Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Netwerk

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 6 April 2011, 12:59   #1
anoniem51268
Guest

Standaard NAS (ALDI) niet zichtbaar in Verkenner

Een thuisnetwerk met de volgende punten :

Een modem / router (Altijd ingeschakeld)
Een switch - Gigabit (Altijd ingeschakeld)
Drie Computers genaamd A - B - C
Een NAS ( van ALDI )
Een printer(USB) (Altijd via router ingeschakeld)

Verbindingen :
Van Modem/router 1 kabel naar de switch
Van Modem/router 1 kabel naar de printer(USB)

Van switch naar :
Computer A - Computer B - Computer C - NAS

Apparatuur ingeschakeld in de volgorde

Via Verkenner gecontroleerd via NETWERK wat er aanwezig is.
Dat was zoals ingeschakeld.

Het NAS aangeklikt met RECHTS en daar in de lijst de keuze SNELKOPPELING MAKEN aangeklikt.
Daardoor is het mogelijk om vanaf het Bureaublad het NAS is aan te roepen !
Komt later van pas !

Computer A uitgeschakeld.
Via Verkenner gecontroleerd via NETWERK wat er aanwezig is.
Eerst BEELD aanklikken en dan VERNIEUWEN (of F5) zodat Verkenner de nieuwe situatie laat zien.
Daar was de computer A niet meer te zien maar ook niet meer het NAS.

Voor Computer A was dat de verwachting maar NIET van het NAS !
Terug gegaan naar het Bureaublad en daar de snelkoppeling naar het NAS aangeklikt.
En ja hoor op die manier was het NAS nog te zien in een blad van Verkenner !

Hierna enige opstart en uitschakel activiteiten uitgevoerd.

CONCLUSIE :

Het blijkt dat als de eerst ingeschakelde computer van een sessie word uitgeschakeld het NAS niet meer in het netwerk zit.
Daarmee bedoel ik : niet meer via Verkenner te zien is. ( iets met Masterbrowser instellingen ??)
WEL te zien via de snelkoppeling op het Bureaublad !!
Daar kan je de inhoud van het NAS geheel doorzoeken ( al dan niet via inlog en paswoord) ! !

Het is raadzaam om die snelkoppeling, als tussen-oplossing, een keer te maken !

En dan nu af te wachten of de SW-jongens een oplossing vinden en een nieuwe Firmware uitgeven !
Ik heb de klacht bij Teknihall gedeponeerd.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2011, 13:23   #2
anoniem22217
Guest

Standaard

Verbindingen :
Van Modem/router 1 kabel naar de switch
Van Modem/router 1 kabel naar de printer(USB)

Van switch naar :

Behoort de NAS in deze niet aan de Modem/router in plaats van aan de switch te zitten net als de printer!
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2011, 14:47   #3
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Behoort de NAS in deze niet aan de Modem/router in plaats van aan de switch te zitten net als de printer!
Nee dat hoeft niet, een router kan een usb poort hebben voor een printer, da's de enige reden dat je de printer op een router zou aansluiten.
Een NAS is een netwerkapparaat, net als een netwerkprinter, een pc, laptop, accespoint en kan dus gewoon op een switch gehangen worden.
DHCP gaat immers ook gewoon over een switch heen.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2011, 15:52   #4
anoniem22217
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger Bekijk bericht
Nee dat hoeft niet, een router kan een usb poort hebben voor een printer, da's de enige reden dat je de printer op een router zou aansluiten.
Een NAS is een netwerkapparaat, net als een netwerkprinter, een pc, laptop, accespoint en kan dus gewoon op een switch gehangen worden.
DHCP gaat immers ook gewoon over een switch heen.
Mijn netwerkprinter werkt alleen direct van de router en niet vanaf de switch vandaar mijn antwoord betreffende de NAS.

Maar het zou ook nog aan de volgorde kunnen liggen van in welke poort de NAS zit in de switch en dat deze perse in de eerste poort moet i.v.b.m. DHCP toekenning.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2011, 23:34   #5
anoniem42071
Guest

Standaard

Ik ga me afvragen of het delen van bestanden op pc A hetzelfde staat, als op de andere pc's. En of je Werkgroep cq Thuisgroep instellingen goed staan op elke pc.

Aan je (hardware) configuratie mankeert helemaal niets volgens mij.
Hier hangen diverse dingen aan een switch waar onder een Nas, een tv, een pc en een Humax en het draait perfect.
Ik ga meestal naar m'n NAS via de "Favoriet" Netwerk in de verkenner (gaat het snelst) en dat werk perfect. Verder heb ik via de browser een fav. aangemaakt om op het ding in te loggen.
Maar hij is er gewoon altijd.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2011, 01:12   #6
anoniem14733
Guest

Standaard

Citaat:
Mijn netwerkprinter werkt alleen direct van de router en niet vanaf de switch vandaar mijn antwoord betreffende de NAS.
Dan heb je gewoon een probleem met met je netwerk of er is ergens iets fout.
Een switch is gewoon een doorgeefluik, dus daar moet alles op kunnen wat op een routerpoort ook kan. Als dat niet kan klopt er gewoonweg iets niet want het moet gewoon kunnen. Maakt echt niet uit, volgorde ook niet.
DHCP ook niet, die werkt willekeurig op een request, dus wie meldt zich het snelst aan. Als je pool groot genoeg is maakt het ook niet uit hoeveel je er op hebt hangen.
Als dat iets uitmaakte zou je in een bedrijf ook geen netwerk met 1000+ pc's en 80 netwerkprinters kunnen maken, ook nog op verschillende switches, via hubs, lokaties etc.

Of heb je misschien een professionele manageble switch? Dan zou het kunnen zijn dat je iets dicht hebt staan waardoor het bij jou niet werkt.

Maar oke da's eigenlijk off-topic hier. Feit is, ook voor die NAS, dat je altijd kunt proberen, kost niks. Doch als het dan wel goed werkt weet je meteen ook dat je netwerk niet in orde is.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten