Ga terug   Computer Idee Forum > Hardware > Hardware overige

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud 12 May 2019, 18:20   #51
anoniem26138
Guest

Standaard

Ik vergat de lichter gemaakte foto bij te voegen:
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Soldeer-problemen-2.jpg‎ (172,7 KB, 4x gelezen)
  Met citaat antwoorden
Oud 12 May 2019, 20:59   #52
anoniem44990
Guest

Standaard Geen beeld bij opstarten van pc

HDD LED hoort niet voluit te branden, moet (af en toe) flikkeren (of 'pinken'). Dat dat één maal gebeurt bij aanschakelen is normaal, het BIOS gaat kijken op elke aangesloten disk om te lezen wie of wat ze zijn. Dat is één maal even het oplichten van de LED.
Wat dat betreft is het BIOS dus 'bij de pinken' , maar stopt daarna door een fout.
Oké. Dus mag het ledje van de hdd niet blijven branden. Ik begrijp nu wel dat wanneer het rode ledje voor de harde schijft blijft branden,dat dit komt door dat het bios niet reageert. Dit is zo bij de slave kabellint verbinding, die verbonden is met geen slave schijf die als station D:\ wordt aangeduid in de MBR bij het opstarten. Ik hoor wel een bewegend geluid in de kast van de hdd als het ledje éénmaal heeft gepinkt. Ik dacht altijd wanneer het rode ledje bleef branden, dat dan pas de harddisk goed zou werken. Mis dus! Ik dacht ook wanneer een dvd player of hdd aangesloten is op de voeding alleen,dat die zouden draaien vanwege de stroom die ze krijgen van de psu. Mis dus! De lintkabel moet aangesloten zijn op het mobo en de harde schijf, en de voeding moet in de ATX 12 V POWER CON zijn gestoken. Dus het circuit moet ook gevoed worden opdat de randapparaten zouden werken. Dit gebeurt allemaal goed volgens de 5 voudige pc en moederbord test set van Alternate. De bios maakt een vluchtig kontakt en stopt wegens een fout in de lijst van apparaten of geen samenwerking met de processor.De dvd speler en de cd-brander,de hdd en diskette player reageren positief en de ledjes op het frontpaneel en de twee lampjes op het mobo zijn ook in orde. Ik vraag me toch af als er werkelijk een fout zoals spanningsval of spannings te kort op het mainboard is,waarom deze randapparaten dan toch goed kunnen draaien en werken.
Starten de bios en de processor terzelfder tijd op om te corresponderen? Kan de processor door statische ontlading niet meer werken. Gebeurt dit vlug door de minste wrijving met een laken of deken als je het mobo daar op ligt. Enkele jaren geleden kwam een pc hersteller bij ons om een nieuw moederbord en nieuw geheugen te plaatsen . Deze computer stond in de slaapkamer en hij legde het mobo op de bedsprei. Hij demonteerde het koelblok en de processor en die kwamen ook op het bed terecht. Alles werkte daarna prima. Ik heb een tijd geleden het koelblok met de fan losgemaakt van de pc, het hendeltje omhoog gedaan en de processor uit zijn socket gehaald.Eens gekeken hoe de cpu eruit zag en daarna op dezelfde wijze terug geplaatst,geholpen door het merkpijltje op een hoek van de cpu.De oude koelpasta verwijdert en nieuwe Thermal Adhesive in de plaats uitgesmeerd.Is het mogelijk een processor verkeerd terug te plaatsen en het hendeltje normaal te sluiten? Vermits je nu ook zegt dat de bios stopt door een fout,kan dit dan ook gebeuren omdat de cpu niet reageert?
En wat betreft de laatste foto van de soldeerverbindingen, ik heb hem weer wat lichter gemaakt, en zie best mogelijkheden van fouten. Zie blauwe pijl, en ook een plek hars bij de groen pijl. Hars op zich is niet erg, maar het neemt het zicht weg op de verbinding er onder.
Ik heb per vergissing door mijn slaperigheid in de nacht de zelfde foto van het ongekuiste mobo verzonden. Sorry daarvoor. In bijlage is een nieuwe foto. Maar let niet op de blauwe schijn die wordt weergegeven op de sporen,want dat is niet zo wanneer ik het mobo bekijk.De printsporen worden niet overlapt door hars,het is nips maar ze worden niet geraakt.Miskijk je ook niet op het stukje draad dat voorover is gebogen en precies door een printtrace loopt. Ik zie daar dus geen problemen opduiken.
Een meter voor elco's is bij de goedkoopste uitvoeringen alleen bruikbaar wanneer de elco's los gesoldeerd zijn. Er zijn wel meters die ook (iets) resultaat geven wanneer in het circuit gemeten wordt, maar die zijn duur, en nooit 100% te vertrouwen. Eerst uitsolderen is het credo.
Die MK-328 (in zijn vele uitvoeringen) die toont gewoon wat er te meten valt; je ontlaadt de elco, sluit hem aan, drukt op de knop, en de meter geeft na 4 seconden aan welke capaciteit het meet, hoe hoog ESR is, en hoeveel spanningsverlies er optreedt na het (korte) meten. Dat laatste vooral geeft 'een' indicatie van de gezondheid van de elco; is er een spanningsverlies van 0,5% dan is de elco heel wat gezonder dan wanneer er een spanningsverlies van 3% optreedt. Vergelijken met een nieuwe is dan voeding voor je beslissing hem te vervangen.
Geen capaciteitsmeter kan je 100% informeren, ze hebben allemaal de gebruiker nodig, die moet de gegevens interpreteren.
Kun je niet meten op de uitstekende pinnetjes op de achterzijde die vast zijn gesoldeerd op de printplaat.
En meestal zal een leek toch maat in actie schieten als hij bruine lekkende elco's ziet staan op het mobo. En dan moet je die toch vervangen met nieuwe elco's die in orde zijn.Mijn bedoeling is om te kunnen waarnemen of de 4 gesoldeerde nieuwe elco's voldoende capaciteit hebben en een gezonde serieweerstaand.Het kan dus alleen maar worden gebruikt om een nieuw aangekochte elco te testen op zijn kwalitiet.Voor de niet-leek wordt het anders en is het een heel behulpzaam meetapparaat, om minder goed werkende elco's op te speuren .
Eerst worden ze warm, dan worden ze heet, daardoor loopt de druk vanbinnen op en gaan ze lekken, en dan zijn ze defect.
Persoonlijk nog nooit geprobeerd Sommigen exploderen, maar om dat tegen te gaan hebben ze in de top al inkervingen gemaakt om dat proces geleidelijk te maken, een voor het doel ontworpen ontsnappingskanaaltje dus.
Dus daar dienen die inkervingen voor, ik had er naar zitten kijken maar kon niet bedenken waarom het werd toegepast.
Stabiliteit van de voedingsspanning. Simpel gezegd: Een elco wordt vaak gebruikt als buffer voor spanning, zodat er bij variatie op die spanning die elco voor korte tijd (ms) in de dalen aanvult. Anti-rimpelcrème

Met andere woorden houden de elco's het evenwicht van de spanning in balans op het moederbord.
Stabiliteit van de voedingsspanning. Simpel gezegd: Een elco wordt vaak gebruikt als buffer voor spanning, zodat er bij variatie op die spanning die elco voor korte tijd (ms) in de dalen aanvult. Anti-rimpelcrème
Je kunt soms wel heel komisch en gevat uit de hoek komen!
Ontladen van elco's: kortsluiten is niet altijd goed, maar als ze al deels ontladen zijn kan dat wel. Volle condensatoren het liefst via een weerstand van een paar Ohm, en laat ze dan even een halve minuut zo liggen, want korte ontlading kan doen lijken (met een Voltmeter) dat ze 0 Volt geven en dus leeg zijn, maar als je dan een paar seconden of een minuut wacht dan zie je plots 'vanzelf' de spanning weer oplopen. Voor elco's op hoge spanning kan dat dus een probleem worden.
Hoe kan ik een elco ontladen via een weerstand van een paar Ohm?

gilberto
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg VOOR ERIC 3.jpg‎ (158,2 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg VOOR ERIC 2.jpg‎ (86,5 KB, 2x gelezen)

Laatst gewijzigd door gilberto : 12 May 2019 om 21:04
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2019, 12:02   #53
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
....Mijn bedoeling is om te kunnen waarnemen of de 4 gesoldeerde nieuwe elco's voldoende capaciteit hebben en een gezonde serieweerstaand.Het kan dus alleen maar worden gebruikt om een nieuw aangekochte elco te testen op zijn kwalitiet.Voor de niet-leek wordt het anders en is het een heel behulpzaam meetapparaat, om minder goed werkende elco's op te speuren
Ik zou mij met de nieuwe niet zo bezig houden, die zijn denk ik wel te vertrouwen. Maar het is desondanks wel leerzaam om oude en nieuwe onderdelen bij vervanging te testen om ervaring te krijgen welke waarden en afwijkingen zo al voorbij komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto
...Hoe kan ik een elco ontladen via een weerstand van een paar Ohm?
Eh... een weerstand van een paar Ohm op de pootjes van de condensator aansluiten ?
Je kan daar b.v. een 12V autolamp(je) voor gebruiken (1 - 55 Watt), mits de elco niet al te groot is.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2019, 16:59   #54
anoniem44990
Guest

Standaard Geen beeld bij opstarten pc

Thanks.
Ja, dan moet je wel een autolampje kopen voor je de condensator kan ontladen.
Is dit de enige mogelijkheid voor het ontladen van een onder spanning staande elco? Kan een gewone lamp van 60 W niet gebruikt worden?
Ik heb een website: www. computertaal.info gevonden met de titel " Opstarten van de computer".
Interessant.
HDD LED hoort niet voluit te branden, moet (af en toe) flikkeren (of 'pinken'). Dat dat één maal gebeurt bij aanschakelen is normaal, het BIOS gaat kijken op elke aangesloten disk om te lezen wie of wat ze zijn. Dat is één maal even het oplichten van de LED.
Wat dat betreft is het BIOS dus 'bij de pinken' , maar stopt daarna door een fout.
Hier op afgaande heb ik eens goed het opstart proces van een pc bekeken.
Er zijn vier fasen bij de systeem opstart, waarvan 3 voor de hardware en één voor het OS.
1) Opstart voeding : voorziet de interne componenten van stroom.(harde schijven, dvd drivers enz. Daarop volgt dat een chipset een Reset signaal genereert tot de voeding het "Power good signaal geeft. Als de spanningen op punt staan zegt de psu dat het "Power good signaal" de gevonden spanningen oké vindt. De componenten hebben dus nu genoeg stroom om aan de slag te gaan. Dat is in mijn geval dus zo. vermits de dvd driver , de cd-brander, de diskette speler en de hdd normaal werken. In feite wordt door het voorgaande bepaalt dat er voldoende spanning is en de elco's goed zijn. Of ben ik mis?
Nu komt de cpu aan beurt. Hij is voor geprogrammeerd om automatisch het BIOS startprogramma op te halen en in te laden. Hij zoekt in het BIOS-ROM naar de geheugenplaats FFFF0h;een verwijzing of spronginstructie naar het eigenlijke startprogramma. Dus aanvraag processor ---BIOS-ROM --- spronginstructie FFFF0h---startprogramma ophalen en inladen.

Nu voert de BIOS de POST(Power On Self Test uit. En hier schrijf je dat het rode ledje van de harde schijf één maal oplicht bij het inschakelen, omdat het BIOS gaat lezen welke harddisk zijn aangesloten. Er volgen geen beeptonen die op eventuele fouten wijzen.
Het is verwonderlijk dat de chip en de processor hun werk goed uitoefenen en de BIOS eveneens doet wat hij moet doen. Daarom begrijp ik niet goed dat dit allemaal goed functioneert, terwijl de mobo door statische ontlading of niet goed gesoldeerde elco's als schuldige wordt aangewezen!!!
Indien er geen 4 nieuwe elco's zouden zijn gesoldeerd op het mainboard, en de pc dus ook niet kan opstarten en dezelfde symptomen vertoont als ik nu ondervindt, wat zou dan de diagnose zijn?
En zowel de BIOS de aangesloten hdd kan ontdekken of lezen, de dvd player ,de cd-brander, de diskette player, en deze apparaten allemaal normaal draaien, kan de fout toch ergens anders liggen dan bij het mobo? Dus softwarematig. De MBR die niet meer in staat is om het OS te vinden.En dus draait de harddisk wil, ( dit hoor ik duidelijk als ik mijn oor er tegen druk) waardoor bevestigt wordt dat hij is erkend in de opstartvolgorde van de BIOS. Maar deugt de data niet meer die het OS moet doen opstarten. En ja, je hebt een bedrieglijke indruk gekregen door de slechte foto kwaliteit van de gesoldeerde elco's. Ik zie het veel duidelijker en vind het niet professioneel gedaan, maar wel goed genoeg zonder de printsporen te raken. En door de samenwerking van de cpu met het BIOS wat bewezen wordt door het oplichten of pinken van het ledje van de hdd, wordt het falen van de processor ook uitgesloten.
Hoe denk jij over deze denkwijze?
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 13 May 2019 om 17:08
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2019, 18:16   #55
anoniem44990
Guest

Nog een opmerking. Ik hoor dat het binnenwerk van de harde schijf een geluid maakt dat er duidelijk op wijst dat deze normaal werkt. Dit geluid ken ik door vroegere ervaringen met het controleren op de werking van de harddisk. De harde schijft draait niet als alleen de voeding er op is aangesloten. Dit heb ik ook beluisterd. Als de hdd met de lintkabel op het mobo wordt aangekoppeld, dan draait hij wel. Ik heb ook de dvd speler zo getest met de voeding alleen aangesloten en ook geen reactie of werking van dit apparaat. Als de lintkabel op de dvd speler en op de mobo is aangesloten dan werkt hij wel normaal.
Wordt er misschien stroom of spanning door de lintkabel gevoerd zodat hij kan werken?
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 13 May 2019, 18:48   #56
anoniem44990
Guest

Ik heb een losse voeding met de lijnen 12 V EN 5 V zien staan op het internet die geschikt zijn voor harde schijven, dvd spelers enz.
Kun jij me uitleggen hoe dat precies werkt?
Zie bijlage.
gilberto
  Met citaat antwoorden
Oud 14 May 2019, 11:00   #57
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Het is verwonderlijk dat de chip en de processor hun werk goed uitoefenen en de BIOS eveneens doet wat hij moet doen. Daarom begrijp ik niet goed dat dit allemaal goed functioneert, terwijl de mobo door statische ontlading of niet goed gesoldeerde elco's als schuldige wordt aangewezen!!!
Jij leest een zeer beknopte uitleg van het opstartproces, waarbij BIOS, CPU, en voeding genoemd worden.
Wat je er niet niet bij betrekt zijn alle randonderdelen rond de CPU en BIOS waarop alle randapparatuur zoals geheugen, PCI en AGP slot, North- en Southbridge aangesloten zitten. En dan de bus nog, de dataverbinding tussen al dat spul.
Er lijkt mij een probleem te zijn met de PCI sloten, waar het AGP ook op aangesloten zit. Waar tussen al die MILJOENEN transistoren en andere schakelelementen iets fout gegaan is, is niet zo maar aan te wijzen, dus zegt men voor het gemak: 'het moederbord is defect'.

Kijk, je hebt vast wel eens een statische schok gekregen of minstens gezien dat er ergens een vonk oversprong tussen b.v. een persoon en een massaobject. Dat voelt zelfs wat pijnlijk. En de vonk zelf is flink groot, en kan in zijn kern in microseconden even honderden graden bereiken.
Nu stel je je een chip voor. In een chip zitten transistoren bij de miljoenen, en in een minuscule lay-out, zeer dicht bij elkaar, zelfs maar nanometers van elkaar af.
Combineer die twee gegevens, een afstand en materiaaldikte van nanometers, en dan een statische ontlading die vele malen groter van omvang is, en honderden graden in de kern kan worden. Als die statische ontlading IN die chip plaatsvindt, dan slaat dat op kleine schaal gaten in het ontwerp. Je hoeft maar één transistor te beschadigen om een hele PC lam te leggen.
=========================
Je eigen manual:

" Essential Handling Precautions

Static ElectricityStatic electricity may cause damage to the delicate integrated circuit chips on yourmotherboard. Before handling the motherboard outside of its protective packaging, ensurethat there is no static electrical charge in your body. A static discharge sufficiently strongenough to damage computer components is not perceptible by a human.To avoid this risk,please observe these simple precautions while handling the motherboard and other computercomponents:
1. If possible, wear an anti-static wrist strap connected to a natural earth ground.
2. Touch a grounded or anti-static surface, or a metal fixture such as a pipe or the chassis of your system, before touching the motherboard.
3. When you have removed the motherboard from its anti-static packaging, try to hold it onlyby the edges, without touching any components.
4. Avoid contacting the components on add-on cards, motherboards, and modules with thegold-colored connectors which plug into the expansion slots.
5. It is safest to handle system components only by their mounting brackets.
6. Keep components which are not connected to the system in the anti-static packagingwhenever possible.

These precautions help to reduce the risk of static build-up and ensure any static discharge isharmless to your equipment."
=========================

Ik zeg niet dat statische ontlading het veroorzaakt heeft. Ik zeg niet dat het solderen fout gegaan is. Ik zeg (en ben daar niet de enige in) dat er (zeker op afstand) geen andere conclusie getrokken kan worden dan dat het moederbord niet meer met standaard middelen tot leven te wekken is
Aangezien er (zover ik weet) nog wel beeld was toen je er aan begon, moet er de laatste weken ergens iets fout gegaan zijn, en dan kom je tot de conclusie dat het solderen met of zonder een per ongeluk statische ontlading zeker tot de mogelijkheden behoort.

Ik ga denk ik maar een advocaat zoeken

Citaat:
kan de fout toch ergens anders liggen dan bij het mobo? Dus softwarematig. De MBR die niet meer in staat is om het OS te vinden.En dus draait de harddisk wil, ( dit hoor ik duidelijk als ik mijn oor er tegen druk) waardoor bevestigt wordt dat hij is erkend in de opstartvolgorde van de BIOS. Maar deugt de data niet meer die het OS moet doen opstarten.
Zelfs al zit er geen harddisk aangesloten, dan krijg je nog steeds de melding in beeld dat er geen opstartbare schijf gevonden is. Dus verder gaan met twijfelen aan de HDD is in dit geval zinloos. De harde schijf is een optioneel randapparaat, en niet essentieel.
BIOS betekent Basic Input Output System. Het verbindt alle omgevingsapparaten van/op het moederbord met elkaar, en laat jou daar eventueel instellingen in wijzigen. Beeld moet het dus altijd geven om jou die controle te geven, zolang er een grafische adapter correct aangesloten en herkend is. Je hebt echter twee andere grafische kaarten geprobeerd... geen resultaat.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 May 2019, 11:22   #58
anoniem26138
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gilberto Bekijk bericht
Ik heb een losse voeding met de lijnen 12 V EN 5 V zien staan op het internet die geschikt zijn voor harde schijven, dvd spelers enz.
Kun jij me uitleggen hoe dat precies werkt?
Ik heb geen idee wat je er mee zou willen, en ik vind het inmiddels te ver off-topic gaan. Iets waar we toch al wat last van hebben.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten