Ga terug   Computer Idee Forum > Besturingsystemen > Windows NT/2000/XP

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 July 2016, 19:00   #1
anoniem57787
Guest

Standaard Nieuwe interne HD formateren

Ik heb geprobeerd om een oude xp laptop te laten draaien als chromebook zoals in de laatste aflevering van CI staat. Op zich lukte dat wel, maar het werkt niet lekker en ook nog langzaam. Het gaat om een netbook ASUS EEE (10 inch). Ik heb besloten om er maar weer XP op te zetten, dan kan ik in elk geval een aantal spellen ermee spelen, maar dat gaat niet. Ik heb er ooit een SSD ingezet maar die is helemaal vernaggeld door de chromebook installatie. Dus heb ik hem eruit gehaald en separaat geformateerd met een speciaal progje. Nu blijkt tijdens het opnieuw installeren ik op een gegeven moment een melding krijg
"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geseelcteerde schijf heeft een GPT partitiestijl.
Hoe kan ik die SSD goed formateren?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 July 2016, 21:39   #2
anoniem42071
Guest

Standaard

Lees deze link even door:
https://technet.microsoft.com/nl-nl/...or=-2147217396

En dan vooral het stukje onder:
Citaat:
Met een opdrachtregel
Niek
  Met citaat antwoorden
Oud 12 July 2016, 21:55   #3
anoniem26138
Guest

Standaard

Waarom dat "separaat geformateerd met een speciaal progje", terwijl je toch een volwassen Schijfbeheer onder Windows hebt waarin je dit soort dingen kunt doen ?

Rechtsklik 'Computer', en kies 'Beheren - Schijfbeheer'.
Daar zou je, als die schijf aangesloten is, de volume(s) van die schijf moeten kunnen verwijderen, en de schijf naar een MBR type omzetten.

https://technet.microsoft.com/nl-nl/...(v=ws.11).aspx

(ah, Niek vond de Nederlandse versie van die Technet pagina)

Doe je het met de opdrachtregel, let dan voor elke stap op, want de meeste beslissingen kunnen niet terug, en je wilt dit allemaal wel uitvoeren op die ene schijf alleen.
.

Laatst gewijzigd door erikdenhouter : 12 July 2016 om 21:57
  Met citaat antwoorden
Oud 12 July 2016, 23:58   #4
anoniem15124
Guest

Standaard

Jan,
Ik zie dat je met enige regelmaat een topic start en dat mag ook, daar is dit / een forum voor.
Wat ik wel jammer vind is dat je vaak niet terug koppelt of je probleem verholpen is. Dan zie ik een vraag met 1 of meer reacties en dan blijft het stil.
Is je probleem dan inderdaad opgelost? Of, en dat gevoel krijg ik, ben je ergens anders aan begonnen en loop je daarbij tegen een nieuwe / volgende vraag aan.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 06:58   #5
anoniem57787
Guest

Standaard

Ik ben al wat verder. Als ik hier een vraag stel, ga ik niet stil zitten wachten tot er een antwoord komt, maar ga door. Soms kom ik er zelf uit, soms niet.
Over deze HDD ben ik nu zover dat ik verder aan het proberen ben. Ik heb de HDD op een of andere manier kunnen formatteren en er even W7 op gezet om te proberen. Nu heb ik plotseling 2 schijven. Schijf 0 ( C) met 111,79GB NTFS, met hierop alles eigenlijk en dan nog schijf 1, verwisselbaar met 3,64 gb FAT 32 primaire partitie. Nu wil ik één schijf, hoe krijg ik dat voor mekaar.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 07:09   #6
anoniem57787
Guest

Standaard

Ik ben erin geslaagd via schijfbeheer het volume van schijf 1 weg te halen. Nu zie ik in de verkenner nog maar enkel de C schijf, zoals ik wilde. In schijfbeheer staat echter schijf 1 nog wel. Er staat "geen medium" bij, maar nog we l"verwisselbaar". Hoe krijg ik dit weg?
Dit is allemaal spielerei. Als ik nu opnieuw wil gaan installeren xp of w7, wat moet ik dan eerst nog als voorbereiding met de HDD doen?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 08:53   #7
anoniem15124
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door j.claassen Bekijk bericht
Als ik hier een vraag stel, ga ik niet stil zitten wachten tot er een antwoord komt, maar ga door. Soms kom ik er zelf uit, soms niet.
Prima dat je zelf blijft zoeken naar een oplossing.
Maar er reageren wel mensen op jouw vraag. Die steken daar vrijwillig tijd en energie in.
Dan lijkt het mij wel zo netjes om even te laten weten dat je al een oplossing hebt / wat die oplossing was. Dan hoeven anderen geen tijd / energie te steken in reageren (of misschien hebben ze een andere oplossing) en heeft een ander met dezelfde vraag er ook nog wat aan.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 09:18   #8
anoniem26138
Guest

Standaard

Opnieuw een volume er op maken, en dat wordt vanzelf MBR naar ik aanneem. Rechtsklik in dat grafische deel op de "Niet toegewezen ruimte" en je hebt de optie 'Eenvoudig volume maken'.

Maar in een eerder bericht schrijf je:
Citaat:
Nu heb ik plotseling 2 schijven. Schijf 0 ( C) met 111,79GB NTFS, met hierop alles eigenlijk en dan nog schijf 1, verwisselbaar met 3,64 gb FAT 32 primaire partitie. Nu wil ik één schijf, hoe krijg ik dat voor mekaar.
Om het begrip zou ik misschien liever even een screenshot van een (niet te groot) Schijfbeheer venster zien (Ctrl+PrintScrn).
Of is het je wel duidelijk ? Eén schijf maken zal niet gaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 10:00   #9
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Obelix71 Bekijk bericht
Prima dat je zelf blijft zoeken naar een oplossing.
Maar er reageren wel mensen op jouw vraag. Die steken daar vrijwillig tijd en energie in.
Dan lijkt het mij wel zo netjes om even te laten weten dat je al een oplossing hebt / wat die oplossing was.
Mee eens, hou de anderen op de hoogte.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 July 2016, 19:06   #10
anoniem57787
Guest

Standaard

Ik vind schijfbeheer geen gemakkelijke mogelijkheid om partities te maken en weg te halen. Zichtbaar in verkenner heb ik één schijf (0), maar in in schijfbeheer staat er nog altijd schijf 1 met slechts een paar gb, maar toch. Krijg je die in schijfbeheer weg?
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten