Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 26 October 2015, 12:40   #1
anoniem14942
Guest

Standaard Multiboot XP-W7-W10

Hoi,

Ik heb al sinds 2010 een multiboot systeem: W7 Pro en XP Pro.
Ook na het stoppen van de support voor XP ben ik hiermee door blijven werken.
Omdat ik ook W10 wil gaan gebruiken, heb ik geprobeerd om XP binnen de disk waar XP is ge´nstalleerd te verplaatsen van partitie 1 naar partitie 3, op dezelfde disk dus.

Dit is helaas niet gelukt, met als resultaat, dat ik helemaal geen XP meer had.
Omdat ik dat systeem gebruik voor specifieke dingen, heb ik XP opnieuw ge´nstalleerd, meteen maar op partitie 3 (van disk 1). Heb verder alleen die dingen ge´nstalleerd die ik onder XP wil draaien. Een vrij sober en kaal systeem dus.
Op disk 0 partitie 1 heb ik W7 Pro draaien.
Om W10 als vrij schoon systeem op te kunnen zetten, heb ik op disk 1 partitie 1 (waar dus oorspronkelijk mijn XP stond) W7 opnieuw ge´nstalleerd. Had dit niet verwacht maar het werkte perfect.
Had dus een multiboot systeem met XP, W7 Pro en W7 Pro nieuw (voor upgrade naar W10) en kon alle drie de systemen zonder problemen booten.
Heb zo 2 a 3 weken probleemloos gewerkt.
Op 10 oktober op mijn W7 nieuw de upgrade naar W10 uitgevoerd, tot nu toe op zich redelijk vlekkeloos.
Ik kon nu dus booten: XP, W7 of W10. Dit heeft 3, 4 dagen geduurd, dagen waarin ik dagelijks ook XP opgestart heb.

Opeens kreeg ik, toen ik XP wilde booten, de foutmelding: ntoskrnl.exe missing or corrupt.
De volgende acties geprobeerd om het probleem op te lossen:
-Boot van XP installatie CD [in drive Q:] -Kies R
-kies 3 [XP op N:]
-Q:
-cd \i386
-expand ntoskrnl.ex_ n:\windows\system32
-expand ntoskrnl.ex_ n:\ ---> extra copy
-exit
-boot; probleem niet opgelost
-boot nogmaals van install-CD
-kies R - kies 3
-chkdsk n: /r
--chkdsk heeft een of meer fouten gevonden
-chkdsk n: /p
--meldt geen fouten
-chkdsk n: /r
--chkdsk geen fouten meer

-Boot W7
-via commandprompt expand q:\i386\ntoskrnl.ex_ n:\windows\system32\ntoskrnl.exe
-Boot XP geeft nog steeds hetzelfde probleem
-Boot W7
-via commandprompt: echo j | chkdsk n: /f /r /b > c: n.txt
--Het bestandssysteem is gecontroleerd. Er zijn geen problemen vastgesteld.
-Easybcd - Re-create/repair boot files
--Lost ook het probleem niet op
-copy de ntoskrnl van W7 naar XP --> missing or corrupt.
-copy de ntoskrnl van W10 naar XP --> missing or corrupt.

Ik denk zelf, dat het in principe niets met ntoskrnl.exe te maken heeft, het bestand staat op de juiste plaats en bevat na de expand toch zeker geen fouten.
Omdat ik al ruim 5 jaar probleemloos met de XP/W7 combinatie heb gewerkt, denk ik, dat W10 na een paar dagen (misschien door een automatische update) ergens iets vernaggelt heeft, maar dat kan ik niet echt met feiten onderbouwen.
De bootcfg en fixmbr en andere commando's heb ik deze keer niet gebruikt, omdat die naar mijn idee niet eventuele fouten uit ntoskrnl halen.
Mocht iemand dit probleem kennen en ook nog een oplossing weten, dan hoor ik dat graag.

NB Heb dit topic ook al op een ander forum geplaatst, maar heb daar niet veel response gehad, dus probeer ik het hier nog maar eens.

Alvast bedankt,
Marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2015, 22:44   #2
anoniem26138
Guest

Standaard

Dit al gezien ? We Engels, vertel maar als dat een probleem mocht zijn:
http://www.computerhope.com/issues/ch000646.htm

Aan de ene kant zeg je dat het wel niet ntoskrnl zal zijn, aan de andere kant wil je niet bootcfg gebruiken omdat je denkt dat dat niet een fout in ntoskrnl kan repareren.

Op die genoemde pagina zit deze link voor een uitleg van bootcfg:
http://www.computerhope.com/issues/ch000648.htm

Het zo maar kopiŰren van een andere Windows versie van ntoskrnl... lijkt me niet goed. Die melding heeft als waarschijnlijke oorzaak dat naar de verkeerde versie/drive voor ntoskrnl verwezen wordt (b.v. door (een) boot.ini), en als jij dan zelf nog versie van dat bestand gaat wisselen dan wordt het een doolhof Hij zou daardoor als 'corrupt' gezien kunnen worden ?
Zorg dus zeker dat de XP versie er komt te staan, en ik hoop dat je de originele (dus misschien een inmiddels ge-update versie, niet die van de installatie CD) als backup hebt gehouden en kan terugzetten.

Boot.ini(s) zou je overigens eerst kunnen openen met en teksteditor om te zien of daarin de juiste drive wordt aangewezen om van te starten. Erg belangrijk, en dat is uiteindelijk wat bootcfg ook kan oplossen. Zelf editten alleen als je 100% zeker weet dat je de fout hebt.
Ik zou zeker ook een kopie maken van boot.ini naar een mapje er naast.

Ik weet overigens niet helemaal hoe bootcfg werkt met drie besturingssystemen, misschien is er een ander met die ervaring.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 26 October 2015 om 23:06
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2015, 00:16   #3
anoniem14942
Guest

Standaard

Hi Erik,

Bedankt voor je reactie.
In het ntoskrnl.exe verhaal kom ik deze regel tegen "Type expand d:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32".
Dat heb ik dus uitgevoerd, zoals ook in mijn topic staat, maar het probleem was niet opgelost.
Ik ben het met je eens, dat het zomaar kopiŰren van andere ntoskrnl-bestanden niet echt verstandig lijkt, maar erger kon het bij mij toch niet worden. Met een beetje mazzel zou het wel werken met het W7 of W10 bestand.

Ik had ook gelezen dat de mogelijke oorzaak van het ntoskrnl.exe probleem in een foute boot.ini zou kunnen zitten, dus op zoek.
In eerste instantie was ik de 'boot.ini' kwijt, kon 'm nergens vinden, maar na wat snuffelen op het net kwam ik er achter dat ie in de "door systeem gereserveerde" partitie staat, waarschijnlijk vanwege de multiboot met W7.
Helaas kan je niet zo maar in die systeem-partitie frutten, althans, dat denk ik, dus had ik een probleem. Na eens flink mijn hersens, of wat daar van over is, gepijnigd te hebben, bedacht ik dat ik misschien via Macrium Reflect die systeempartitie wel kon bekijken. Dat lukte idd en ik vond daar ook de boot.ini. Die heb ik bekeken, een copy ervan op een werkschijf gezet, en vergeleken met een oude boot.ini; er was niets mis mee.
Om te kijken of ik eventueel een wijziging kon aanbrengen, heb ik geprobeerd de gemaakte copy via notepad terug te schrijven. Maar dat lukt niet, het bekijken via Macrium is dus read-only. Dus ook als er een fout in had gezeten had ik die niet kunnen corrigeren; ik vraag me af of dat Řberhaupt mogelijk is, de boot.ini daar wijzigen.
In het "rebuild boot.ini" verhaal staat: It is important to realize this command only detects Windows XP, Windows 2000, and Windows NT installations. Dus bootcfg detecteert dus niet W7 en W10. Dat zou kunnen verklaren waarom de rebuild bij een vorige poging (in het verleden) ook niet werkte en ik 'm deze keer dus niet gebruikt heb.

Omdat de boot.ini er foutloos uit ziet en het expanden van de oorspronkelijke ntoskrnl,exe het probleem ook niet oplost, denk ik, dat iets in W10 een goede werking tegen houdt, of zo iets. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten. Het heeft echter een dag of 3-4 wel goed gewerkt.

Marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2015, 10:48   #4
anoniem26138
Guest

Standaard

Dat het kort wel gewerkt heeft is geen prettig idee nee

Heb je boot.ini wel naar elders kunnen kopiŰren ? En dan lezen ?
Hier heb je dit probleem opgelost door boot.ini (bij hun op de W7 partitie) toch te wijzigen. Jij hebt drie systemen, dus complexer, maar toch kan je enigszins controleren of de verwijzing naar de juiste partitie plaatsvindt.
http://answers.microsoft.com/en-us/w...1-a1420c415df3

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcelj Bekijk bericht
In het "rebuild boot.ini" verhaal staat: It is important to realize this command only detects Windows XP, Windows 2000, and Windows NT installations. Dus bootcfg detecteert dus niet W7 en W10.
Was ik ook al bang voor, maar ik dacht dat het /rebuild proces van XP niet zou kijken naar de hogere Windows versies, maar ik weet eigenlijk niet of de hogere versies vermeld worden in de boot.ini van XP, of boot.ini dus met de installatie van andere versies werd gewijzigd.
Mijn kennis is daar niet diep genoeg, en het is te kritisch voor jouw systeem omdat je bij falen alle versies opnieuw moet installeren

Wel tips op eigen risico, je kan er op zijn minst kijken naar wat ze te bieden hebben, en wat ze je vertellen zonder verandering aan te brengen:

BCDEdit (een Windows command line tool, in een als Administrator gestarte command prompt van Windows 10 proberen). Is niet gebruiksvriendelijk:
https://technet.microsoft.com/en-us/...=ws.10%29.aspx
Alleen bcdedit typen geeft waarschijnlijk al een overzicht van wat er aan (Windows) besturingssystemen gezien wordt.

En een beperkte freeware versie van EasyBCD, heeft een GUI:
http://neosmart.net/EasyBCD/
Is wat mij betreft vooral om om te zien of het OS wel goed gezien wordt en er naar de juiste drives wordt verwezen .
Hier heb ik wel wat hoop op, omdat je XP NA de latere versies schijnt te hebben ge´nstalleerd. Dat is normaal gesproken no go. Zou met EasyBCD wel eens opgelost kunnen worden, mits je zelf niet cruciale dingen hebt veranderd.

Edit:
Sh*t... je hebt EasyBCD al geprobeerd.... Had ik niet eerder gelezen.
Ik heb dan geen idee meer, behalve dat je zo'n reparatie een keer of 3 zou kunnen proberen, telkens tussendoor herstartend.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 27 October 2015 om 12:57
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2015, 12:57   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Mocht je aan het eind van je Latijn zijn... hier staan instructies om vanuit Windows 10 een nieuwe bootconfiguratie te schrijven, inclusief tips voor backup van de oude etc.. Ik heb namelijk toch het idee dat wat je ook doet met de bestaande configuratie (na het toch wel flink wat wisselen van partities bij installaties en herinstallatie) je uiteindelijk misschien XP aan de praat krijgt, maar binnen korte tijd weer de zelfde storing terug kan verwachten.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2015, 23:41   #6
anoniem14942
Guest

Standaard

Hoi Erik

Via Macrium Reflect kan ik boot.ini vanuit de BCD-partitie idd lezen en ook wijzigen, alleen kan ik 'm niet naar die partitie terugschrijven, althans niet met Macrium. Ik denk, dat daar best wel een ander programma is waarmee dat wel zou kunnen, alleen weet ik niet welk programma.
In de boot.ini worden geen hogere Windows-versies vermeld, die staan in de BCD-partitie. Er kunnen wel lagere versies in staan, ik heb zelf een multiboot gehad met W2K en XP en daarvoor met W98 en NT.
Maar de boot.ini die ik dus kan bekijken in de BCD-partitie bevatte geen fouten, heb 'm vergeleken met een oude die ik zelf nog had staan.
In wezen is het wisselen van partities niet meer relevant: W7 staat op z'n oorspronkelijke plaats, W10 ook en XP heb ik opnieuw ge´nstalleerd op de plaats waar ie nu staat en ook was op te starten. De boot.ini die ik bekeken heb verwijst ook naar die partitie.
Ik ga eens op m'n gemak die instructies om vanuit Windows 10 een nieuwe bootconfiguratie te schrijven bekijken, maar dat kan even duren.
Ik laat je binnen een paar dagen wel weten, of ik daar wat uit kan halen.

Ik wil je wel bedanken voor al die moeite die je voor me gedaan hebt, geweldig.
Bedankt en groetjes,
Marcel
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2015, 00:47   #7
anoniem33315
Guest

Standaard

Citaat:
Ik ga eens op m'n gemak die instructies om vanuit Windows 10 een nieuwe bootconfiguratie te schrijven bekijken
Opstarten vanaf de Windows 10 DVD,na taal en tijd komt het scherm ' Nu installeren'.
Hier zie je linksonder de optie 'Computer herstellen' .
Kies nu geavanceerde opties en Commandprompt.
Geef nu het commando: Bootrec /rebuildBCD
N.B.: Deze optie zit niet in de CMD van een geinstalleerde Windows!

Laatst gewijzigd door Satneef : 28 October 2015 om 00:49
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2015, 01:20   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcelj Bekijk bericht
Via Macrium Reflect kan ik boot.ini vanuit de BCD-partitie idd lezen en ook wijzigen, alleen kan ik 'm niet naar die partitie terugschrijven, althans niet met Macrium. Ik denk, dat daar best wel een ander programma is waarmee dat wel zou kunnen, alleen weet ik niet welk programma.
Eerst (in een opdrachtprompt) in de root van die partitie gaan staan:
Code:
X:
CD \
(waarbij x: de juiste stationsletter is)
en daar de opdracht:
Code:
attrib  -s  -h  -r  boot.ini
geven om de attributen 'System' en 'Hidden' en 'Read only' van het bestand te verwijderen.
Daarna zou je gewoon de opdracht 'edit boot.ini' moeten kunnen geven om het bestand in de Windows editor te laden, en kan je (na bewerking) opslaan.

Maar niet nodig, je vertelt al dat je vindt dat het een goed bestand is.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2015, 01:29   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Satneef Bekijk bericht
Opstarten vanaf de Windows 10 DVD,na taal en tijd komt het scherm ' Nu installeren'.
Hier zie je linksonder de optie 'Computer herstellen' .
Kies nu geavanceerde opties en Commandprompt.
Geef nu het commando: Bootrec /rebuildBCD
N.B.: Deze optie zit niet in de CMD van een geinstalleerde Windows!
Dit wordt omschreven in de link die ik gaf (#5) onder punt 3.
Alleen gaan ze daar verder wanneer er een bepaald ongewenst resultaat is, en worden adviezen gegeven om een probleem entree te verwijderen, of het boot record te backuppen en dan helemaal te verwijderen om opnieuw te beginnen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 28 October 2015 om 01:39
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2015, 21:20   #10
anoniem14942
Guest

Standaard

Hoi Erik,

Heb ff, alleen uit nieuwsgierigheid, geprobeerd de attributes van boot.ini aan te passen, maar dat lukt dus niet, zie ook de bijlage.
Via Macrium Reflect de Restore-optie gekozen en daarbinnen de optie Browse Image. En daar weer binnen Door systeem gereserveerd gekozen. Macrium assigned dan driveletter G:.
Zie verder de bijlage.
Misschien dat dit wel lukt vanuit een Macrium of Windows rescue-disk, dat ga ik nog wel eens proberen (ook weer alleen maar uit nieuwsgierigheid).

Satneef en Erik:
Ik heb dat W10 artikel al een beetje bekeken, maar mijn eerste indruk is, dat die procedure alleen de BCD herstelt of opnieuw opbouwt: dus alleen geldt voor Vista en hoger. Voor XP (boot.ini en/of ntoskrnl) wordt expliciet verwezen naar een aparte procedure.

Maar misschien dat ik dat het weekend toch eens ga uitproberen. Mocht ik daar aan toe komen, dan laat ik na het weekend wel weer van me horen.

Tot zover allebei bedankt en mocht ik in mijn interpretatie hierboven onzin hebben uitgekraamd, dan hoor ik dat graag.

Groetjes, Marcel
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20151028_01.jpg‎ (89,7 KB, 6x gelezen)

Laatst gewijzigd door marcelj : 29 October 2015 om 13:13
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten