Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Onderdelen

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 19 March 2014, 22:09   #1
anoniem35213
Guest

Standaard Kan AHCI mode niet vinden

Hallo,

Heb een SSD aangeschaft, en wil die als opstartschijf gaan gebruiken. Nu probeer ik in mijn bios de Sata mode naar AHCI te zetten, alleen kan ik deze optie nergens vinden.

De enige optie die ik zie staan is Raid mode, en die staat standaard op IDE. Het is mogelijk deze naar ahci te veranderen. Er staat overigens 2 keer Raid mode in mijn bios, vlak achter elkaar.

Ik heb een MSI P45 diamond moederbord.

Weet iemand hoe ik deze in AHCI krijg zodat ik mijn ssd kan installeren?
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2014, 00:59   #2
anoniem22217
Guest

Standaard

Plaats de Windows 8 DVD in de PC en sluit alleen SSD aan op je moederbord Windows vind AHCI mode vanzelf, althans zo ging het bij mijn dualcore moederbord.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 March 2014, 12:36   #3
anoniem42071
Guest

Standaard

In het manual staat:
Citaat:
Supports Intel Martix Storage Technology (AHCI + RAID 0/1/5/10)
by ICH10R
Als je Raid kiest, zorg dan dat er maar 1 HD in de pc zit.
Maar op zicht is het niet kunnen kiezen van AHCI geen onoverkomelijkheid. Die ssd werkt ook op sata etc.
Alleen is ie dan een fractie minder snel.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 21 March 2014, 20:43   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik heb ook de manual eens gelezen rond RAID, en er zitten twee RAID controllers in; een Jmicron en een Intel.

SATA
- 6 SATAII ports by Intel ICH10R
- 2 SATA II port by Jmicron 363
- 2 eSATA ports by Jmicron 363
- Supports storage and data transfers at up to 3Gb/s
RAID
- Supports Intel Martix Storage Technology (AHCI + RAID 0/1/5/10) by ICH10R
- Supports RAID 0, RAID 1 and JBOD by Jmicron 363

Maar over non-RAID staat niets te lezen.
Ik denk dat je het best de BIOS op defaults kan zetten, en dan de disk(s) aansluiten. De SATA poorten zullen dan denk ik vanzelf de disks als non-RAID zien.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2014, 03:05   #5
anoniem22639
Guest

Standaard

Hallo beste forumleden,ik ben min of meer bij toeval op een oplossing gestuit bij het zoeken naar mijn probleem met AHCI-mode te gebruiken.Ik weet natuurlijk niet of dit op alle moederborden werkt of alle Windows-versies.Ik gebruik Windows 7 64-bits en gebruik een MSI moederbord.In mijn BIOS kan ik de sata veranderen naar AHCI-mode,echter als ik opnieuw opstartte,blauwe schermen,opstartherstel-opties.Terugzetten van AHCI-mode naar IDE zorgde in ieder geval voor normaal opstarten.Mijnoplossing:ga naar www.google.nl,typ in het zoekenkader: waarom krijg ik een foutmelding in AHCI-mode Bij de resultaten staat er een oplossing van support.Microsoft.com.Klik op deze link en je komt op de pagina van Microsoft waarop staat "Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt".Scroll iets naar beneden en daar staat het Microsoft Fix It symbool met daaronder "Dit probleem oplossen,Microsoft Fix It 50470.Microsoft installeert nu het AHCI-stuurprogramma.Meerdere malen opstarten is nodig om de stuurprogramma's te laden voor de apparaten die kunnen werken in AHCI-mode.Volg de aanwijzingen op de paginaupport.microsoft.com/kb/92276/nl .Vooral het invullen van de waardegegevens is belangrijk,waarde moet 0 zijn.Het werkte bij mij als een zonnetje,zeker omdat ik 7 of 8 maanden op zoek was naar mijn probleem met AHCI-mode voor mijn SSD die ik als bootschijf gebruik.Hoop dat iemand er wat aan heeft,ik in ieder geval wel,groetjes en succes allemaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2014, 03:08   #6
anoniem22639
Guest

Standaard

Die Smiley is per ongeluk bij het typen erin geslopen.In plaats van de smiley moet de s worden gebruikt,lol.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2014, 09:29   #7
anoniem27570
Guest

Standaard

AHCI mode is voor een SSD helemaal niet van belang, bij sommige controllers is hij iets langzamer t.o.v. IDE modus en bij anderen weer wat sneller.

http://expertester.wordpress.com/200...ark-advantage/

Alleen bij schijven met platters mis je de NCQ, thats all.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2014, 10:08   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HenkAjax Bekijk bericht
Die Smiley is per ongeluk bij het typen erin geslopen.In plaats van de smiley moet de s worden gebruikt,lol.
( Dubbele punt + S is die smiley, even een spatie tussen de twee zetten, dan ben je hem kwijt )

Ik kan eerlijk gezegd niet zo weten of het verschil voor je uitmaakt.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2014, 16:08   #9
anoniem22639
Guest

Standaard

Lange Pier,bij mij maakte het wel degelijk uit, de snelheid van opstarten is aanmerkelijk vooruit gegaan en vergeleken bij mijn vorige SSD is de snelheid van verwerken ook sneller.De oude SSD was een OCZ 120GB Agility 3 en de nieuwe is een 512 GB Crucial MX100.Ik denk dat de nieuwe sowieso al sneller is dan de "oude".Ik had ook ,dacht ik duidelijk gemaakt,dat mijn oplossing niet voor iedereen werkt en soms beter niet veranderd dient te worden.Het ging mij eigenlijk om de vele meldingen op diverse fora van blauwe schermen,niet kunnen booten,een oplossing te bieden die bij mij werkt.En erikdenhouter,dank je voor de info vwb die Smiley.Typen met 1 vinger......
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten