die cookie keuze op Fok vind ik juist wel duidelijk eigenlijk.
Je kunt daar namelijk zelf invullen waar je mee akkoord wenst te gaan qua cookies of dat je de keuze maakt om gewoon alles te accepteren.
Wat vind jij er onduidelijk aan? Misschien overzie ik iets?
Ik kan/mag alleen verder als ik op alles akkoord geef. Daarover hebben we het eerder gehad; onder AVG mag ik kiezen welke cookies ik wil accepteren en welke niet (althans: dat idee had ik er bij).
Die keuze heb ik nu niet.

Citaat:
Probleem is dat dit al van verleden jaar bekend is
Ik meende zelfs iets te zien over 2016......

Citaat:
niet alles echt duidelijk omdat het zo omvangrijk is en in juridische taal...
Wat ik dan weer jammer / vreemd vind; ik word geacht helder en duidelijk te communiceren met de bezoeker, maar het document waarop dit dan is gebaseerd is zeer moeizaam te doorgronden.....
Best wel paradoxaal.

Citaat:
Daarvoor dank!
Graag gedaan
Oud 28 May 2018, 22:23   #18
BlackTiger

Standaard

Citaat:
Ik kan/mag alleen verder als ik op alles akkoord geef.
Ahaa.... klopt. Ik had ze nog niet ingevuld. Daar zit ergens een fout in het script. Het ziet er goed uit maar het werkt verkeerd. Je kunt inderdaad alleen verder als je alles accepteert, dat mag niet meer.

En het was inderdaad april 2016 dat de AVG goedgekeurd werd, dus dat is nog erger. Men had 2 jaar de tijd en er is toen maar vluchtig wat over gezegd. De voorbereidingen zijn veel te laat begonnen.

Ben het helemaal ook met je eens dat het paradoxaal is. Als je bijvoorbeeld naar Transip kijkt, die doen dat heel mooi. Ze hebben een eenvoudig te begrijpen uitleg voor een en ander dat maakt het gemakkelijk.
Maar daarnaast moeten ze wel de juridische versie ook aanwezig hebben want de eenvoudige uitleg is juridisch niet duidelijk genoeg voor als er bijv. een rechtszaak zou komen.
Dat is mooi en klantvriendelijk maar kost wel een heleboel extra werk want je zult toch echt die juridische versie ook moeten hebben.
Ik heb dat voor mijn klanten ook. De Algemene Voorwaarden waren al moeilijk te doorgronden maar de nieuwe helemaal. Ze zijn wel per e-mail op de hoogte gesteld in wat eenvoudigere taal.
Maar om daar nu ook alweer een pagina aan te besteden op de site zelf gaat me te ver. Het wordt er niet leuker op, zeker niet voor particulieren c.q. hobbyisten.
Voor m'n forum is er ook ongeveer een halve pagina aan zaken bij gekomen om te kunnen vrijwaren en aan de regels te voldoen.

Ben benieuwd wat er de komende tijd gebeuren gaat en in hoeverre er handhaving gaat plaatsvinden en of er waarschuwingen of boetes komen en zo ja bij wie en waarom.
Ben ook benieuwd hoe dit nu gaat bij buitenlandse websites, met name hobby sites en forums.

Oud 30 May 2018, 10:45   #19
Obelix71

Standaard

Naar aanleiding van de reactie van BT
Citaat:
"En ik denk dat Engelfriet het wel beter weet dan jullie 2."
heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de vraag aan hem voorgelegd.

Zijn reactie:
Citaat:
Deze site lijkt me inderdaad wel passen binnen de uitzondering voor persoonlijke activiteiten. U heeft geen cookies en geen advertenties, en u publiceert geen privacygevoelige informatie over andere mensen. Ik denk niet dat u onder de AVG valt.
Voor mij een geruststelling, al klinkt het wat twijfelend (lijkt, denk).
Kan ik in een wat rustiger tempo (ook gezien de temperaturen wenselijk) zorgen dat ik voldoe. In het kader van "better safe than sorry".
Oud 30 May 2018, 14:56   #20
BlackTiger

Standaard

Als hij schrijft dat hij het denkt klopt het vaak wel, of in grote lijnen.
Naar aanleiding van wat meer communicatie met jou denk ik ook niet dat er voor jouw site meer nodig is. Temeer daar het met name is voor je familie en enkele vrienden.
Wat dat betreft ligt het vermoedelijk toch minder ernstig dan ik dacht.

Die regel wat je reeds geplaatst hebt helpt in elk geval met afvangen van eventualiteiten i.v.m. de dataverwerking. Als iemand iets zou zeggen kun je in elk geval aantonen dat je er je best op gedaan hebt om het in orde te hebben.

Mensen met forums en wordpress installaties zullen toch goed moeten opletten welke gegevens ze opslaan, verwerken en evt. publiceren.

Het verdiend voor anderen met gewone websites ook aanbeveling om na te gaan in hoeverre je persoonlijke gegevens (een email adres valt daar ook onder) verwerkt en evt. publiceert.
In de loop van de komende tijd zullen we wel zien in hoe het verder gaat lopen.

Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten