Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows 10

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 1 October 2016, 21:01   #1
anoniem58120
Guest

Standaard Hoe zet ik de map gebruikers van C: naar D:?

In Compiter Idee nr. 12 (17 mei 2016) staat in de mailbus de brief "Ruimtelijk inzicht". Hier wordt beschreven hoe je de map gebruikers kunt verplaatsen van C: naar D: (blz. 5). Maar als ik de werkwijze volg, lukt dat niet. Er staat dat ik moet rechtsklikken op de map Gebruikers en het tabblad Locatie moet aanklikken. Vergeten is dat je eerst Eigenschappen moet selecteren. Maar ik zie niergens het tabblad Locatie. Als ik bij de map Documenten hetzelfde doe, zie ik wél het tabblad Locatie.
Rara, wat doe ik fout.
Is er iemand onder jullie waarbij het wel gelukt is om op deze manier de map Gebruikers te verplaatsen?

P.S. 1: de link waarnaar verwezen wordt, verwijst zelf weer naar een andere URL, waar ik de beloofde informatie niet kan vinden.

P.S. 2: volgens Microsoft kan de map gebruikers niet verplaatst worden, wel de submap AppData/Roaming van een specifieke gebruiker, maar dat helpt me nauwelijks verder (dit is een kleine map).
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2016, 21:06   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Volgens mij kan je de map "Gebruikers" niet met "locatie" verplaatsen naar D.
Normaal maak ik op D: dan eerst de mappen uit de gebruikers omgeving aan, zoals "Downloads, Documenten, Afbeeldingen" etc.

Daarna op C: inderdaad de betreffende map (Downloads, Documenten of Afbeeldingen) met rechts aanklikken > eigenschappen > locatie kiezen etc.

Wel maak ik altijd van te voren een backup van al m'n persoonlijke bestanden. Ik zou dit vooral aanraden, als je nog nooit met "verplaatsten" bezig bent geweest.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 09:33   #3
anoniem58120
Guest

Standaard

Bedankt voor de reactie, maar het werkt voor mij niet.
Documenten, afbeeldingen enz. kun je gemakkelijk volgens de procedure in Computer Idee verplaatsen. Dat heb ik ook al lang geleden gedaan. Waar het mij om gaat is dat de map Gebruikers 6 GB groot is en mijn C-schijf maar 32 GB. Vandaar mijn vraag om de hele map Gebruikers over te zetten. De submappen die wél overgezet kunnen worden nemen maar zo'n 400 MB in beslag, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Wat wel telt is b.v. een map (uit het hoofd) appdata/local/temp van bijna 4 GB.
Waar het vervolgens om gaat is dat in Computer Idee een oplossing word aangedragen die schijnbaar nooit kan werken. En dat vind ik raar.
Misschien moeten we wachten tot de redactie zijn belofte oplost (zie heb betreffende nummer van Computer Idee) en een artikel publiceert waarin wél een goede én werkende oplossing wordt gegeven.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 10:16   #4
anoniem42071
Guest

Standaard

De map Local in Appdata geeft wel de mogelijkheid tot verplaatsing. Dat is ook de grootste map in Appdata.
Of dat goed gaat weet ik niet.

Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 12:06   #5
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kitten Bekijk bericht
Wat wel telt is b.v. een map (uit het hoofd) appdata/local/temp van bijna 4 GB.
400 MB is toch een flinke hap, maar als het je om de 4GB gaat van de TEMP map kan je ook de TEMP map legen, of verplaatsen:

Configuratiescherm - Systeem - Geavanceerde systeeminstellingen - Geavanceerd - Omgevingsvariabelen
(als dat niet lukt even zoeken op 'Omgevingsvariabelen')

Daar staan twee variabelen met een verwijzing naar die map: TMP en TEMP.
Maak op de andere gewenste schijf één map met herkenbare naam voor jezelf (b.v. G:\TEMP), en wijzig het pad van de waarden van die TWEE variabelen in die nieuwe locatie (b.v. G:\TEMP).

Leeg daarna natuurlijk wel die oude TEMP map, anders mis je het voordeel.

Wat ik alleen niet zo snap is die 32 GB... Heb je wel een andere interne schijf om zoiets naartoe te verplaatsen ? De TEMP map moet in principe wel intern blijven.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 2 October 2016 om 12:14
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 13:44   #6
anoniem14945
Guest

Standaard

Op zich kan het wel. Ik heb mijn hele gebruikersmap ook op de D-partitie staan. Da's wel Windows 7, maar zou op zich niet zo veel uit moeten maken.

Hoe? Eerst inloggen onder een andere gebruiker. Eventueel hiervoor het administrator account inschakelen met behulp van NET USER. Daarna met ROBOCOPY de hele gebruikersmap kopieren naar de andere partitie. Merk op dat die partitie een NTFS bestandssysteem moet hebben. Daarna je oorspronkelijke gebruikersmap hernoemen. Nu kun je met MKLINK een symlink maken van de oude locatie van de gebruikersmap naar de nieuwe locatie. Mogelijk moet je de bestandsrechten van de nieuwe gebruikersmap even in orde maken. Inloggen met je eigen account om te controleren of het werkt, daarna kun je de oorspronkelijke gebruikersmap die je hernoemd hebt verwijderen. Administrator account weer uitschakelen.

Ik heb de uitleg bewust summier gehouden. Als je nu geen idee hebt waar je moet beginnen, zou ik je adviseren om er daadwerkelijk niet aan te beginnen. Als je het stuk maakt moet je het namelijk ook zelf weer herstellen...
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 18:51   #7
anoniem58120
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
Wat ik alleen niet zo snap is die 32 GB... Heb je wel een andere interne schijf om zoiets naartoe te verplaatsen ? De TEMP map moet in principe wel intern blijven.
.
Ik heb een 2-in-1, en die worden standaard geleverd met 16 of 32 GB. Ik heb wel een 64 GB kaart als D: geplaatst en daar heb ik al de map Documenten op gezet en daarop heb ik ook alle programma's geïnstalleerd.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 18:58   #8
anoniem58120
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter Bekijk bericht
400 MB is toch een flinke hap, maar als het je om de 4GB gaat van de TEMP map kan je ook de TEMP map legen, of verplaatsen:

Configuratiescherm - Systeem - Geavanceerde systeeminstellingen - Geavanceerd - Omgevingsvariabelen
(als dat niet lukt even zoeken op 'Omgevingsvariabelen')

Daar staan twee variabelen met een verwijzing naar die map: TMP en TEMP.
Maak op de andere gewenste schijf één map met herkenbare naam voor jezelf (b.v. G:\TEMP), en wijzig het pad van de waarden van die TWEE variabelen in die nieuwe locatie (b.v. G:\TEMP).
.
De twee variabelen wijzen beide naar C:\Windows\temp. Ik heb het over appdata\temp in c:\Gebruikers\mijnnaam. Deze oplossing werkt dus niet voor mij.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 19:00   #9
anoniem58120
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FooBar Bekijk bericht
Op zich kan het wel. Ik heb mijn hele gebruikersmap ook op de D-partitie staan. Da's wel Windows 7, maar zou op zich niet zo veel uit moeten maken.

Hoe? Eerst inloggen onder een andere gebruiker. Eventueel hiervoor het administrator account inschakelen met behulp van NET USER. Daarna met ROBOCOPY de hele gebruikersmap kopieren naar de andere partitie. Merk op dat die partitie een NTFS bestandssysteem moet hebben. Daarna je oorspronkelijke gebruikersmap hernoemen. Nu kun je met MKLINK een symlink maken van de oude locatie van de gebruikersmap naar de nieuwe locatie. Mogelijk moet je de bestandsrechten van de nieuwe gebruikersmap even in orde maken. Inloggen met je eigen account om te controleren of het werkt, daarna kun je de oorspronkelijke gebruikersmap die je hernoemd hebt verwijderen. Administrator account weer uitschakelen.

Ik heb de uitleg bewust summier gehouden. Als je nu geen idee hebt waar je moet beginnen, zou ik je adviseren om er daadwerkelijk niet aan te beginnen. Als je het stuk maakt moet je het namelijk ook zelf weer herstellen...
Ik ben (ongeveer) deze optie op internet tegengekomen. En ja, ik ben een beetje huiverig. Sinds DOS 5.0 heb ik het een beetje verleerd om "onder de motorkap" te werken. Maar dit lijkt mij wel de goede oplossing. De redactie van Computer Idee heeft beloofd hierop terug te komen, dus daar wacht ik maar op.
Bedankt voor de moeite.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2016, 20:08   #10
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kitten Bekijk bericht
De twee variabelen wijzen beide naar C:\Windows\temp. Ik heb het over appdata\temp in c:\Gebruikers\mijnnaam. Deze oplossing werkt dus niet voor mij.
Dat is mij onbekend, onder W7 is de waarde
%USERPROFILE%\AppData\Local\Temp

Waarschijnlijk een Windows 10 ding.

Ik heb onder W7 overigens wel ook een temp map in c:\windows
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten